וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: למשוך את הצעת התקציב ולעדכן את נתוני הצמיחה

אמיר הלמר

13.11.2001 / 13:44

העותר מבקש מבג"ץ להורות לממשלה למשוך הצעת החוק המתבססת על נתוני צמיחה שגויים של 4% לשנה הבאה; ולעדכן את חוק התקציב לנתוני צמיחה של 2% בלבד ל-2002

אלעד מן עתר היום באמצעות עו"ד יצחק אבירם לבג"ץ בבקשה להורות למנכ"ל שר האוצר אוהד מרואני, שר האוצר סילבן שלום, ראש הממשלה אריאל שרון והכנסת לעדכן את הצעת חוק תקציב המדינה מטעם ממשלת ישראל לשנת 2002. זאת, על בסיס נתוני צמיחת המשק החזויים לשנת 2002, כפי שהם ידועים היום, היינו כ-2% בלבד במקום 4%.

העותר טוען כי מיטב בעלי המקצוע, כמו גם גורמים רשמיים, מעריכים נכון להיום כי שיעור הצמיחה החזוי הריאלי הוא נמוך באופן משמעותי מהשיעור עליו מתבססת הצעת חוק התקציב, ועומד במקרה הטוב על כ-2%.

העותר טוען כי עמדה זו שהובעה ע"י טובי המומחים וגורמי הכלכלה בארץ, ובהם נגיד בנק ישראל, אינה נסתרת בדברי הגורמים השלטוניים שהציגו את התקציב, לרבות מנכ"ל משרד האוצר ושר האוצר. נראה כי האחרונים מסכימים לה, ויודעים כי הצעת התקציב כפי שהוכנה לפני מספר חודשים מוטעית, אלא שמשיקולים פוליטיים גרידא הם מעדיפים שלא לתקן את התקציב.

העותר מוסיף כי לנתונים הנכונים, ותחזית הצמיחה בראשם, השפעה מרחיקת לכת על גובה התקציב, על סך ההוצאות שמותר לממשלה להוציא, ובסופו של דבר על מצב המשק הישראלי. פער זה, מציין העותר, מסתכם במיליארדי שקלים.

עוד טוען העותר כי עתירתו עוסקת במצב שהוא בלתי הפיך. הסתמכות על אומדן שגוי, לא כל שכן בידיעה שהוא שגוי, לשם הוצאת הוצאות בפועל בסדרי גודל של מיליארדי שקלים, הינה בלתי הפיכה. לא ניתן יהיה לצמצם את התקציב בדיעבד ולקבל כספים שהוצאו בחזרה.

העותר מציין כי נדיר שבית המשפט מתערב בשיקולי תקציב הממשלה, ואולם במקרה הזה נדרשת התערבותו. התערבות זו, טוען העותר, אינה במדיניות הממשלה כיצד לחלק את הכספים, אלא בדרך בה נקבע היקף התקציב, שכיום הוא, לפי כל הדעות, לרבות דעת מגישי התקציב, מבוסס על תחזית לא נכונה.

תחת ההצעה הנוכחית, טוען העותר, יש להעמיד הצעה מעודכנת, ממשית ואמיתית, אשר תעמוד במסגרת החוקית של החוק להקטנת הגירעון, וכן תספק מידע עובדתי נכון לחברי הכנסת בבואם להצביע על הצעת תקציב המדינה לשנת 2002.

"רשות מנהלית, בהביאה מידע בפני האזרח, כמו גם בפני הרשות המחוקקת, מחויבת למסור מידע אמין, אמיתי ושלם", טוען העותר ומוסיף, "לא כך הוא המצב באשר להצעת חוק תקציב המדינה לשנת 2002".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully