וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דמוקרטיה נוסח מחמוד אחמדינג'ד

טלי גולדשטין

5.1.2009 / 13:52

אירן מתכוננת לבחירות נשיאותיות ביוני ואחמדינג'ד אינו נותר שאנן. לחצים מופעלים נגד מתנגדים ופעילים פוליטיים הרוצים את חתאמי בשלטון

בעוד המירוץ לנשיאות אירן מתחיל להתחמם לקראת הבחירות ביוני, כבר עתה ניתן לחוש ביד הקשה של הממשל נגד מתנגדיו ונגד תומכי מועמדים רפורמיסטים. לא ברור עדיין מי ירוץ מול הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, אך מוחמד חתאמי – נשיא אירן לשעבר ותומך ברפורמה – רמז כי הוא עשוי להיכנס למירוץ. מהדי קרובי, דובר הפרלמנט לשעבר ורפורמיסט אדוק, אמר כי יתמודד.

האייתולה חמינאי, המנהיג הרוחני של אירן, הצהיר שוב ושוב בפרהסיה על תמיכתו באחמדינג'ד, עם זאת אפשר והתמיכה בנשיא תיחלש על רקע החששות מפני התמודדות של חתאמי.

לפי דיווח ה"ניו יורק טיימס", בשבוע שעבר סגרו רשויות אירן את מערכת העיתון היומי "קרגוזרן", אחד מהעיתונים הרפורמיסטיים הבודדים במדינה, בטענה כי הוא דיווח דיווחים כוזבים על הלוחמים הפלסטינים בעזה. אתרי אינטרנט אירניים דיווחו כי בנוסף גבר הלחץ על סטודנטים להפסיק את פעילותם הפוליטית. בדצמבר התאספו כמה אלפי סטודנטים לשמוע את חתאמי נואם באוניברסיטת טהרן – מעוז התנגדות לנשיא.

העיתון השמרני "קייהאן", המקורב לאחמדינג'ד, תמך בסגירת מערכת העיתון "קרגוזרן" וקרא להגביר את הלחץ על הסטודנטים.

פרס נובל לשלום לא מבטיח חיים

סימן נוסף לניסיון להשתיק את האופוזיציה: ביום חמישי נערכה הפגנה של סטודנטים קיצוניים מחוץ לביתה של שירין עבאדי - עורכת דין אירנית ופעילת זכויות האדם, שזכתה ב-2003 בפרס נובל לשלום על מאמציה למען הדמוקרטיה. המפגינים האשימו את עבאדי בתמיכה בהרג הפלסטינים בעזה. עבאדי פרסמה הצהרה המגנה את הרג האזרחים משני צדי המתרס.

בחודש שעבר פירקה הממשלה את הארגון אותו הקימה עבאדי, "המרכז למגיני זכויות האדם", ובשבוע שעבר פשטו על משרדה ולקחו את מחשבה האישי ומסמכים. עבאדי קיבלה איומים על חייה בעבר אך זו היתה הפעם הראשונה שהרשויות נקטו בצעד כלשהו נגדה.

היום (שני) אמרה ממשלת אירן כי סגירת משרדה של עבאדי היה צעד חוקי וכי הרשויות יספקו לה הגנה במקרה הצורך. מזכ"ל האו"ם באן קי מון הביע דאגה בנוגע לדיווחים על הטרדת עבאדי והפציר באירן להבטיח את ביטחונה. עבאדי, הידועה בתמיכתה בחתאמי, קראה פעמים רבות לבחירות חופשיות באירן ומתחה ביקורת על מדיניות הפרת זכויות האדם במדינה.

אינפלציה של 30%

תומכי אחמדינג'ד הפעילו לחץ כבד על פעילים פוליטיים גם לפני הבחירות הקודמות באירן. המועצה האחראית על אישור המתמודדים לתפקיד, הכוללת אנשי דת ושופטים, מנעה מכמה רפורמיסטים מלהתמודד. עם זאת, במקרה של חתאמי, הוא מנהיג פופולרי וכריזמטי וקשה יהיה למועצה לחסום את התמודדותו, אם יחליט בכך.

בנוסף, לטענת מתנגדי אחמדינג'ד, הניהול הכלכלי הכושל של הנשיא ועקשנותו המדינית בזירה העולמית, כמו גם דחיקתו לשוליים של פוליטיקאים ותיקים רבים, העבירו רבים לצדו של חטאמי.

בספטמבר, אחמדינג'ד "העלים" את אחד ממתנגדיו החזקים ביותר במערכת הפוליטית ופיטר אחמדינג'ד את נגיד הבנק המרכזי האירני. זאת על מנת לסלול את הדרך להורות על הגדלת ההשקעה הממשלתית בתוכניות פופוליסיטיות שאמורות לחזק את מעמדו. טמסב מזהרי, נגיד הבנק המרכזי, התנגד לאפיק ההשקעה הזה על רקע הטענה כי הוא הביא להחרפת האינפלציה במדינה העשירה בנפט.

מספר כלכלנים מתחו ביקורת על המדיניות הכלכלית של הנשיא אחמדינג'ד, הכוללת את הזרמת רווחי הנפט לכלכלה, דבר שהוביל לעליית המחירים.

תומכי חתאמי סבורים כי הנשיא לשעבר הוא המנהיג האירני היחיד שיכול לנצח בקלות את אחמדינג'ד בבחירות ולהתחיל ולהביא לשינוי בתדמית המדינה. מועצת הביטחון של האו"ם הטילה על אירן שלושה סבבים של סנקציות עד כה בשל סירובה להפסיק את העשרה האורניום ולוותר על שאיפות הגרעין שלה. הכלכלה האירנית סובלת מאינפלציה בשיעור של 30%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully