וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה ניתקה את אספקת הגז לאוקראינה

עידן דורנר

1.1.2009 / 10:51

היום פג תוקף ההסכם בין קייב לחברת גזפרום הרוסית, לאחר שהמו"מ בין הצדדים התפוצץ. חשש מפגיעה קשה באספקת הגז לאירופה

חברת הגז הרוסית גזפרום, הנמצאת בשליטת הממשל הרוסי, הורתה היום (חמישי) על הפסקת אספקת הגז לאוקראינה. בקייב אישרו את הדברים וטוענים כי כבר מורגשת ירידה בלחץ בצינורות הגז במדינה. בגזפרום טוענים כי אספקת הגז לשאר אירופה תימשך כרגיל. החוזה לאספקת הגז הסתיים הבוקר, לאחר שהמשא ומתן בין הצדדים עלה על שרטון.

לטענת גזפרום, אוקראינה חייבת לה כסף מהסכמים קודמים. אוקראינה קראה לרוסיה שלא לנתק את האספקה, ובפעם הראשונה נקבה במחיר אותו היא מוכנה לשלם תמורת הגז הרוסי. קייב מבקשת לשלם 201 דולר תמורת 1,000 מ"ק גז. כך נאמר בהודעה משותפת שפרסמו הנשיא ויקטור יושצ'נקו וראש הממשלה יוליה טימושנקו.

גזפרום היא יצואנית הגז הגדולה בעולם ומספקת כרבע מאספקת הגז של אירופה דרך אוקראינה, וכעת קיים חשש כי אספקת הגז לאירופה תיפגע. סכסוך דומה בשנת 2006 הביא לפגיעה באספקת הגז לכמה מדינות אירופאיות . החברה הציעה מחיר של 250 דולר עבור 1,000 מ"ק, עלייה חדה מהמחיר אותו גבתה ב-2008 שעמד על 179.50 דולר, אך הוא עדיין עומד על כמחצית מהמחיר הממוצע בשוק האירופי.

לטענת אוקראינה, בהסכם בין טימושנקו למקבילה הרוסי ולדימיר פוטין, שהושג בחודש אוקטובר, נקבע כי אוקראינה תשלם מחיר אירופי רק בעוד שלוש שנים. לטענת הרוסים, מחיר הגז האירופי יירד לרמה של 250 – 300 דולר , בעקבות הנפילה במחירי הנפט.

פוטין הזהיר את אוקראינה מפני "השלכות קשות", במידה שקייב תחליט לפגוע באספקת הגז לאירופה. הנציבות האירופית הודיעה כי קיבלה הבטחה מטימושנקו, לפיה אספקת הגז לאיחוד האירופי לא תיפגע. ברוסיה טוענים כי לגזפרום אין חובה חוקית להמשיך לספק את הגז. עוד נטען כי אוקראינה מנסה לעורר סכסוך רחב יותר וכי בשל שיקולים פוליטיים באוקראינה מעוניינים בסכסוך הגז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully