וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהתותחים רועמים, אובמה שותק

עידן דורנר

29.12.2008 / 12:09

נשיא ארה"ב הנבחר ממשיך בחופשתו בהוואי, ומוסיף לשמור על זכות השתיקה לנוכח התקיפה בעזה. האם מדובר בהסכמה שבשתיקה?

המתקפה הישראלית על רצועת עזה נכנסת היום (שני) ליומה השלישי, גובה קורבנות משני הצדדים, וגוררת ביקורת נוקבת על ישראל. אך דווקא אחת הדמויות הבינלאומיות המרכזיות שומרת על שתיקה. נשיא ארה"ב הנבחר ברק אובמה תודרך במהלך סוף השבוע על ידי מזכירת המדינה קונדוליזה רייס על המתקפה הישראלית ברצועת עזה, אך עדיין לא נתן שום רמז לגבי עמדתו בנושא או כיצד הוא מתכוון לנסות ולפתור את הסכסוך.

אובמה, שנמצא כעת בחופשת חג בהוואי, שוחח עם רייס במשך שמונה דקות בשבת. הדוברת שלו לענייני ביטחון, ברוק אנדרסון, מסרה בתגובה: "הנשיא הנבחר מעריך את החלטתה של רייס לטלפן אליו ולמסור לו את המידע. הוא ימשיך לעקוב מקרוב אחר האירועים ואחר אירועים עולמיים נוספים". היא הוסיפה כי אובמה לא מגיב לנושא ונצמדה לנוסחה לפיה "צריך להיות נשיא אחד בכל פעם". הדוברת התכוונה לכך שיש להמתין לסיום כהונת הנשיא ג'ורג' בוש בעוד כשלושה שבועות.

גם יועצו הבכיר של אובמה, דיוויד אקסלרוד, התייחס לנושא בראיון לרשת CBS. כשנשאל האם אובמה היה בעיקר פסיבי כששוחח עם רייס ענה אקסלרוד: "לא הייתי מתאר זאת כך. הם מצויים ביחסים טובים. הוא ניסה לשמוע את העובדות, כדי שכשייכנס לתפקיד הוא ישלוט בכל הפרטים כדי לטפל בנושא".

כשנשאל האם ממשל אובמה יתמוך בישראל כמו ממשל בוש ענה: "אובמה מכיר בקשר המיוחד בין ישראל לארה"ב". לדבריו, אובמה יעבוד מקרוב עם הישראלים, "אך יעשה זאת באופן שיקדם את השלום, ויעבוד עם שני הצדדים כדי להגיע למטרה הזאת".

על הכלכלה הוא דווקא מדבר

על אף שאמר פעמים רבות בעבר כי ישמור על כללי הפרוטוקול ולא יגיב על נושאי חוץ ופנים לפני שיושבע לנשיאות, אובמה לא ממש עמד במילתו בכל הקשור למשבר הכלכלי. הוא מדבר על הנושא דרך קבע בשבועות האחרונים, ולעיתים קרובות אף משמיע דעות המנוגדות לאלו של הנשיא בוש.

עדיין לא ידוע מה תהיה המדיניות של אובמה בסכסוך הישראלי-פלסטיני, למרות שאמר בעבר כי מציאת תכנית שלום תהיה אחת המשימות בעלות העדיפות הגבוהה של ממשלו. לפני שהתמודד לנשיאות, הוא הספיק להשמיע דעות בנושא, מהן ניתן ללמוד כי הוא מזדהה יותר דווקא עם הפלסטינים, אך לאחר שזכה במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות הוא שינה כיוון ובנאום בפני איפא"ק והלובי היהודי הביע עמדות מאוד פרו-ציוניות.

במהלך ביקור בשדרות בחודש יולי האחרון, אובמה גינה בחריפות את ירי הקסאמים מעזה ואמר: "אם מישהו היה משגר רקטות לתוך הבית שלי, בו שתי הבנות שלי ישנות בלילה, הייתי עושה כל שביכולתי כדי לעצור את זה. ואני מצפה מהישראלים לעשות את אותו הדבר".

דעה דומה הושמעה על ידי רייס ביום שבת. "ארה"ב מגנה את ירי הרקטות על ישראל ורואה בחמאס אחראי להפרת הפסקת האש ולחידוש האלימות בעזה", אמרה. "יש להשיב את הפסקת האש מייד. ארה"ב קוראת לכל הנוגעים בדבר לתת מענה למשבר ההומניטרי החמור של תושביה החפים מפשע של עזה". גם דובר הבית הלבן גורדון ג'ונדרו הפנה אצבע מאשימה אל חמאס, אותו הגדיר כארגון טרור.

"תוקפים לפני שאובמה נכנס לתפקיד"

"הוושינגטון פוסט" ציטט בכיר בממשל בוש, שביקש להישאר בעילום שם, שאמר כי לדעתו ישראל יצאה למתקפה בגלל חוסר הוודאות לגבי המדיניות של אובמה. "ישראל פעלה עכשיו כיוון שרצו שהמבצע יסתיים לפני שהממשל החדש ייכנס לבית הלבן". הוא הוסיף כי "הישראלים לא יכולים לחזות כיצד ינהג הממשל החדש במשבר, והם לא רוצים להתחיל את מערכת היחסים עם הממשל החדש ברגל שמאל".

בוש החל את כהונתו כנשיא כשהוא נחוש לא להשקיע מאמץ רב מדי בסכסוך הישראלי-פלסטיני, לאחר שחזה בקודמו ביל קלינטון מקדיש את חודשי כהונתו האחרונים לנושא ונכשל בניסיון להגיע להסכם. אך במהלך השנה האחרונה בוש השקיע מאמצים רבים ביותר בניסיון להגיע להסכם בין הצדדים.

מי שתכהן כמזכירת המדינה של אובמה, הילרי קלינטון, ויועצי חוץ וביטחון בממשל ינסו גם הם לעשות ניסיון לפתור את הסכסוך. אך לאובמה יש נושאים בוערים יותר על סדר היום המדיני שלו, כמו הסגת הכוחות האמריקאים מעירק והלחימה המתמשכת באפגניסטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully