וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עופרת יצוקה" - הסרט

רועי כ"ץ

2.1.2009 / 18:00

עד כה רשם צה"ל כמה וכמה הישגים ברצועה, אבל זה היה רק הפרומו למבצע הקרקעי, שיקבע אם אנו שוב עומדים לראות את הסרט של קיץ 2006

שבוע ללחימה בעזה ובפיקוד הדרום נזהרים מאוד מסיכומים. אפילו סיכומי ביניים של מבצע עופרת יצוקה מתבצעים בזהירות מופלגת ולשון מסתייגת, כאילו השופט וינוגרד מביט מעבר לכתף. רשימת ההישגים המבצעיים עד כה אינה מבוטלת ופורטה למכביר בכלי התקשורת. הישג אחד חשוב נותר מחוץ לכרוניקה של דובר צה"ל ואולי אינו אומר הרבה למי שאינו מצוי בנימי הדם הרע שזורם שנים בגופה של מערכת הביטחון.

רק שנתיים וקצת מאז מלחמת לבנון השנייה, מי היה מאמין שאלוף פיקוד יוצא שייטת יצליח לנהל ללא קרבות אגו מסרסים צוות שכולל בכירי שב"כ, חיל האוויר, תותחנים ומודיעין. גופים וזרועות שלא התפרסמו מעולם כפשוטים לניהול או כאלו שמשאירים את האגו בכניסה לחמ"ל. למרות הז'רגון האחר, המדים השונים ודרך חשיבה שהתקבעה במהלך עשרות שנים של פעילות פנים זרועית. מתברר שהלם לבנון הצליח לגרום כמה שינויים משמעותיים בדרך החשיבה. העובדה שיואב גלנט אינו ממהר לרוץ בחוצות ולרדוף אחרי מיקרופונים ודאי אינה מזיקה לתחושה שאם יצליח צה"ל במבצע עופרת יצוקה, כמות הקרדיט בסיום הקרבות תאפשר לכולם לקבל נתח ראוי מבלי לחטוף אחד מהשני רסיסי הכרה ותגמול.

ההישג נמצא מתחת לאדמה

אם נשתמש במונחי כדורגל, בפיקוד הדרום לא רוצים ניצחון "אחד-אפס קטן" על החמאס. אחרי התיקו שכולו הפסד בקיץ 2006, בפיקוד הדרום מאמינים שצריך לכתוב בדם מחירון חדש לטרור האיסלמי. הבעיה היא שכדורגל אוהבים ומבינים שני הצדדים הלוחמים. המכה שספג החמאס השבוע אינה קרובה לנוק-אאוט והקרב בין ישראל לחמאס אינו מתנהל בשיטת גביע. כאן משחקים משבת לשבת ובחמאס עוד לא העלו למגרש את כל מה שיש להם בחדרי ההלבשה.

עד עתה פגע חיל האוויר רק במה שהחזיק החמאס מעל פני האדמה. הטילים והרקטות שהטמין הארגון במשך שנים מתחת לפני הקרקע עדיין לא נכנסו לשימוש. ומלבד הפעולה המוצלחת נגד תשתית המנהרות בדרום הרצועה, לא הצליח חיל האוויר לפגוע בעולם התחתון של החמאס. גם החיסולים של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס בימים האחרונים, בכירים ככל שיהיו, עדיין אינם מעידים על נזק אמיתי להנהגת הארגון שמוכיחה יכולת הישרדות לא מבוטלת. לחלק מבכירי פיקוד הדרום ברור לחלוטין שכדי לפגוע בביטחון העצמי ובשחץ של הנהגת החמאס בעזה נדרשים חיסולים של חברים בדרג המדיני של חמאס, וזהו רק עניין של תזמון.

הוליווד בשייח' רדואן

ובכל זאת, אידיליה יש רק בגלויות דואר מאירופה, לא בניהול מלחמה. למרות שלל סרטי החיסולים והפגיעות ההוליוודיות שנהנה חיל האויר להפיץ דרך דובר צה"ל, האתגר האמיתי יהיה בגיבוי ובחיפוי שיעניק חיל האוויר לפעולה הקרקעית שעומדת בפתח. גם בלבנון הצליח חיל האוויר להנחית מכה קשה בימים הראשונים ובסוף מצא עצמו דן חלוץ מוריד את משקפי הטייסים והולך הביתה. הפעם רוצים בפיקוד הדרום להרגיש את האדמה העזתית רועדת לפני הכוחות הקרקעיים בנסיון לצמצם נפגעים ולהבהיר שוב לחמאס שדאחייה 2006 יכולה לחזור בגרסת עזה 2009. על הקרקע ספוגת הדם של הרצועה תיקבע השורה התחתונה במבצע עופרת יצוקה. השבוע האחרון היה הפרומו, בקרוב נדע האם בהמשך יוקרן סרט מלחמה או הפסקת אש בלחץ בינלאומי, עד הפעם הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully