וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה שובר שתיקה: "מודאג מההרג בעזה"

טלי גולדשטין

6.1.2009 / 20:05

בעקבות עשרות ההרוגים הפלסטינים בבי"ס בעזה, התייחס הנשיא הנבחר לראשונה למשבר. משרד החוץ האמריקאי קורא להפסקת אש

הנשיא הנבחר של ארה"ב ברק אובמה הגיב הערב (שלישי) לראשונה למבצע ברצועת עזה. אובמה אמר כי הוא "מודאג מאוד מכך שאזרחים נפגעו במהלך המבצע בעזה וגם מהמשך ירי הרקטות לעבר ישראל". לדבריו, "לאחר שאכנס לתפקיד, אעבוד באופן אקטיבי כדי לפתור את הבעיה". אובמה אמר את הדברים ככל הנראה בעקבות תקיפת צה"ל את בית הספר בג'בלייה והריגת מעל 40 פלסטינים בתקיפה.

עד כה שמר אובמה על שתיקה בכל הנוגע ללחימה בעזה מתוך כבוד לנשיא המכהן בוש. בוש עצמו הטיל את האשמה על חמאס. אתמול נמסר ממטה המעבר של אובמה כי הנשיא הנבחר מקבל עדכונים מדי יום על המצב בעזה. עוד נמסר כי הוא משוחח באופן קבוע עם חברי הממשל הנוכחי לגבי המתרחש.

קודם להצהרתו של אובמה, אמר דובר משרד החוץ האמריקאי שון מק'קורמק כי ארצות הברית דורשת הפסקת אש מיידית בעזה שתהיה בת קיימא במשך זמן רב. לדבריו, "על הפסקת האש להיות בלתי מוגבלת בזמן". בנוסף דיווח משרד החוץ כי מזכירת המדינה קונדוליזה רייס תיוועד בניו יורק עם שרי חוץ ערביים ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לגבי המצב בעזה.

"אני משוכנע שיש פתרונות"

בתוך כך, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי אמר היום כי הסכם להפסקת הלחימה בעזה "קרוב מאד". "אני משוכנע שיש פתרונות. מה שנדרש זה שאחד מהצדדים יתחיל לנוע בכיוון הנכון", אמר סרקוזי במהלך ביקור בדרום לבנון.

גם ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון התייחס היום ללחימה בעזה ואמר כי הוא מקווה שיימצא בסיס להפסקת אש מיידית בעזה. "ברור שהדבר תלוי במה שנעשה בעניין מעברי הגבול, במה שנעשה בעניין המנהרות, במה שנעשה בעניין האספקה וההברחה של נשק ובאיזה סוג של ביטחון נוכל לתת הן לעם הפלסטיני והן לעם הישראלי", אמר בראון בשיחה עם עיתונאים.

"החיים בעזה הפכו לגיהנום"

ואילו קודמו של בראון בתפקיד, וכיום שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר קרא אף הוא להפסקת אש בעזה. "הנסיבות הקיימות מאפשרות להשיג הפסקת אש מיידית. אני חושב שיש לנקוט בפעולה ברורה לגבי הפסקת אספקת הנשק והמימון דרך המנהרות העוברות ממצרים לעזה", הוסיף. לדבריו, "הפסקת אש שתתקבל בתוך מספר ימים תלויה בחתימה על הסכם הברור לכל הצדדים. המצרים, לדעתי, מוכנים באופן עקרוני לכך, הם רוצים בזה, הם מכירים בכך שהפסקת אש תשרת גם את האינטרסים שלהם".

בלייר, שהתראיין ל"רדיו 4" הבריטי, התייחס גם למצב ההומניטרי ברצועת עזה. "החיים הפכו לגיהנום בעבור כל מי שחי בעזה". הוא אמר כי האחריות להפסיק את ירי הטילים ואת פיגועי ההתאבדות בישראל מוטלת על החמאס.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, המייצג את האו"ם, ארצות הברית, האיחוד האירופי ורוסיה, אמר כי קשה מאד לקבוע האם חמאס מוכן לפתוח במשא ומתן לקראת שלום. "אני מקווה מאד שהארגון מכיר בכך שדבר נוראי מתרחש בעזה, שהסבל מזעזע. הדרך היחידה לעצור אותו לתמיד הוא להפסיק את ירי הטילים מעזה", אמר. "אם לחמאס באמת אכפת מתושבי עזה, קיימת דרך להפסיק באופן מיידי את האלימות", הוסיף.

"עזה היא אחד השטחים המאוכלסים ביותר בעולם. עמדות חמאס שתולות היטב בתוך האוכלוסייה האזרחית. מלחמה בעזה משמעותה בהכרח אסון הומניטרי", דברי בלייר.

בלייר התייחס גם להתנהלות הממשל האמריקאי הנכנס בסוגיית תהליך השלום באזור. "הדבר החשוב ביותר שיכול לעשות הממשל החדש הוא להבין באמת במה מדובר, להתמקד במצב. מדיניות זו משמעותית עבור המצב הביטחוני בעולם כולו. אם נבין זאת ונתחייב לכך, נוכל לפתור את הסכסוך", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully