וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הגז: רוסיה חידשה המו"מ עם אוקראינה

טלי גולדשטין

8.1.2009 / 11:05

לאחר שהפסיקה את אספקת הגז, העובר דרך אוקראינה לאירופה, חידשה רוסיה הדיאלוג עם אוקראינה. מיליוני אנשים נותרו ללא חימום

רוסיה ואוקראינה חידשו את השיחות בנוגע לסכסוך הגז ששיבש את משלוחי הגז לאירופה זו הפעם השנייה מזה שלוש שנים. מנכ"ל חברת "גזפרום" הרוסית אלכסיי מילר דן הלילה (חמישי) עם עמיתו ב"נפטוגז אוקרייני" אולה דובינה לגבי המצב. מאוחר יותר היום, יפגשו השניים בבריסל עם בכירים באיחוד האירופי.

שני הצדדים האשימו איש את רעהו בהפסקת אספקת הגז הטבעי לאירופה, העובר דרך אוקראינה, על רקע קריאות חוזרות ונשנות ממערב אירופה להקים מפעלים לייצור אנרגיה גרעינית ומקורות אנרגיה חלופיים אחרים.

הבלקן קופא מקור

הפסקת אספקת הגז הרוסי עוררה חששות וזעם במדינות הקרות של הבלקן, בהן מאות אלפי בני אדם נאלצו להתמודד עם טמפרטורות מתחת לאפס ללא חימום והסקה מרכזית. בתי ספר נסגרו וחברות עצרו פעילותן בשל הקור.

אחת המדינות שנפגעה בצורה הקשה ביותר היא בולגריה, בה לפחות 45 אלף משקי בית נותרו ללא הסקה מרכזית לאחר שחברות החשמל עברו מייצור גז לייצור דלקים אחרים. ראש עיריית הבירה סופיה דרש את פירוק הקבינט לאחר שהתחבורה הציבורית נאלצה להפסיק פעילות בשל חוסר יכולת לחמם את האוטובוסים והמוניות.

"אנחנו מתקשים להאמין שדבר כז המתרחש במאה ה-21 בבירה של מדינה באיחוד", אמרה קטי אנגלובה, יועצת ניהולית החיה בסופיה, בה צנחו הטמפרטורות למינוס 11 מעלות צלזיוס מתחת לאפס.

בבירת בוסניה סרייבו נותקה אספקת החשמל ל-76 אלף משקי בית ותושבי העיר אמרו כי הקור העז מזכיר את המצור על העיר בשנות ה-90 במהלך המלחמה בין סרביה לבוסניה. "אנשים עלולים למות מקור בכל המדינות שנפגעו מהמשבר", אמר אלמיר בקרביץ', מנהל חברת גז בבוסניה. כמה חנויות דיווחו כי אזל המלאי של התנורים החשמליים.

ארה"ב מתערבת

"גזפרום", הנמצאת בשליטת הממשל הרוסי, הורתה ביום חמישי האחרון על הפסקת אספקת הגז לאוקראינה. לטענת "גזפרום", אוקראינה חייבת לה כסף מהסכמים קודמים. בעקבות סכסוך הגז בין שתי המדינות, 17 מדינות באירופה דיווחו על ירידה חדה או הפסקה מוחלטת של אספקת הגז מרוסיה. אספקת הגז דרך אוקראינה, לבולגריה, טורקיה, יוון, רומניה ומקדוניה הופסקה כליל. סלובקיה הצהירה על מצב חירום. בולגריה הודיעה כי תיוותר ללא גז בתוך מספר ימים. גם צרפת, גרמניה, קרואטיה, צ'כיה, הונגריה, פולין, סלובניה, סרביה, טורקיה ואיטליה דיווחו על ירידה חדה באספקת הגז. האיחוד האירופי כינה את המצב "בלתי מתקבל הדעת" ודרש את חידוש אספקת הגז.

נשיא הנציבות האירופאית חוזה מנואל ברוסו שלח אזהרה ברורה לממשלת אוקראינה ואמר כי שאיפתה להדק את הקשרים עם האיחוד האירופי תיפגע עקב הסכסוך המתמשך. "אוקראינה אומרת שהיא רוצה להתקרב לאיחוד. אם הצהרה זו נכונה, אזי עליה לא ליצור בעיות נוספות בנוגע לאספקת הגז למדינות האיחוד", אמר. ממשלת ארצות הברית השמיעה, אף היא, קולה לגבי המצב. "ניתוק אספקת הגז במהלך החורף הקשה הוא דבר בלתי מתקבל", נמסר בהצהרה של משרד החוץ האמריקאי.

פרשנים טוענים כי סירובה של אוקראינה לשלם את חובה לרוסיה הוא ניסיון פוליטי של הנשיא ויקטור יושצ'נקו להכפיש את תדמיתה של רוסיה כשותפה מהימנה של האיחוד האירופי בנוגע לסוגיות אנרגיה. כזכור, יושצ'נקו מתח ביקורת חריפה נגד רוסיה במהלך מלחמתה באוגוסט עם גאורגיה ושואף לצירוף אוקראינה כחברה באיחוד אך גם בארגון נאט"ו. רוסיה מתנגדת לבקשה האוקראינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully