וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמוס גלעד יגיע לקהיר לדון ביוזמה המצרית

ניר יהב, פנחס וולף, יהושוע בריינר וטלי גולדשטין

7.1.2009 / 18:30

לאחר שהקבינט החליט לדחות את ההצבעה על הרחבת המבצע בעזה, נמסר כי גלעד ידון מחר עם עומר סלימאן על פרטי היוזמה המצרית

מערכת וואלה!

(צילום: אמיל טבוסוב, עריכה: ענת ברק)

עמוס גלעד, ראש המטה המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, יצא מחר (חמישי) בבוקר לקהיר על מנת לדון בהצעה המצרית להפסקת אש. גלעד יוועד עם ראש המודיעין המצרי עומר סלימאן ועם בכירים מצרים נוספים. מוקדם יותר החליט הקבינט הביטחוני לדחות למועד לא ידוע את ההצבעה בנוגע להרחבת המבצע הקרקעי ברצועת עזה. השרים החליטו כי המבצע בעזה ימשיך במתכונתו הנוכחית, אולם כאמור לא התקבלה החלטה לגבי הרחבת הפעולה הקרקעית. עוד הוחלט כי ישראל תדון ביוזמה המצרית להפסקת אש. החלטת הקבינט נמסרה זמן קצר לאחר שנשיא צרפת ניקולא סרקוזי אמר כי הצדדים הסכימו ליוזמה המצרית להפסקת האש ברצועת עזה.

בתוך כך, ישראל מסרה כי היוזמה המצרית עדיין נמצאת על שולחן הדיונים. "אנו מקבלים בברכה את היוזמה המצרית-צרפתית. אנו רוצים שהיא תצליח", אמר מארק רגב, דובר משרד ראש הממשלה לתקשורת זרה. "עם זאת, אנו ממשיכים בשיחות לגבי עקרונות היוזמה. שקט בר קיימא בדרום יהיה מבוסס על הפסקת כללית של הירי מעזה לישראל ועל אמברגו נשק על חמאס שנהנה מתמיכה בינלאומית", הוסיף. גם בחמאס מסרו הודעה דומה, וציינו כי היוזמה עדיין בדיונים.

דנה פרינו, דוברת הבית הלבן, אמרה היום כי יש צורך דחוף להגיע להפסקת אש בת קיימא וארוכת טווח בעזה. "אנו עושים כל שביכולתנו על מנת להשיג הפסקת אש מהר ככל האפשר", אמרה. פרינו חזרה והדגישה כי על חמאס להפסיק תחילה את ירי הטילים לעבר ישראל לפני שייחתם הסכם כלשהו.

לפי היוזמה המצרית-צרפתית, ישראל וחמאס יסכימו להפסקת אש מיידית ברצועת עזה. לאחר הפסקת האש תזמין מצרים את שתי ההנהגות לשיחות על הסדרים ארוכי-טווח שיכללו את הסרת המצור מעל רצועת עזה. לפי ההצעה, ייפתחו גם שיחות בנוגע לאבטחת הגבול בין ישראל למצרים.

"הנשיא מאושר מהחלטת ישראל והרשות הפלסטינית לקבל את היוזמה המצרית-צרפתית שהוצגה אמש בשארם א-שייח על ידי הנשיא מובארק. הנשיא קורא ליישום מהיר ככל האפשר של היוזמה על מנת להפסיק את סבל האוכלוסייה האזרחית", נאמר בהצהרה שפרסמה לשכת סרקוזי.

חמאס כאמור טרם גיבש עמדה ברורה בנוגע ליוזמה המצרית. סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי חמאס לא יסכים לדון בהפסקת אש ארוכת טווח "כל עוד הכיבוש קיים". עם זאת, דובר ממשלת חמאס לשעבר ד"ר ראזי חמד אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי "קיימת תחושה חיובית, לפיה במהלך השבוע הקרוב ניתן להגיע להפסקת אש".

צה"ל בדרך החוצה מעזה?

מוקדם יותר אמר בכיר חמאס ונציג הארגון בלבנון, אוסאמה חמדאן, כי לחמאס יש מספר הסתייגויות מההצעה המצרית להפסקת אש ברצועת עזה, אולם ארגונו ממשיך לבחון אותה ולדון בה. "אנו דוחים לגמרי את הרעיון להציב פקחים בינלאומיים בעזה", הוסיף.

לפני דבריו של סרקוזי נמסר מלשכת ראש הממשלה אהוד אולמרט כי "ישראל פועלת כדי להביא לשיפור המציאות בדרום הארץ ומודה לנשיא מצרים ולנשיא צרפת על מאמציהם לקדם פיתרון להפסקת פעולות הטרור מרצועת עזה ולהפסקת הברחות אמצעי הלחימה ממצרים לרצועה". בהודעה נאמר עוד, כי ישראל רואה בחיוב את הדיאלוג בין גורמים מצריים וישראלים כדי לדון בקידום סוגיות אלה.

גורם בכיר בממשלת צרפת אמר היום כי ההצעה המצרית להפסקת אש בין ישראל לחמאס עשויה להוביל ליציאת כוחות צה"ל מרצועת עזה בתוך שמונה ימים. "בתוך ארבעה-חמישה ימים יכול להיחתם הסכם בין ישראל למצרים לגבי אבטחת הגבול", אמר אותו גורם.

מתאם קשרי החוץ באיחוד האירופי חוויאר סולנה אמר היום, גם כן, כי הפסקת אש בלחימה בעזה עשויה להתקבל בקרוב מאד. "קיימת אפשרות לכך", אמר סולנה בראיון לתחנת הרדיו הספרדית "לה סר". סולנה אמר כי ההצעה להפסקת אש התקבלה בחיוב על ידי מדינות ערב כגון סוריה וכי ראש הממשלה אולמרט עשוי להיפגש עם נשיא מצרים מובארק כדי לדון בה.

(פרסום ראשון: 14:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully