וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תומכת ביוזמה המצרית להפסקת אש

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

7.1.2009 / 3:05

שרת החוץ האמריקאית רייס אמרה כי ארה”ב מרוצה מיוזמתו של מובארק, לפיה תוכרז הפסקת אש בעזה ויערך מו”מ על הסדר ארוך טווח. גם אבו מאזן הודיע על תמיכה. שגרירת ישראל באו"ם: "שוקלים ברצינות את ההצעה"

שרת החוץ של ארצות הברית קונדוליסה רייס אמרה היום (רביעי) כי ארצות הברית תומכת בהצעתו של נשיא מצרים חוסני מובארק להפסקת אש מיידית בעזה. רייס דיברה לפני מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק. לדבריה, "עלינו להסכים בדחיפות על הסכם הפסקת אש שיוכל להחזיק ויוכל להביא ביטחון אמיתי".

רייס ציינה, כי "בהקשר זה אנחנו מרוצים ומשבחים את הודעתו של נשיא מצרים, ומעוניינים להתעדכן ביוזמה זו". היא הדגישה, כי ארצות הברית מתעקשת על הפסקת אש יציבה, וכי אין לחזור למצב שקדם לפעולת צה"ל ברצועת עזה. "הפסקת אש שתחזור לתנאים אלו אינה מקובלת", אמרה רייס.

שגרירת ישראל באו"ם פרופ' גבריאלה שליו אמרה לאחר הדיון במועצת הביטחון, כי ישראל בוחנת ברצינות רבה את ההצעה המצרית להפסקת אש. הפרופ' שליו אמרה לכתבים, כי בניגוד להצעתו של מובארק, ישראל דוחה מכל וכל את ההצעה של לוב, משום שמדובר בהצעה חד צדדית. השגרירה גם האשימה את חמאס בכך שהוא משתמש בתושבי עזה כבמגן אנושי.

קודם לכן הודיע יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן על תמיכה בהצעתו של נשיא מצרים. יו"ר הרשות שדיבר גם הוא לפני מועצת הביטחון של האו"ם, הביע "הערכה ותמיכה" בהצעה המצרית.

מזמין את ישראל לדיון ללא תנאים

אמש הודיע נשיא מצרים חוסני מובארק, כי הוא מציע שישראל וחמאס יסכימו להפסקת אש מיידית ברצועת עזה. על פי ההצעה, לאחר הפסקת האש תזמין מצרים את שתי ההנהגות לשיחות על הסדרים ארוכי-טווח שיכללו את הסרת המצור מעל רצועת עזה.

מובארק הציג את הצעתו בהודעה קצרה שמסר לאחר פגישתו עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בשארם א-שיח. סרקוזי מצידו הודיע כי מובארק הציע לפתוח מיד בשיחות עם ישראל על אבטחת הגבול בין המדינות. "הנשיא מובארק מזמין את הצד הישראלי לדון ללא דיחוי בעניין אבטחת הגבול," אמר סרקוזי במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם מובארק.

בכירי חמאס יכריעו היום?

בתוך כך, בכירי חמאס צפויים לדון היום בהצעה המצרית להפסקת אש ואף להכריע בנושא. לפי מספר מקורות, משלחת חמאס המבקרת בקהיר לא נתנה לבכירים המצרים שום התחייבויות מוגדרות. עוד נטען כי חמאס ידון בכל הנושאים שנדונו בקהיר עם בכירי הלשכה המדינית של הארגון בדמשק ועם בכירי הארגון ברצועת עזה, זאת לפני קבלת החלטה סופית.

משלחת של חמאס, המורכבת מבכירי הארגון בדמשק עימאד אל-עלמי ומוחמד נסר, נפגשה אתמול עם מספר בכירים ביטחוניים במצרים, ביניהם ראש המודיעין המצרי עומאר סלימאן וסגנו עומאר קנאווי. המשלחת הציגה למצריים את עמדת הארגון המביעה נכונות לבחון הצעות מפורטות בנוגע להפסקת אש שיכללו חזרה להסכם הרגיעה הקודם, פתיחת מעברים וחידוש הדיאלוג הפנים פלסטיני.

ההצעה המצרית לחמאס כוללת דרישה להפסקת אש ולאחר מכן מעבר לרגיעה בין ישראל לבין הפלגים הפלסטינים החמושים. כך דווח ברשת אל-ג'זירה. לפי הדיווח, מצרים מציעה שהסכם הרגיעה יתבסס על ערבויות בינלאומיות ויכלול נציגים בינלאומיים שיפקחו על הרגיעה.

עדכון ראשון: 01:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully