וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באשדוד מנסים להסתגל למציאות החדשה

ראובן קפלן

10.1.2009 / 17:58

העסקים בעיר ספגו פגיעה אנושה, התושבים לא מרבים לצאת מהבית והעירייה משדרגת את מערך החירום. ימים לא קלים עוברים על אשדוד

"השאלה הראשונה ששואלים הלקוחות זה אם יש לנו חדר מוגן. בהמשך, הם ישר רצים למדוד דגם ספציפי. בלי לבזבז זמן על סיבוב בחנות", כך תיארה השבוע את המציאות החדשה באשדוד זבנית בחנות נעליים הממוקמת באחד מאזורי העסקים הנחשבים יותר אטרקטיביים בעיר.

גם בקניון "הסיטי" בעיר מרגישים היטב את רוחות המלחמה, "בבוקר יש קצת תנועה, אבל בערב מת. יש ירידה בפדיונות אם כי ביומיים האחרונים רואים התאוששות קלה", סיפרה מיכל אחאבן, מנהלת הקניון. "אתמול בבוקר למשל זה התחיל יפה אבל לאחר שנפל הטיל על גן הילדים, חלה ירידה במספר המבקרים. הסוחרים מדווחים על ירידה בשיעור של 80-90% בפדיונות".

במתחם "סטאר סנטר" שבעיר שממה. השולחנות מחוץ לבתי הקפה ריקים, וסרגיי לושניקוב, היחיד שישב באחד השולחנות על המדרכה הצמודה לאחד מבתי הקפה, התברר בכלל כמלצר. "יש קצת חששות, יש ירידה של 70-80% בכמות הלקוחות, צימצמו את המשמרות. זאת מלחמה, מה אני יכול להגיד?"

ואכן, אין ממש מה להגיד, אפשר רק לקוות. תושבי אשדוד מדרימים מבטם לכיוון המתרחש ברצועת עזה ומתפללים לימים שקטים יותר. בעלי העסקים בעיר יודעים כי המשך ירי הרקטות על העיר מהווה איום ממשי על המשך פעילותם של עסקים קטנים ובינונים רבים. בין לבין מביטים שם אל עבר העיר שדרות, המופגזת כבר למעלה משמונה שנים והפכה לעיר רפאים. באשדוד מפחדים מגורל דומה.

מטה קשר למשפחות הנפגעים

על רקע ירי הרקטות המסיבי על העיר, הורה בתחילת השבוע ראש העיר יחיאל לסרי על הקמת גוף חדש - מטה קשר למשפחות הנפגעים. לסרי הכריז על הקמת הגוף החדש בישיבה השבועית של מטה מל"ח (משק לשעת חירום),

ועדת מל"ח, המתכנסת בכל בוקר במרכז ההפעלה העירוני, דנה באירועי היום ומפיקה לקחים מפעילותם של גורמי הביטחון וההצלה הפועלים בשטח. אחת המסקנות מהפעילות העירונית במקרה של נפילת טיל היתה ההחלטה על הקמתו של המטה המיוחד לקשר עם משפחות הנפגעים. מעתה, עם זיהוי מקום נפילת טיל, מגיע צוות המטה אל השטח, בנוסף לחפ"ק הביטחון, על מנת לטפל באוכלוסייה.

לסרי הגיע למסקנה כי יש להקים מטה קשר שכזה, לאחר שבאירועים הקודמים זיהה את המבוכה ואת השאלות העולות בקרב המשפחות שנפגעו, או שהיו בסביבת נפילת הטיל. לדבריו, יש אנשים הנתקפים בחרדה וכאלה הפוחדים לצאת מביתם, אחרים לא יודעים מה מידת הנזק למבנה ומי מטפל בהם, שאלות שמחייבות התייחסות מהירה.

המשימה הוטלה על סמנכ"ל העירייה דינה בר-אולפן, המשמשת כסגן יו"ר ועדת פס"ח, ואת טבילת האש הראשונה עשה המטה עם נפילת הטיל השבוע בגן ילדים בעיר.

עם נפילת הטיל, המטה הוזעק למקום, התמקם בסמוך לזירת האירוע וריכז תשובות לשאלות הרבות שנשאלו על ידי תושבי המקום. צוות המטה, אגב, כולל עובדים סוציאליים, אנשי פיקוח עירוני ורישוי עסקים, תשתיות ומידע לציבור. הצוות דאג לפקוד את דירות תושבי הבניינים הקרובים לאחר נפילת הטיל.

בישיבת סיכום בנוכחות נציגי פיקוד העורף, דווח על תפקודו הראשוני של המטה ונמצא כי מטה הקשר עם המשפחות הוריד משמעותית מן העומס הנוצר במקרים דומים על המוקד העירוני והקטין משמעותית את תהליך הביורוקרטיה שתושב צריך לעבור במידה וביתו נפגע.

"עצם ההימצאות בשטח, כניסת הפיקוח העירוני לבתים, בחינת המבנה ע"י צוותי ההנדסה, הסיוע שמגישים עובדי הרווחה והמידע הניתן במקום לאוכלוסייה, מסייעת למשפחות הנפגעים להתמודד טוב יותר עם המציאות החדשה, מפיגה מתחים ומאפשרת חזרה מהירה לסביבת חייהם הטבעית", הסבירה בר-אולפן.

לדברי העיריה, נציגי פיקוד העורף התרשמו מאוד מהיוזמה האשדודית, והחליטו לאמץ אותה גם ביישובים האחרים בדרום. "זו יוזמה המעידה על חשיבה נכונה ולימוד הדברים מתוך המציאות בה אנו חיים", אמרו לדברי העיריה בפיקוד העורף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully