וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לסכסוך הגז? רוסיה מוכנה למו"מ

טלי גולדשטין

7.1.2009 / 12:06

על רקע השיבושים באספקת הגז למדינות במרכז ומזרח אירופה ומזג האוויר הקר באזור, הודיעה "גזפרום" כי היא מוכנה לדון במשבר עם אוקראינה

חברת הגז הרוסית "גזפרום" מוכנה לפתוח במשא ומתן עם אוקראינה לגבי אספקת הגז למדינה, כך אמר היום (רביעי) סגן המנכ"ל אחכסנדר מדוודב. "למרבה הצער, המצב ממשיך להידרדר. אמש הפסיקה אוקראינה את כל יצוא הגז לאירופה", אמר.

"גזפרום", הנמצאת בשליטת הממשל הרוסי, הורתה ביום חמישי על הפסקת אספקת הגז לאוקראינה. לטענת "גזפרום", אוקראינה חייבת לה כסף מהסכמים קודמים. אוקראינה קראה לרוסיה שלא לנתק את האספקה, ובפעם הראשונה נקבה במחיר אותו היא מוכנה לשלם תמורת הגז הרוסי.

בעקבות סכסוך הגז בין שתי המדינות, 17 מדינות באירופה דיווחו אתמול על ירידה חדה או הפסקה מוחלטת של אספקת הגז מרוסיה. אספקת הגז דרך אוקראינה, לבולגריה, טורקיה, יוון, רומניה ומקדוניה הופסקה כליל אתמול. סלובקיה הצהירה היום על מצב חירום. "רוסיה הותירה את אירופה ללא גז", אמרה ממשלת סלובקיה. בולגריה הודיעה כי תיוותר ללא גז בתוך מספר ימים. גם צרפת, גרמניה, קרואטיה, צ'כיה, הונגריה, פולין, סלובניה, סרביה, טורקיה ואיטליה דיווחו על ירידה חדה באספקת הגז.

האיחוד האירופי כינה את המצב "בלתי מתקבל הדעת" ודרש את חידוש אספקת הגז. "זהו משבר רציני", אמר פראן טרדלס, דובר הנציב לענייני אנרגיה באיחוד. צינורות גז חלופיים מרוסיה, שאינם עוברים דרך אוקראינה, לא יצליחו לספק את כל הדרישה ולמלא את החסר, הוסיף. "אנו דורשים את חידוש אספקת הגז למדינות האיחוד באופן מיידי", אמר.

השיבושים באספקת הגז אירעו דווקא כשמזג אוויר קר במיוחד פוקד את אירופה – הטמפרטורות צנחו מתחת למינוס 25 מעלות צלזיוס בסרביה אמש. מדינות רבות במרכז ובמזרח אירופה מסתמכות על גז בשביל ההסקה המרכזית.

בכירים בתעשיית הגז במסוקבה ובקייב רמזו כי הם מוכנים לנהל שיחות מחודשות כדי לפתור את הסכסוך. עם זאת, שני הצדדים ממשיכים להאשים איש את רעהו בשיבושים. רוסיה היא ספקית הגז הטבעי הגדולה בעולם. "גזפרום" היא יצואנית הגז הגדולה בעולם ומספקת כרבע מאספקת הגז של אירופה דרך אוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully