וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתפקיד אויב העולם הערבי: שר החוץ המצרי

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

29.12.2008 / 21:04

לאחר שתקף את חמאס והטיל עליו את האחריות למתקפה בעזה, הפך אחמד אבו אל-רייט לשנוא נפשו של העולם הערבי

הדמות השנואה ביותר כיום על עולם הערבי הוא אינו אהוד אולמרט. גם לא ציפי לבני וגם לא אהוד ברק. אשכנזי? מופז? פרס? לא, לא ולא. הדמות השנואה ביותר היא שר החוץ המצרי, אחמד אבו אל-רייט, שהחליט לצאת למלחמת חורמה בשנוא נפשו, ארגון חמאס. בהפגנות משחיתים את תמונתו, בתהלוכות מקללים אותו, בפורומים באינטרנט מייחלים להסתלקותו, אבל הוא בשלו.

אבו אל-רייט, 66, הוא דיפלומט מצרי ותיק שמונה לשר החוץ בשנת 2004. לפני מינויו לתפקיד כיהן בשורת תפקידים בכירים, ביניהם נציגה הקבוע של מצרים באו"ם, שגריר באיטליה, יועצו המדיני של ראש הממשלה, יועץ שר החוץ וראש לשכת שר החוץ. ממש כמו ידידו, נשיא מצרים חוסני מובארק, גם הוא שונא את חמאס עד כדי תיעוב.

עד היום כעס ארגון חמאס על מובארק ואבו אל-רייט משום שלא פתחו את מעבר רפיח לתנועת פלסטינים מחשש שפליטי עזה יתפרצו למצרים, אולם פעולת צה"ל ברצועת עזה הביאה את השנאה והזעם לשיא. אבו אל-רייט הדהים את העולם הערבי כשתקף את חמאס והטיל עליו את האחריות למתקפה: "מצרים הזהירה לאורך תקופה ארוכה, ומי שמסרב להבין את האזהרה - עליו לשאת באחריות".

העולם הערבי לא האמין למשמע אוזניו. גם עכשיו, כשמאות פלסטינים נהרגים בעזה, ממשיך שר החוץ המצרי להאשים את חמאס? גם עכשיו, כשהעולם הערבי כולו ניצב לצד המאבק של חמאס, הוא מעז לטעון שחמאס אינו מאפשר לפצועים פלסטינים לעבור למצרים? הוא אמנם מלמל כמה משפטים נגד המתקפה הישראלית ואף זימן לשיחת נזיפה את שגריר ישראל במצרים, אבל דבר אחד נשאר בתודעה העולמית: אבו אל-רייט מנהל מערכה נגד חמאס.

"הוא בכלל אישיות ערבית?!"

"אבו אל-רייט, יא חתיכת משתף פעולה!", כותבים פלסטינים רבים בפורומי האינטרנט על שנוא נפשם. ברחבי העולם הערבי, כולל ביישובים הערבים בישראל, נערכו הפגנות מחאה נגד פעולת צה"ל בעזה, שבמהלכן קראו המפגינים קריאות נגד "מובארק הסוכן של האמריקאים והישראלים" ונגד "אבו אל-רייט הבוגד" ותהו "היכן הכבוד הערבי?".

כיצד אפשר לדבר על סכסוך חריף בעולם הערבי מבלי להזכיר את אחד ממנהיגיו, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה? בנאום שנשא אתמול, תקף נסראללה באופן חסר תקדים את מצרים ("שותפה לפשע!") ואת שר החוץ שלה: "אתמול שמענו בכיר מצרי שהטיל את האחריות על הקורבן. האם ניתן להעלות על הדעת שדבר כזה נאמר על ידי אישיות ערבית?", תהה ברמזו על אבו אל-רייט.

מרבית העולם הערבי אכן זועם על ההנהגה המצרית אלא שהוא אינו עשוי מקשה אחת. חלקו אכן מבין את אבו אל-רייט ושונא את חמאס, חלקו אף מגלה הבנה לתקיפה הישראלית. במאמר בשם "המערכה של אבו אל-רייט", שפורסם בעיתון החשוב "א-שרק אל-אווסט" היוצא לאור בלונדון, מעניק הכותב, עבד א-רחמן א-ראשד, גיבוי מלא לשר החוץ המצרי.

"לאבו אל-רייט נגדשה הסאה", מסביר הכותב בעיתונו, הידוע בתיעובו לחמאס. "אתמול הוא נלחם בגפו במסע השקרים שהפיץ חמאס. אבו אל-רייט זעם על טענותיו של חמאס לפיהן מצרים הבטיחה לו (שישראל לא תתקיף – נ.י) ובתגובה הבהיר שמצרים הזהירה את חמאס והעבירה לו מסרים, אולם הוא סרב לשמוע. כולם הרי ראו את ישראל משחיזה את סכיניה בתקופה האחרונה".

"מלבד שר החוץ המצרי, כולם נעמדו מאחורי חמאס שגרם להרעבת מיליון וחצי תושבי עזה. השר אבו אל-רייט ניצב לבדו מול האספסוף הערבי", סיכם הכותב. למנהיג ערבי קשה אמנם לצאת נגד דעת הקהל הערבית, אבל אבו אל-רייט עשה זאת באומץ ובלי פחד. מנהיג אמיתי, הוא אומר ודאי לעצמו בזמן שהוא מביט על תמונתו של אנואר סאדאת, הוא מי שדווקא מעז ויוצא נגד הזרם.

  • עוד באותו נושא:
  • חמאס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully