וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה לטיהור שפכים

אורנה סוסק

29.12.2008 / 10:25

כמה קיבוצניקים שמאסו בזיהום ההולכך ומתגבר של נחל אלכסנדר, החליטו לטהר אותו בעצמם על ידי אגן טיהור שפכים. ככה עושים את זה

נחל אלכסנד, כמו כל הנחלים בארץ, הפך בשנים האחרונות לתעלת ביוב ורעלים פולט לגדותיו טונות של דגים מתים. ארנון גורן, חבר קיבוץ מעברות שלגדות הנחל, מהנדס טיהור שפכים במקצועו, לא יכל לעמוד מנגד ללא מעש. אז הנה סיפור שמדגים איך יוזמה של אנשים פשוטים יכולה בסופו של דבר לשנות מדיניות של מערכות גדולות ואטומות. גורן, כבעל ידע מעשי ומוכח ונסיון בהקמה של מערכות טיהור בחו"ל, בלי שום דריסת רגל בחלונות הגבוהים ושום יד בוחשת בפוליטיקה ומערכות של כח והון ושליטה, קם ועושה מעשה.

הוא מזהה חלון הזדמנויות שנפתח כשמוקם הפארק הלאומי על גדות הנהר, והזיהום נעשה גלוי לעיני המונים כל יום ומתחיל להביך את הרשויות. גורן מגייס קבוצה קטנה ונמרצת של קיבוצניקים אכפתניקים ומתכנן אגן טיהור טבעי על שטח מת וזנוח. הרעיון של "אגן ירוק" הוא פשוט –מערכות טיהור שפכים טבעיות נבנות, אמנם, בהשקעה של מאמץ וחומרים, אבל מרגע תחילת פעולתן והלאה, הן פועלות ללא השקעה של אנרגיה נוספת, על בסיס עקרונות טבעיים של פירוק המזהמים על ידי מיקרואורגניזמים באגנים של חצץ רטוב וצריכתם על ידי צמחי מים וגדה השתולים בחצץ.

אטרקציה תירותית

השימוש במתקנים אלה הולך ופושט בעולם וגם בארץ. אנשי קיבוץ נאות סמדר, למשל, הקימו מערכת המטהרת את כל מי השפכים שלהם ושל הישוב הסמוך נוה חריף. גם בפארק האקולוגי בכניסה לחיריה, במוזיאון למחזור יש מתקן כזה. אלו מערכות יפיפיות, המהוות אטרקציה גננית ותיירותית בפני עצמן. הדרך האולטימטיבית להפוך טינופת ליופי, כשבדרך מקבלים גם מים מטוהרים.

אורי שלם, חבר מעברות גם הוא, שאחראי כיום על התפעול השוטף של המתקן, מספר שמפעל התרופות "תרימה" של הקיבוץ, תרם שלושים אלף שקל לפרויקט. מאה קוב חצץ נרכשו, וחאדר חלבי, טרקטוריסט מדאלית אל כרמל, תרם את עבודת התשתיות. בשטח האגן הירוק, חצי דונם בסך הכל, מטוהרים מדי יום כעשרה קוב מים טיהור יסודי ומושבים לנחל. כששואלים את ארנון גורן למה המים אינם משמשים להשקיה, הוא קובע נחרצות שמי הנחל שייכים לטבע ולנחל ושם מקומם. האתר מאפשר גישה וחוויה של גדת נחל טבעית, עם צמחים ובעלי חיים מקומיים.

מפיצים את הבשורה

בפארק עצמו זה לא קיים, כי השטחים הציבוריים בו מדושאים ומגוננים באופן מלאכותי ומערכת אקולוגית של גדה טבעית נמצאת רק בצד הנגדי של הנחל, שאין אליו גישה למבקרים. ניתן לתאם ביקורים וסיורים דרך האתר. מומלץ כחלק מטיול לפארק, לקבוצות ויחידים, או כחלק מפרויקטים ירוקים במוסדות חינוך. המקומיים המקימים מספקים הדרכה והסברים. ראש מועצת עמק חפר, רני אידן, שתמך ועודד את הפרויקט לכל אורך הדרך, נוהג לארח על גדות האגן הירוק את מיטב אורחיו ולהתגאות בהשגי המועצה. תכנית האב של עמק חפר, הנתפרת כעת, מושפעת אף היא מיוזמות שכאלה ומתבססת על אקולוגיה וחינוך לאקולוגיה.

כמובן שאתר קטן כזה לא מספיק כדי לטהר נחל שלם, אבל הדוגמא המוצלחת שהוא נותן מבקשת להיות פיילוט שייושם באגן ירוק גדול בשלבי תכנון, שישים דונם של ג'ונגל צמחי מים, שעתיד לקום ולהפוך את נחל אלכסנדר למושך במיוחד. גורן מספר שחוסר היעילות והתכנון הלקוי חוגגים בתחום של טיהור שפכים. מתקנים רבים שמוקמים אינם פועלים כהלכה או אינם מתופעלים כהלכה. החיפוש אחר הפיתרון הזול מביא לרוב לבזבוז כספים ללא שום פתרון, בעוד האגן הירוק במעברות נוטר ונבדק והוא עובד מצוין. הקהל הרחב מוזמן לבקר בשטחו ולהצביע ברגליים לטובת התייעלות ועשייה בתחום גורלי זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully