וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון המושלם של חסן נסראללה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

8.1.2009 / 8:55

הקטיושות בצפון אמנם נותרו ללא אחריות רשמית, אך בחיזבאללה מרוצים: הם גם לא נותרו אדישים למצב בעזה, וגם שמרו על סטטוס קוו

חיזבאללה מתוסכל. ברצועת עזה מתחוללת מלחמה עקובה מדם, מאות פלסטינים נהרגים מדי יום, והוא אינו יכול לעשות דבר כדי לסייע לאחיו הלוחמים. הארגון הלבנוני ניצב בפני דילמה קורעת: מצד אחד הוא משתוקק לשבור את "השתיקה הערבית" סביב עזה ולסייע לתושביה במידת האפשר, אך מצד שני הוא כבול. עוד כחצי שנה מתקיימות בלבנון בחירות והדבר האחרון שהוא צריך כעת הוא חזית חדשה מול ישראל.

מזכ"ל הארגון, השייח' חסן נסראללה, לא הופיע מעודו בתדירות כה גבוהה בתקשורת. כמעט מדי ערב במהלך פעולת צה"ל ברצועת עזה עלה נסראללה לשידור ובפיו נאום תקיף נגד ישראל, נגד ארה"ב אך בעיקר נגד העולם הערבי. ככל שעברו הימים, כך גם הנאומים הפכו תקיפים יותר ומאיימים יותר. ניכר בנסראללה כי הוא זועם ומתוסכל גם יחד. מתוסכל מחוסר יכולתו לסייע, וזועם על כל העולם. בעיקר הערבי.

ומה עושה ארגון מתוסכל וזועם? מוצא פתרונות יצירתיים. ירי הקטיושות ביום חמישי לעבר צפון ישראל היה, מבחינת חיזבאללה, הפתרון המושלם. הארגון עצמו הכחיש מעורבות בירי, אך ברור לכל שכל ירי כזה זוכה לברכתו - אפילו אם הוא עצמו לא ביצע אותו. מלבד זאת, בעולם הערבי ייתפס כעת נסראללה - הגם שהכחיש מעורבות בירי - כמי שלא שתק נוכח פעולת צה"ל בעזה, אלא עשה דבר מה.

חיזבאללה נהנה מכל העולמות. הוא התנער מהירי לעבר ישראל, הבהיר כי הוא "מחויב ליציבות בלבנון ולהחלטה 1701 של האו"ם", אך הוא עדיין נתפס כמי ש"עקץ" את ישראל וכמי שתקף במילים חריפות את מצרים "השותפה לפשע". תושבי לבנון יושבים מול מסכי רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" בימים אלו ומביטים על תמונותיהם של ילדים פלסטינים קבורים תחת ההריסות ומחוררים מכדורי צה"ל. תמונות אלו ממלאות אותם, כמו גם את מרבית העולם הערבי, בשנאה יוקדת לישראל. עמדתו זו של חיזבאללה אולי אף תעניק לו נקודות רבות בבחירות בלבנון עוד חצי שנה.

ואיפה ג'יבריל בכל הסיפור?

אז מי בכל זאת ביצע את ירי הקטיושות לעבר ישראל הבוקר? קשה לדעת בוודאות. אפשר להעריך שמדובר בארגונים פלסטינים שרצו להביע הזדהות עם חמאס ועם תושבי עזה. חמאס היושב בלבנון הכחיש בתוקף מעורבות והודיע כי את מלחמתו הצבאית הוא מנהל משטחי פלסטין בלבד "ולא משטחי מדינה ערבית".

דובר 'החזית העממית - המפקדה הכללית' דווקא לא הכחיש את מעורבות ארגונו בירי. "איני מאשר ואיני מכחיש כי הארגון עומד מאחורי הירי", אמר, "בעקבות פשעיה בעזה, לישראל אין שום זכות לשאול מי עומד מאחורי הירי". בהודעה שפרסם השבוע, שיגר מנהיג ומייסד הארגון, אחמד ג'יבריל, איום ישיר על ישראל. "המבצע הקרקעי הישראלי בעזה יוביל לפתיחת חזיתות נוספות", הודיע.

"החזית העממית לשחרור פלסטין - המפקדה הכללית" הוא ארגון לא רק עם שם ארוך אלא גם עם היסטוריה ארוכה. בשנת 1967 הקים ג'יבריל ביחד עם ג'ורג' חבש את הארגון "החזית העממית לשחרור פלסטין", שנשא על דגלו אידיאולוגיה שמאלנית מרקסיסטית. בשנת 1968 הוא הסתכסך עם חבש והתפלג מארגונו. ג'יבריל הוסיף את שתי המילים "המפקדה הכללית" לשם הארגון וקרא למאבק אלים לשחרור פלסטין.

ג'יבריל, 80, המנהיג והמייסד של הארגון, הוא מנהיג פרו-סורי שיושב בדמשק. בעבר הוביל התקפות טרור רבות נגד מטרות ישראליות, שהבולטת בהן היתה "ליל הגלשונים". אחד מהישגיו הגדולים היה "עסקת ג'יבריל", שבמסגרתה שחררה ישראל 1,150 אסירים ביטחוניים תמורת שלושה חיילי צה"ל שחטף הארגון. בשנים האחרונות ירדה קרנו של הארגון והוא עוסק כיום בעיקר בהפעלת בסיסי אימונים. בשנים האחרונות שיגר הארגון קטיושות לישראל, בזמן שחיזבאללה התעלם בסיפוק. אפשר להניח שכך קרה גם הפעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully