וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תימנע בנייה בתמנע?

אייל דץ

1.1.2009 / 8:16

נדחתה בינתיים הקמת מלון בבקעת תמנע. הארגונים הסביבתיים מרוצים, היזמים מזכירים שהתתוכנית לא בוטלה

בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע קיבל אתמול (רביעי) את עתירת הארגונים הסביבתיים נגד התוכנית לבניית מלון בעמק ססגון שבבקעת תמנע, למרות שזו כבר אושרה. בנוסף חייב ביהמ"ש את היזמים לבצע תסקיר שבו תיבדק ההשפעה של הבנייה המסיבית על הסביבה ולחזור עם הנתונים לוועדה המחוזית לדיון נוסף בעניין.

התוכנית להקים כפר נופש בעמק ססגון הסמוך לפארק תמנע אושרה כבר לפני מספר שנים והיא כוללת מלון בן 400 חדרים, שיכלול גם אגף עסקים ואגף משפחות, כאשר לצדו יוקמו שני פארקי אטרקציות ומתחם לאירועים, בידור ומסחר. מתחם המלונות עתיד להתפרש על פני 200 דונם, ולכלול ארבעה אגפים שונים וביניהם אגף ספא ואגף לרכבי 4X4, שביניהם יתפתל לו נהר מלאכותי על פני 36 דונם, בריכות מים, "גנים טרופיים" וכו'. לטענת מתנגדי התוכנית, הקמת המלון תסב פגיעה אקולוגית חמורה באזור מדברי המוקף כולו בשמורות טבע. בשנה האחרונה התנהלו מגעים בין הארגונים הסביבתיים לבין היזם במטרה להסיט את הפרויקט לשטח המצוי במרחק דומה מהכניסה לפארק תמנע, ושיש בו ערכיות פחותה מזו המתקיימת בעמק ססגון שבו עתיד המלון לקום. השדולה הסביבתית בראשותו של ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (התנועה הירוקה- מימד) וח"כ דב חנין (חד"ש), נרתמה לעזרתם של המתנגדים ופתחה בהליכי גישור בין היזם ובין הארגונים הסביבתיים.

את העתירה, שאת ההחלטה בעניינה פרסם בית המשפט אתמול, הגישה עמותת "אדם טבע ודין" יחד עם שישה תושבים המתגוררים בקיבוצים באזור. טענתם היתה, כי יש למנוע את הקמת המלון, זאת בעקבות הפער הגדול בין התוכנית המקורית שאושרה בעבר ובין התוכנית שמתכוננת לצאת לפועל. תוכנית שחורגת באחוזי הבנייה ושסותרת את הוראות תקנון התכנון והבנייה. העותרים מציינים כי על פי הוראות תמ"א 35, תוכנית המתאר הארצית לבנייה, אין כלל מקום לאשר תוכנית מסוג זה.

פערים בתוכניות

כאמור, אתמול קיבל בית המשפט את עמדת העותרים. סגן נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופט ניל הנדל, מתח ביקורת על הפער שבין התוכנית המקורית לבין התוכנית הנוכחית המתעתדת לבנות על שטח הכפול פי שתיים מהשטח שאושר בתוכנית המקורית. עוד קבע השופט כי העובדה שלא התקיים דיון בנושא בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, הוא "פגיעה חמורה בשלטון החוק", כדבריו. זאת בגלל ערכו המיוחד והרגיש של האזור. עם זאת, לא ביטל בית המשפט את התוכנית וגם לא את מיקומה הנוכחי. הוא קבע כי אין להוציא את התוכנית לפועל לפני שיוצגו הנתונים של הפגיעה הסביבתית הצפויה.

"מדובר באזור ייחודי. תיאור העותרים לפיו מדובר בשטח אשר נשמר עד ליום הזה כשטח מדברי בתולי של נופי בראשית, אינה הפרזה אלא קולעת למציאות" כתב השופט בהחלטתו, " דווקא באזור כזה, חשיבות ההקפדה על הערך של איכות הסביבה, עומדת במלוא קומתה... לכן יש לעשות כל מאמץ פרשני במסגרת הנורמטיבית הנתונה כדי לשמור על המשאבים המצומצמים מאד של טבע ונוף"

עו"ד ציפי איסר-איציק, מנכ"ל אדם טבע ודין אמרה לאחר ההחלטה כי "פסק הדין מהווה תקדים חשוב בכל הנוגע לביצוען של תוכניות מיושנות אשר אינן הולמות את רוח הזמן ואינן מתחשבות בצרכי הדורות הבאים ומנוגדות לעקרונות של פיתוח בר קיימא, אשר מעוגנים בין היתר בתמ"א 35. החלטה זו צריכה לשמש אות אזהרה לאותם יזמים בפרויקטים בהם מבקשים לפגוע בערכי טבע ונוף באמצעות שימוש בתוכניות מיושנות, כדוגמת כפר הנופש בפלמחים, הפרויקט התיירותי בחוף כורסי וכפר הנופש בחוף בצת".

החברה להגנת הטבע בירכה אף היא על החלטת בית המשפט, שמוכיחה לטענתה "כי נחישות של תושבים ואיחוד כוחות בינם לבין ארגוני סביבה, נגד תוכנית מאושרת, גם אם היא בשלבים מאוד מתקדמים, יכולה להוביל להצלחה סביבתית. אנחנו מקווים כי גם בתוכניות מאושרות אחרות, כמו פלמחים ובצת, יתקבלו בסיום המאבק תוצאות דומות."

ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (התנועה הירוקה- מימד) מהשדולה הסביבתית בכנסת, שהיה מעורב כאמור בגישור בין שני הצדדים, ברך על פסיקת ביהמ"ש ואמר כי "עמק ססגון הינו פנינת טבע ייחודית לא רק בארץ אלא גם בעולם. זו הוכחה נוספת לכך כי גם בדקה ה-90 מאבק ציבורי ומשפטי יכול להניב פירות ולהציל את מה שעלול להיעלם. השותפות בין השדולה הסביבתית, לאירגונים הסביבתיים ופעילי השטח שעליה עמלנו זמן כה רב הוכיחה פעם נוספת את יכולתה למנוע מפגעים ונזקים בלתי הפיכים. כמו בעבר כך גם בעתיד נמשיך לעמוד על המשמר ולהלחם כנגד כל פגיעה בסביבה- בשטחים הפתוחים, באיכות האוויר, בקרקע ובמים. עכשיו שביהמ"ש אמר את דברו יש לשוב לדיון על החלופות שהוצעו, בשיתוף פעולה מלא של כל הגורמים, למניעת פגיעה מיותרת בשטח".

גם היזמים מרוצים

בקבוצת איגרא, היזמית של תוכניות הבנייה בתמנע, טוענים כי החלטת בית המשפט היא דווקא ניצחון עבורם, זאת משום שבית המשפט לא ביטל את ההחלטה, אלא רק קבע כי יתקיים דיון נוסף בוועדה המחוזית בעניינה: "הקבוצה מברכת על החלטת בית המשפט המחוזי אשר אישר את הקמת כפר הנופש המדברי בתמנע. בית המשפט... ומצטרפת לבקשת השופט וקוראת לוועדה המחוזית לקיים את הדיון הנדרש בהקדם האפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully