וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם היסטורי בין הבנקים השוויצרים לניצולי השואה: פיצוי של 1.25 מיליארד דולר

27.7.2000 / 0:07

" אין סכום שיכול לפצות את קורבנות השואה" אמר השופט בארה"ב שקבע את הפיצויים

"אני לא יכול להגיד שהושג כאן צדק, כי צדק זה מושג יחסי. אין סכום שיכול לפצות את ניצולי השואה" ציטט שופט הפדרלי בארה"ב, את דבריו של ניצול השואה ארנסט לובט, לאחר שפסק שעל הבנקים בשוויץ לפצות את ניצולי השואה ב-1.25 מיליארד דולר.

בכך הושג הסכם היסטורי בין 600,000 ניצולי השואה שהגישו תביעה, לבין הבנקים בשוויץ. השלב הבא הוא הכנת תוכנית שתקבע את הקריטריונים לחלוקת הכסף.

התביעה הוגשה על ידי ניצולי שואה שהפקידו בזמן מלחמת העולם השניה כספים בבנקים השוויצרים לאחר שהנאצים עלו לשלטון, בתקווה לקבלם בחזרה לאחר המלחמה.
אולם לאחר המלחמה, כשהניצולים ניסו לקבל את כספם, סרבו הבנקים בשוויץ לבקשתם. בנקים אחדים אף תבעו מקרובי המשפחה תעודות פטירה של קורבנות שנרצחו במחנות ריכוז נאצים.

התביעה תקפה לגבי ניצולי שואה יהודים ואחרים, שהפקידו את כספם בבנקים בשוויץ, או שאיבדו רכוש בשואה שהופקד על ידי הנאצים בבנקים, שהיוו בתקופת המלחמה מוקד לאגירת רכוש שנשדד על ידי הנאצים.

חקירה של שלוש שנים שנערכה על ידי השופט לשעבר פול וולקר העלתה כי כ-54,000 חשבונות של ניצולי שואה נפתחו בתקופת המלחמה בשוויץ. הבנקים זוכו מהשמדה שיטתית של העדויות לקיום החשבונות, אולם מספר בנקים הואשמו בהטעיית הקורבנות.

בחודש מאי השנה הסכימו שני הבנקים הגדולים בשוויץ Credit Suiss Group AG, ו- UBS AG לאפשר גישה לנתונים מתקופת מלחמת העולם השניה, על מנת להקל את התשלום לקורבנות.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully