וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס: "מוכנים לשקול הצעות להפסקת אש"

פנחס וולף

31.12.2008 / 16:13

חאלד משעל אמר כי הארגון מוכן לבחון הצעות שיכללו את הפסק התקיפה והסרת המצור. אולמרט: "לא מוכנים להפסקת אש"

דובר צה"ל

(צילום: באדיבות דובר צה"ל)

חמאס הודיע היום (רביעי), כי הוא מוכן לבחון הצעות להפסקת אש בעזה, בתנאי שיכללו הפסקה של התקיפות הישראליות והסרה מוחלטת של המצור על הרצועה. "ברגע שנקבל הצעה, נבחן אותה", אמר בכיר חמאס איימן טהא. "אנו נתמוך בהצעה שתביא לעצירת ההתקפות ולהסרה מוחלטת של המצור". גם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, הביע תמיכה בהפסקת אש אם יסור המצור מעל עזה, כך הודיע משרד החוץ בהתאם לשיחת טלפון שנערכה בין משעל לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב.

קודם לכן החליט הקבינט הביטחוני להמשיך במבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה לפי המתווה שאושר בשבוע שעבר. הקבינט אמנם לא דן באופן מפורש ביוזמת הפסקת האש של שר החוץ הצרפתי ברנר קושנר, אולם גורמים מדיניים הביעו התנגדות ליוזמה: "היוזמה הצרפתית מדברת על הפסקת אש חד צדדית, מה שלא יקבע הישג ישראלי, ובנוסף, החמאס לא יהיה מחויב לכלום בשעה שזהו חד צדדי".

בסיום ישיבת הקבינט, אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט כי "לא נכנסנו למבצע בעזה כדי לסיים אותו עם המשך הירי שהיה מתחילתו. ישראל הבליגה במשך שנים ונתנה הזדמנות לרגיעה. עשינו זאת בידיעת המחירים שיש לעניין רק כדי שאנשים החיים בדרום יוכלו להתאושש ולהיות תקופה מסוימת ללא חשש מאזעקת צבע אדום בכל דקה. אמרנו 'בואו ננסה', אבל החמאס הפר את הרגיעה".

אולמרט הוסיף: "תארו לעצמכם שאחרי מספר ימים נכריז על הפסקת אש חד צדדית ולאחר מכן ייפול מטח על אשקלון. האם אתם מבינים את ההשלכות שיש לדבר כזה בארץ ובאזור על ההרתעה הישראלית? עם זאת, אם יבשילו תנאים שאנחנו נחשוב שהם נותנים פתרון שיבטיח מציאות ביטחונית טובה יותר בדרום הארץ, נשקול את העניין. בינתיים אנחנו לא שם".

כמו כן, שרי הקבינט דחו יוזמות אחרות להפסקת אש ברצועת עזה. "נשמח שהצרפתים יהיו מעורבים בתיווך להספקת אש עתידית, אבל זה צריך לבוא עם משהו שיקבע את ההישגים שלנו", אמרו גורמים מדיניים. פורום השלישייה המונה את ראש הממשלה, שר הביטחון אהוד ברק ושרת החוץ ציפי לבני החליט כי הם יביאו לאישור הקבינט רק יוזמה להפסקת אש שתאושר תחילה על ידם.

"40 בלתי מעורבים נהרגו ברצועה"

גורמי הביטחון אמרו לשרים כי מתוך 390 פלסטינים שנהרגו עד כה ברצועה, 40 אינם מעורבים בלחימה. לדבריהם, מערכת הביטחון יודעת לזהות בוודאות 220 פעילי חמאס, ולגבי היתר נמשכת הבדיקה. גורמים מדיניים הסבירו כי "הצבא פיזר כרוזים והתקשר ליותר מ- 100 אלף איש להזהיר אותם עשר דקות לפני הירי. מעבר לכך, יש ירי אזהרה כדי להבריח את האנשים. 40 האזרחים הללו הם לאחר שננקטו פעולות לצמצם את ההרוגים".

בישיבת הקבינט השרים שמעו עוד כי המנהיגות של החמאס מתחת לאדמה, והם לא מתקשרים עם גופים חיצוניים. לטענת גורמי הביטחון בקבינט, "אין שלטון חמאס דה פאקטו. הם ירצו לנסות לשקם את מנהיגותם, וישראל עוקבת אחרי העניין הזה".

אולמרט דיבר גם על המתח ששורר בעקבות התקופה הפוליטית: "אנחנו בתקופה פוליטית שגורמת למתח. לא אתן לאיש להכניס אש זרה של פוליטיקה בתוך המערכת המורכבת והרגישה הזו. אנחנו עובדים בעניין זה בשיתוף פעולה והחלטות מתקבלות על בסיס ענייני. זה לא אומר שלא יכולים להיות בינינו חילוקי דעות ענייניים. על הציבור להיות בטוח שההחלטות מתקבלות בצורה שקולה, זהירה ואחראית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully