וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשטרה למדה הרבה מאירועי אוקטובר"

נתיב נחמני

1.1.2009 / 14:38

למרות תלונות על יד קשה, במשטרה מרוצים מהטיפול בהפגנות ונערכים לתפילות יום השישי. ניצב עמיחי שי: "לא חוששים מביקורת"

שישה ימים מאז פתיחת המבצע הצבאי בעזה, ונדמה שבמשטרת ישראל שבעי רצון מהתמודדותם עד כה עם הפגנות המחאה שהתרחשו במוקדים שונים ברחבי הארץ. עם זאת, דואגים במשטרה לא להיתפס לשאננות,כאשר נראה כי שעת המבחן של המשטרה במערכה הנוכחית טרם הגיעה. בתוך כך נושאים במשטרה עיניים לקראת אירועי סוף השבוע - תפילות יום השישי בהר הבית והפגנת ההמונים שצפויה להיערך ביום שבת בסכנין. שני אירועים מתוחים שעלולים להפוך עד מהרה להתלקחות המונית. בהתאם לכך החליטו במשטרה לעלות את רמת הכוננות לכוננות הנמוכה ב"חצי מדרגה" מהרמה הגבוהה ביותר.

במשטרה מתייחסים לאירועי סוף השבוע כאירועים שישפיעו על עיצוב המשך המחאה הערבית בישראל. "אם התפילות בהר הבית יעברו בשקט - מה טוב, אם לא - המצב עלול להיות חמור מאוד", אמר היום גורם במשטרה. בשעות הערב היום יתכנסו בכירי המשטרה וגורמים במערכת הביטחון להערכת מצב לקראת סוף השבוע. אחת מיני רבות, אך בהחלט אחת המשמעותיות שבהן.

למרות זאת, במשטרה משתדלים לשמור על אופטימיות ומקווים שהמגעים הרציפים עם מנהיגי המגזר הערבי בישראל יביאו להבנה ששקט תעשייתי הוא אינטרס של שני הצדדים. "לא נקרא לזה שיתוף פעולה, אבל בהחלט יש הבנה של המצב מצדם", אמר היום ניצב עמיחי שי, ראש אגף משאבי אנוש של המשטרה (אמ"ש) בראיון לוואלה! חדשות. "כשבוחנים את ההתנהלות שלנו היום לעומת אירועי אוקטובר 2000 רואים שלמדנו המון", אומר ניצב שי.

במשך השבוע עלו טענות רבות כי המשטרה נוקטת ביד קשה בהתמודדות עם המפגינים. ניצב שי לא מודאג, "כבר התרגלנו לביקורת ואנחנו לא חוששים ממנה. כשאנחנו מעטים - אומרים שלא נערכנו נכון, כשאנחנו רבים - אומרים שנערכנו יותר מידי. בסוף אנחנו נמדדים בתוצאה, כשהמטרה היא לצמצם למינימום את הפגיעה באזרחים".

ניצב שי גם מבטל את הטענות על כמויות השוטרים הגדולות המוצבות בכל הפגנה, ויוצרות מצב שגם בהפגנות ספונטניות וקטנות יחסית במרכז הארץ עולה לעיתים מספר השוטרים על ממספר המפגינים. "אנחנו מגיעים להפגנות בהערכות עודפות, מה שמבהיר למנהיגים ולמפגינים שכדאי לשמור על המחאה בגבולות החוק. אך במידה ותהיה אלימות, נפעל בנחישות כדי לנטרל אותה".

שוטרים סביב השעון

העומס על שוטרי ישראל הוא כבד. חלק נכבד מהשוטרים עובדים למעלה מ-12 שעות ביממה, "גם במנוחה הם ישנים עם עין אחת פקוחה, מחכים לקריאת החירום", אומר שי. רק בדרום הארץ פועלים בכל רגע נתון כ-12 אלף שוטרים, רובם תושבי אותו ה"עורף" שמיום ליום מתחזק מעמדו כקו אש ראשון ללחימה. בין המרדפים אחר נפילות הטילים, מנסים אותם שוטרים למצוא רגע של שפיות - שיחת טלפון קצרה לילדים, מוודאים שהכול בסדר בבית וממשיכים לבצע את מלאכתם על הצד הטוב ביותר.

באופן טבעי, ישנן לא מעט משפחות בהן שני בני הזוג עובדים במשטרה ובמצב הנוכחי של השבתת מערכת החינוך, אותם הורים מתקשים למצוא פתרון הולם לילדים. בנוסף להערכות המבצעית ולמוכנות השוטרים, במשטרה פועלים למצוא פתרון לבעיה.

שוטרות בתפקידי מטה נקראו על מנת לרכז פעילויות לילדי השוטרים הדרומיים, חלקה בצפון הארץ ובמטה הארצי של המשטרה נפתח מוקד פניות למשפחות השוטרים. "הרי השוטרים הם גם חלק מהאזרחים שנפגעים. ברגע שיש נפילה, טבעי שתשומת הלב והדאגה תופנה גם הביתה. אנחנו רוצים להסיר את הדאגה הזאת מלבם של השוטרים כדי שיוכלו לעשות את העבודה שלהם בראש נקי", אומר ניצב שי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully