וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביה"ח ברזילי לא ממוגן: "תהיה קטסטרופה"

נעמה טלמור

28.12.2008 / 23:28

על רקע המבצע ברצועת עזה, מזהירים בכירים בבית החולים באשקלון כי המבנה חשוף לפגיעת רקטות. "המצב בלתי נסבל, פשוט ביזיון"

בכירים בבית החולים "ברזילי" באשקלון, מזהירים ממצב של אסון במקרה של הסלמה נוספת בדרום. בית החולים עומד בחזית המערכה ולמרות זאת, החולים, הצוות הרפואי והמבקרים בו חשופים לפגיעות טילים. סגן מנהל בית החולים ד"ר רון לובל, אמר לוואלה! חדשות כי "עוד תהיה כאן קטסטרופה. כיום רוב בית החולים אינו ממוגן כלל ובניגוד לבית החולים "רמב"ם" בחיפה שסבל מבעיה דומה במלחמת לבנון השנייה, אנחנו בית החולים היחיד בעוטף עזה שקולט נפגעים, ולא מתחלק עם בתי חולים אחרים בנטל, לפחות לא בשלב הראשוני".

בזמן רגיעה יכול חדר המיון לקלוט בו זמנית בסך הכל 21 חולים ופצועים. בזמן ממושך דוחסים ב"ברזילי" מיטה לצד מיטה ומגדילים את יכולת הקליטה בעוד שש מיטות בלבד. ד"ר לובל: "אני משוכנע שתבוא הסלמה נוספת. ומה אז? אם זה ייפול חלילה בבית ספר או על בית החולים בחלקים הלא ממוגנים, יהיו כמויות של נפגעים ורק אז יתעוררו שם כולם?"

בעקבות הצרכים ומיקומו של בית החולים, הוחלט על ידי מערכת הביטחון כבר לפני למעלה משבע שנים, שיש צורך אסטרטגי ממדרגה ראשונה במיגון בית החולים. ד"ר לובל טען כי הצהרות לחוד ומעשים לחוד: "שר הביטחון הגדיר את הצורך במבנה אסטרטגי, על כן הוחלט על בנייה של מבנה רב קומות שמורכב מחדר מיון ממוגן עם 50 מיטות, מתחתיו קומת אשפוז תת קרקעית ממוגנת ומעליו 10 חדרי ניתוח ממוגנים. כך היה אמור להיראות הגרעין הממוגן של המבנה".

חוגים חרדיים התנגדו למיגון

המכרז למבנה הממוגן יצא לדרך רק בסוף שנת 2007, שש שנים לאחר קבלת ההחלטה בעניין. העיכוב הוסבר בין היתר בשל הרצון להפיק לקחים ממלחמת לבנון השנייה. לאחר שהדחפורים החלו לעבוד, התגלו באתר הבנייה חרסים ועצמות. אתרא קדישא ומשרד הדתות החליטו לעצור כליל את הבנייה. ד"ר לובל הסביר: "במהלך השנה האחרונה אנחנו עושים ככל שביכולתנו מול כל הגורמים האפשריים. נפגשנו עם כל מי שהיה אפשר להיפגש. הממשלה קיבלה החלטה להעביר את הנושא לשר הדתות יצחק כהן, שהוא תושב אשקלון בעצמו. הוצעו לנו הצעות לא פרקטיות והמצב נותר על כנו".

ד"ר לובל מאשים כי "לא נראה לי שמישהו עושה איזשהו מאמץ למצוא פתרון מעשי. הציעו לנו הצעות לא פרקטיות כמו להזיז את הבניין ימינה או שמאלה, לבנות על קלונסאות, להעביר את הבניין לחנייה מרוחקת, פשוט ביזיון. גם אם מישהו היה חושב ברצינות ליישמן, מרבית ההצעות האלה היו דורשות תכנון מחדש של המבנה שהיה דוחה את התחלת הבנייה לפחות בשנתיים. לתושבי עוטף עזה לא מגיע לחכות עוד שנתיים".

הצרות של בית החולים באשקלון אינן מסתכמות רק בהיעדר מיגון. בית החולים מתקשה בימים אלה לגייס צוות רפואי מיומן ובעיקר מתמחים ממקצועות הטראומה. לדברי ד"ר לובל, "אפילו בזמן רגיעה אני מצמצם בבית החולים את פעולות חדרי הניתוח וזו בעיה קשה ומטרידה". הנחמה היחידה לתושבי הדרום היא שבמשרד הבריאות קיימת תוכנית מגירה לשעת חירום, לפיה במקרה הצורך יוזעק לבית החולים "ברזילי" צוות רופאים מומחים לטארומה מבתי חולים אחרים.

מאז מלחמת לבנון השנייה, השקיע האגף לשעת חירום כ-2.5 מיליון שקלים בהכשרה של ארבעה מרחבים שמוגדרים בבית החולים כ"פסאודו-ממוגנים". במרחבים אלה הקירות אינם ממוגנים, אך מעליהם יש קומות נוספות שלדברי ד"ר לובל "פעם היו ארכיון ומחסן שפינינו אותם והפכנו למחלקות אשפוז - 15 מיטות באחד ובשני 25 מיטות. מרחב נוסף נמצא במרתף בניין המרפאות והואו הפך למחלקת ילדים מאולתרת. החלל הזה נראה כמו מחסן שראוי לאשפז בו ילדים עד 48 שעות ומעבר לכך זה הופך להיות בלתי נסבל".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "אנו בעד התוכנית המקורית של בית החולים, אך נאמר לנו שהיא אינה יכולה לצאת לפועל באופן הזה, ועל כן אנו בוחנים חלופות אחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully