וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה אלימה בצפון: אבנים יודו בוואדי ערה

ניר יהב, נתיב נחמני וקובי מנדל

28.12.2008 / 19:15

אלפי אזרחים ערבים ברחבי הארץ הפגינו נגד המבצע בעזה. שני יהודים הותקפו לאחר שנכנסו לאום אל פחם, חסימות כבישים בצפון

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: איילת שולמן, קריינות: אילן שניג)

.

אלפי אזרחים ערבים הפגינו היום (ראשון) ברחבי הארץ במחאה על תקיפת צה"ל ברצועת עזה. המפגינים קראו להפסיק את האלימות והגדירו את המדיניות הישראלית כ"פשע מלחמה, פשע נגד האנושות ואקט של השמדה". מספר מפגינים ערבים ניפצו הערב שלוש מצבות של קברים יהודיים בהר הזיתים בירושלים. כוח מג"ב שפועל במקום, פיזר את המפגינים. באירוע לא היו נפגעים. בתוך כך נעצרו הערב שבעה צעירים ערבים ברובע המוסלמי בעיר העתיקה לאחר שיידו אבנים לעבר כוחות המשטרה הנמצאים במקום.

באום אל-פחם הפגינו אלפים נגד פעילות צה"ל ברצועה. במהלך ההפגנה פרצו עימותים חריפים בין המפגינים לכוחות משטרה, בעת שהמפגינים ניסו לחסום את כביש ואדי עארה (כביש 65). המפגינים צעקו "ברוח, בדם, נפדה אותך פלסטין", קראו קריאות תמיכה בעם הפלסטיני בעזה ויידו אבנים לעבר מכוניות חולפות. במהלך ההפגנה גם נפצעו באורח קל שני ילדים בגילאי 10 ו-11. הם פונו לבית החולים "העמק" בעפולה. מחקירה ראשונית עולה כי אחד המפגינים ירה באוויר ופגע בילדים. כמו כן, שני בני אדם הותקפו על ידי צעירים באום אל פחם. כוח משטרה שפעל במקום, חילץ את השניים לאחר שנפגעו באורח קל. המשטרה חוקרת את נסיבות האירוע.

גם ביישובים ערבים אחרים התקיימו הפגנות מחאה, ובכפר כנא שבגליל התחתון פרצו עימותים קשים בין המפגינים לשוטרים. המשטרה עצרה 12 מפגינים, ביניהם שני עיתונאים ערבים. השוטרים ירו גז מדמיע לעבר המפגינים וחסמו את הצומת הצפוני בכפר כנא. ביישוב סאג'ור עצרה המשטרה שלושה מפגינים בחשד שהשליכו אבנים לעבר מכוניות שנסעו בכביש 85. גם בהפגנה ביישוב זה ירתה המשטרה גז מדמיע לעבר המפגינים. במזרח ירושלים עצרה היום המשטרה 35 בני אדם בחשד ליידוי אבנים.

כמאה בני אדם קיימו הפגנה חוקית בצומת הכניסה לכפר דיר אל אסד ליד כרמיאל. במהלך ההפגנה המתקהלים החלו להשליך אבנים והמשטרה הגיבה בזרנוקי מים והדפה את המפגינים. בשל המהומה נחסם לתנועה כביש עכו-כרמיאל בין צומת גילון לכניסה המזרחית לכרמיאל. המשטרה פתחה ערוץ הידברות ישיר עם זקני הכפר בניסיון להרגיע את הרוחות. בכפר דבוריה שלמרגלות הר תבור התגודדו צעירים והבעירו צמיגים.

מפקד המחוז הצפוני במשטרה ניצב שמעון קורן, הזהיר הערב שכל ניסיון להפר סדר ייתקל ביד תקיפה ונחושה וללא כל פשרות. עם זאת, ציין ניצב קורן כי המשטרה תאפשר למגזר הערבי לקיים עצרות מחאה בעקבות תקיפת צה"ל בעזה. מפקד המחוז הצפוני מקיים שיחות עם נציגי המגזר הערבי וראשי רשויות מקומיות, כדי למנוע המשך הפרות סדר כפי שאירעו במהלך היום.

בתוך כך, מקורות פלסטינים מדווחים כי צעיר בן 20, ערפאת אל-חואג'א, נהרג היום (ראשון) מאש צה"ל בכפר ניעלין ממערב לרמאללה. לדברי המקורות, שישה מפגינים נפצעו בעימותים עם כוחות צה'ל, אחד מהם באורח אנוש. לפי הדיווח, מדובר בהפגנה שגרתית נגד גדר ההפרדה במקום.

מצה"ל נמסר כי במקום מספר נפגעים בעימותים אלימים בין כוחות הביטחון למפגינים. גורמי ביטחון מסרו כי החיילים פתחו באש חיה לאחר שחשו בסכנת חיים. לדבריהם, בהפגנה נטלו חלק כ-400 איש שיידו אבנים לעבר כוחות הביטחון. מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת אלוף נועם תיבון, הורה לפתוח בתחקיר מקיף לבירור נסיבות האירוע.

תקריות אלימות ברחבי הגדה

ברחבי רמאללה נערכות הפגנות רבות נגד פעולת צה'ל בעזה. מאות מפגינים משתתפים בהפגנות, נושאים דגלי פלסטין ושלטים המותחים ביקורת על שתיקתו של העולם הערבי לנוכח "הטבח בעזה", כלשונם. בכפר בידו הסמוך לירושלים נפצעו שני פלסטינים בעימותים עם כוחות צה"ל.

מספר תקריות אלימות נוספות אירעו בגדה על רקע ההתנגדות למבצע בעזה. תינוקת ישראלית כבת שנה נפצעה מוקדם יותר באורח בינוני מיידוי אבנים על ידי פלסטינים לעבר רכב ישראלי שעבר בצומת זיף בדרום הר חברון. כתוצאה מכך נפצעו עוד שלושה ישראלים באורח קל. התינוקת פונתה על ידי מגן דוד אדום לבית החולים "סורוקה" בבאר שבע עם פגיעות רסיסים בעיניים.

20 תושבי מזרח ירושלים הפגינו מוקדם יותר סמוך לשער שכם בעיר העתיקה בירושלים נגד מבצע צה"ל בעזה. המפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר ישיבת "בית האורות". כוחות גדולים של משטרה פיזרו את ההפגנה.

במהלך היום יידו פלסטינים אבנים בצומת קריית ארבע והבעירו צמיגים ויידו אבנים בסמוך לצומת גוש עציון, במחאה על פעילות צה"ל בעזה. בשני המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. הם פוזרו על ידי כוחות צה"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully