וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש אמ"ן: "חמאס להוט להשיג הפסקת אש"

11.1.2009 / 14:51

האלוף עמוס ידלין אמר בישיבת הממשלה כי "החמאס לא צפה את התגובה הישראלית והוא זועק חמס". עם זאת, הוא הוסיף כי "הארגון לא יניף דגל לבן ועדיין יכול לגבות מחיר מצה"ל"

מערכת וואלה!

(צילום: קובי מאירי, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

על רקע הדיווחים על התרחבות הלחימה בעזה, דנו שרי הממשלה משעות הבוקר בהמשך הפעילות הצבאית ובפעולות המדיניות המתקיימות במקביל. ראש אמ"ן, האלוף עמוס ידלין אמר במהלך הדיון כי "ההנהגה בדמשק מנותקת, הנהגת הרצועה משותקת, החמאס זועק חמס. הם להוטים להשיג הפסקת אש נוכח המכה הקשה שספגו. עם זאת, הם אינם צפויים להניף דגל לבן ויכולים עדיין לגבות מחירים ולפגוע בכוחות צה"ל ולירות טילים. בחמאס לא צפו את התגובה הישראלית ואת התמרון הקרקעי וגם לא את הכתף הקרה מצד העולם".

בפתח הישיבה, אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט כי "ישראל מתקרבת ליעדים שהציבה לעצמה, אולם דרוש עוד מאמץ וסבלנות כדי לשנות את המצב הביטחוני בדרום ולציבור הישראלי ולממשלה יש את הסבלנות לכך".

אולמרט הוסיף כי "מדינת ישראל מנהלת מאבק צבאי מרשים כדי לשנות את המצב הביטחוני בדרום. במשך השנים גילינו איפוק ונשכנו שפתיים. שום מדינה בעולם לא הייתה מגלה סבלנות כמו זו שגילינו, ורק לאחר אינספור אזהרות, הביאה אותנו המציאות להחלטה הבלתי נמנעת. ידענו שאין זה מאבק פשוט ושזה לא יתקבל במידה של הבנה כאשר זה נוגע למדינת ישראל. אולם מעולם לא הסכמנו שמישהו יחליט עבורנו כיצד לפעול ולהגן על אזרחינו ולא נסכים לכך גם בעתיד. שום החלטה לא תפקיע מאיתנו את היכולת להגן על תושבי הדרום".

"לא להכניס פוליטיקה לעניין"

אולמרט הביע צער על התדרדרות היחסים עם ערביי ישראל: "אם יש דבר שמכביד עליי מאוד במצב הכבד הזה הוא הסדק שזה יוצר עם ערביי ישראל. לצערי בנסיבות שנוצרו לא היה מנוס מלצאת לפעולה. עם זאת , השאלה היא לא אם אזרחי ישראל הערבים שהפגינו צודקים או לא כיוון שברור שזה גורם להם כאב. צריכים להיות קשובים לכאב הזה, לא לחדד את העימות אלא להידבר איתם ולפעול לשיתוף פעולה".

בנוסף הביע אולמרט כעס על עירוב המבצע הצבאי בוויכוח הפוליטי. "אומר זאת בזהירות המתחייבת, בואו לא נעמיד בפנים: בין שר הביטחון, שרת החוץ וביני יש ויכוחים. יש מסגרות פוליטיות, יש לוח זמנים פוליטי אך בסופו של יום, אנו מביטים זה לזה בעיניים ומשתפים פעולה ואני אגן על כל מי שהיה חלק מההחלטה. יש פה אנשים שחייהם מוקדשים לביטחונה ולקיומה של המדינה ולא אתן לשום הקשר פוליטי לבוא בחשבון".

בהמשך דבריו יצא אולמרט להגנת לבני ואמר "אני כעסתי על ההתקפות ביחס למישור הדיפלומטי. אמרתי לשרים והתרעתי 'אל תצפו לאותו חיבוק בינלאומי שקיבלנו בלבנון'. שרת החוץ הייתה זו שהזהירה לפני שבוע שצפויה החלטה באו"ם ופעולה קרקעית תאיץ את ההחלטה. אלמלא בפעילות הדיפלומטית המוצלחת של השגרירים שלנו, בניצוחה של שרת החוץ, האו"ם היה מקבל החלטה עוד פחות נוחה לישראל".

"להרחיב את המבצע"

יו"ר ש"ס השר אלי ישי אמר עם כניסתו לישיבת הממשלה, כי "ישראל צריכה להמשיך ולפעול במלוא העוצמה. אין מנוס מלמוטט את שלטון החמאס וצריך לזכור שזהו מאבק בצבא גרילה שלוקח יותר זמן מהרגיל. אסור לאפשר להנהגת החמאס לפגוע בנו ללא הרף". ישי הוסיף כי "למצרים יש תפקיד מאוד חשוב ואני מקווה שהיא תפעל ליישום ההבנות ובכך להביא לסיום מהיר של המלחמה".

שר הבינוי והשיכון זאב בוים דיבר אף הוא לפני תחילת הישיבה, ואמר כי הוא המליץ לקבל את המלצת מפקדי הצבא להרחיב את המבצע. "יש לנו עוד זמן לעשות את הפעולה. אם לא נתעמת עם הזרוע הצבאית של חמאס ונחסל את תשתית הטרור בסיבוב הבא, נראה רקטות לטווח רחוק יותר, ונשק שובר שיווין כמו נ"מ".

שר הפנים מאיר שטרית התייחס אף הוא ללחימה בעזה ואמר כי "הממשלה נחושה להפסיק לטווח ארוך את ירי הטילים על תושבי הדרום. אם זה לא יושג בדרכים אחרות, המתווה שקבענו יימשך". שטרית הוסיף כי "אנחנו מברכים על כל יוזמה להפסקת אש. אם היוזמה המצרית תביא לרגיעה, נברך על כך. אנחנו לא רוצים מלחמה".

ראש השב"כ יובל דיסקין אמר בישיבה כי "חמאס במצוקה כמעט בכל תחום. קיימת ביקורת על כך שהוא הביא אסון. מנהיגיו מתחבאים והראיונות שלהם מוקלטים מראש. אנשי הזרוע הצבאית בוזזים את שיירות הסיוע ההומניטרי ומחלקים את המוצרים רק לתומכיהם. הזרוע הצבאית נפגעה קשות וחמאס סובל מאבידות רבות, כמו פגיעה במערך הייצור וביכולת השינוע. עם זאת", העיר דיסקין, "יתכן שחלק מהיכולות נשמרות לשלב הסופי של המבצע".

ביום שישי האחרון, החליט הקבינט המדיני הביטחוני כי צה"ל ימשיך לפעול כדי להשיג את יעדי הפעולה ברצועת עזה. 11 שרי הקבינט קיבלו סקירות מראשי מערכת הביטחון ומהאלוף במילואים עמוס גלעד על הפגישות שקיים במצרים, ובתום ישיבת הקבינט אישרו השרים את המשך הפעולה הצבאית כנגד חמאס ואת הפעילות כנגד הברחת אמצעי לחימה לרצועה. במקביל הוחלט על המשך הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully