וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל חיסל בכיר במערך הרקטי של חמאס

ניר יהב ויהושע בריינר

4.1.2009 / 12:40

הבכיר, חוסאם חמדאן, היה אחראי לירי טילי גראד לעבר ב"ש ואופקים. הבוקר ביתר צה"ל את הרצועה. מהבוקר כ-25 פלסטינים נהרגו

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

בפעילות משותפת של צה"ל והשב"כ תקף חיל האוויר בשעות הבוקר (ראשון) בחאן יונס ופגע בחוסאם חמדן, פעיל חמאס בכיר במערך הרקטי. חמדאן היה אחראי לירי טילי גראד לעבר באר שבע ואופקים ושיגר חמושים לבצע פיגועי ירי ומטען. בעבר הוא ניצל ממספר ניסיונות חיסול. מדובר צה"ל נמסר, כי יחד עמו גם נהרג בתקיפה מוחמד חילו, פעיל חמאס שהיה אחראי על הכוחות המיוחדים של הארגון בחאן יונס ועל ירי רקטות מאזור זה לעבר ישראל. עוד נמסר, כי חילופי אש כבדים מתנהלים בין צה"ל לחמושים פלסטינים בצפון הרצועה.

בתוך כך, מקורות פלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל החלו הבוקר לבתר את רצועת עזה לשלושה חלקים. לפי הדיווחים, טנקים ישראלים השתלטו על מה שהיה בעבר ציר קרני-נצרים ומבודדים את העיר עזה משאר הרצועה ואת צפון הרצועה מדרומה. סוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי כוחות צה"ל נמצאים בסמוך לעיר עזה.

הפלסטינים גם מדווחים כי לפחות 12 בני אדם, מרביתם אזרחים ובהם ילדים, נהרגו היום מפגז של צה"ל בצפון הרצועה. מקורות פלסטינים מדווחים עוד על ארבעה פלסטינים שנהרגו בתקיפות חיל האוויר ממזרח לרפיח שבדרום הרצועה ועל תקיפה של חיל האוויר על אמבולנס שנסע להגיש סיוע לפצועים בבית לאהיא שבצפון הרצועה. בנוסף, עדי ראייה פלסטינים דיווחו, כי לפחות חמישה בני אדם נהרגו ועוד 40 נפצעו הבוקר בהפצצה של צה"ל בתוך שוק בלב העיר עזה

לדברי גורמי ביטחון צה"ל ממשיך להשתלט על מרחבי השיגור של חמאס ברחבי הרצועה. בשטח פועלים הכוחות בעיקר באזורים הפתוחים בפאתי מחנות הפליטים ונמנעים עד כה מכניסה אליהם.

עד כה נרשמו מספר היתקלויות, חלקם מטווח קצר, בין כוחות חי"ר לחמושים פלסטינים, לדברי צה"ל, עד כה נהרגו עשרות חמושים פלסטינים ולדבריו הפעולה נמשכת על פי התכנון המוקדם.

במהלך הלילה נפצעו 30 חיילים בחילופי האש. עשרה חיילים מחטיבת גולני נפצעו מפגיעת פצצת מרגמה, שניים – קצין וחייל – באורח קשה, ארבעה באורח בינוני והיתר קל. הפצועים קשה פונו במסוק לבית החולים "שיבא" בתל השומר. 20 החיילים הנוספים נפצעו בדרגות פציעה שונות. הפצועים הועברו לבית החולים "סורוקה" בבאר שבע.

הפעולה מתנהלת על פי התכנון

אתמול בערב פתחו כוחות צה"ל במתקפה קרקעית ברצועת עזה. כוחות רגליים החלו בתנועה לתוך צפון ומרכז הרצועה. עדי ראייה מסרו כי נרשמו חילופי אש בין כוחות צה"ל לבין פלסטינים במספר גזרות ברצועה. גורמי ביטחון אמרו הלילה כי "עד כה מתנהלת פעולת צה"ל בהתאם לתכנונים. החיילים נתקלו כבר מספר פעמים בחמושים ברחבי הרצועה, אולם צה"ל ממשיך להתקדם בפעולה על פי היעדים שהוצבו".

במערכת הביטחון מעריכים כי הפעולה הקרקעית תימשך מספר ימים עד כשבוע. מאז תחילת הפעולה לא שיגר חמאס רקטות ארוכות טווח אל עבר יישובי הדרום, אולם לדברי גורם ביטחוני מציאות זו היא זמנית בלבד. "אנו מעריכים שהם ינסו להוציא ירי אל עבר היישובים המרוחקים, למרות שהמבצע האווירי הנחית להם מכה קשה במערך הירי הרקטי, וגם התקדמות המבצע הקרקעי גורם להם להפנה את רוב תשומת הלב לכוחות שבשטח הפלסטיני". הערכה נוספת היא שחמאס שומר את הרקטות לקראת מטח שיבוא עם סיום המבצע, במטרה לבצע מפגן כוח להוכיח כי כוחו לא נפגע על אף פעולת צה"ל.

בצה"ל הצליחו לשמור בסוד את המועד המדויק של תחילת המבצע הקרקעי וביחידות הקרקעיות ניתנה הוראה לנתק את הטלפונים הניידים מחשש להאזנות של חמאס. לנושא זה ניתנה חשיבות עליונה בצה"ל, כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה, ובצבא מפעילים מספר אמצעים טכנולוגיים על מנת למנוע מחמאס להאזין לרשת הקשר הישראלית. בניגוד למלחמת לבנון, גם מפקדי החטיבות נמצאים בשטח הפלסטיני, כאשר אלוף פיקוד דרום יואב גלנט מנהל את המערכה ממפקדת הפיקוד וממפקדת אוגדת עזה. רשת הטלוויזיה "אל-ג'זירה" מדווחת שמניין ההרוגים הפלסטינים עומד כעת על יותר מ-485 ומספר הפצועים עומד על כ-2,400.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully