וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום לנז"ק?

דידי חנוך

8.1.2009 / 14:00

בשבוע שמסמן לכאורה את סופן של המגננות הדיגיטליות על קבצי מוזיקה, כדאי לזכור את היוצא מן הכלל

עם כל הכבוד למקבוק החדש, ולתוכנות החביבות שודאי ישמחו את אלה ממשתמשי המק שירצו לשלם עליהן, ההכרזות החשובות ביותר של אפל במקוורלד השבוע היו קשורות לחנות המוזיקה הפופולרית בעולם, iTunes.

בעבור משתמשי אייפון, היכולת לרכוש שירים ישירות מהמכשיר גם בחיבור אינטרנט סלולרי ולא רק ב-WiFi היא שיפור משמח. אבל זה שיפור שלא ממש רלוונטי אלינו.

ההחלטה להיפטר סופית ממגננות הנז"ק (DRM), אותן מגננות שמשמעותן ששיר שנרכש ב-iTunes לא יעבוד בנגן שלא יוצר על ידי אפל, היא בשורה אמיתית, לעומת זאת. והיא מצטרפת לשתי ידיעות אחרות מהתקופה האחרונה כדי להבהיר לנו שבזירות מסוימות, הנז"ק גמר את הסוס, ושהוא צריך ללכת בדרך כל בשר גם באחרות.

הרבה הורדות, הרבה מכירות

ידיעה אחת היא שהסרט המצליח ביותר של השנה, האביר האפל, הוא גם הסרט עם מספר ההורדות הרב של השנה באתרים לא חוקיים. זה לא מפתיע, כמובן. אנשים מורידים סרטים פופולריים. אבל זה כן מוכיח שוב שהבעיה המרכזית של יצרני המדיה עם הורדות לא חוקיות ברשת היא לא שהן "גונבות" להם הכנסות, כי אם שהן חושפות את הגולשים לתוכן שלהם. ורובו של התוכן הזה? לא משהו.

האביר האפל היה מצוין, ולכן הוא לא רק הורד על ידי מיליונים, הוא גם נצפה שוב ושוב על המסך הגדול, וניתץ את כל שיאי המכירות של הבלו-ריי במסך הקטן. אנשים ראו אותו בהורדות, ואז שילמו עליו.

הרבה נז"ק, הרבה נזק

המשחק עם מספר ההורדות הלא חוקיות הרב של השנה היה Spore. בניגוד לאביר האפל, מדובר במשחק שרחוק מלהיות המצליח של השנה. אבל הוא כן המשחק שההגנות הדיגיטליות המופרזות שלו עצבנו הכי הרבה לקוחות לגיטימיים ומשלמים.

כאן אנו רואים מקרה בו נז"ק יכול לפגום משמעותית בהכנסות של משחק. במקום לרכוש אותו, בחרו אנשים להוריד אותו באופן בלתי חוקי, על מנת להימנע מעוגמת הנפש הכרוכה בהגנות המופרזות שלו.

ניתן בחינם, נרכש בכסף

האלבום הנמכר ביותר בחנות הורדות המוזיקה של אמזון השנה היה Ghosts, האלבום האינסטרומנטלי של Nine Inch Nails. וכן, זה היה גם האלבום ששוחרר בחינם לרשת, כולל בביטורנט. זה היה האלבום ששוחרר ברשיון [[Creative Commons]], שמאפשר למורידים לבצע בו רמיקסים כרצונם.

מסתבר, ולא בפעם הראשונה, שאנשים אוהבים יחס טוב. טרנט רזנור מתייחס למעריצים שלו כמו שאתה אמור להתייחס לאנשים שאוהבים אותך. והם, מצידם, פשוט אהבו אותו עוד יותר.

כמובן, כדי שיוכל להתייחס כך למעריציו, היה צריך רזנור להשתחרר מחברת התקליטים שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

המעוז האחרון

נז"ק עדיין נמצא בשימוש רווח במשחקים ובוידאו. במשחקים, אני צופה שהוא ייעלם בשנים הקרובות. הוא פשוט לא משתלם. בוידאו, המגמה המתחזקת של חיבור הטלויזיות לרשת הופכת אותו ללא רלוונטי. בניגוד למוזיקה, וידאו הוא מוצר שלא משתמשים בו אינספור פעמים. ולכן האפשרות להזרים תכנים באיכות גבוהה תהיה מגמה בולטת של השנה הקרובה.

אבל הנז"ק לא מת גם במוזיקה. יש מקום אחד בו הוא עדיין ברירת המחדל, בכל מקום פרט לאייפון ולחנות המוזיקה של אמזון במכשירי אנדרואיד: הסלולר. חנויות המוזיקה של המפעילות - בארץ ובעולם - עדיין נסמכות משמעותית על נז"ק, וגם חנות המוזיקה של נוקיה סובלת מאותה רעה חולה.

כאשר שוחחתי על כך עם אנשי נוקיה, המסר שלהם היה אחיד - ודומה למה ששמענו בעניין גם ממפעילות: "אנחנו מתים להיפטר מזה, אבל חברות המוזיקה מתעקשות". ובכן, התירוץ הזה כבר לא רלוונטי. בעולם בו כל חברות המוזיקה הגדולות נותנות לאפל למכור שירים בפורמט MP3, אין שום סיבה שבעולם שנוקיה והמפעילות ימשיכו למכור שירים עם מגננות.

פרט לכך שכל עוד הן עושות את זה, השירים נשארים על המכשירים שלהן. שיר שנרכש בחנות שלהן לא יעבוד במכשיר מתחרה. זאת הגרסה הנוכחית של המאמצים להחזיק את הלקוחות בכוח. וזאת טעות. זאת טעות, כי יש חלופות עכשיו. אם אני - טוב, לא אני, כי עדיין אין iTunes בישראל - יכול לרכוש מוזיקה בפורמט פתוח מ-iTunes ואמזון, איזו סיבה יש לי לרכוש מוזיקה בפורמט מוגבל מנוקיה? עד שחברות הסלולר לא יבינו שהן פוגעות בעצמן, הן לא ילחצו על חברות המוזיקה לשנות את ההסכמים שדורשים מגננות נז"ק. וכל זמן שהן לא יעשו את זה, המתחרים הפתוחים - ולא לעתים קרובות אנו מגדירים מוצר של אפל כמתחרה "פתוח" במובן כלשהו - ינצחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully