וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בת"א יפתח לאור ההסלמה הבטחונית בעזה

טל לוי

27.12.2008 / 22:21

דריכות ודאגה במערכת הכלכלית בישראל. פעיל בשוק המוסדי: השוק יתפרק מחר

"אין חוכמות - השוק יתפרק מחר", כך מעריך הערב פעיל בשוק המוסדי, "ביום רביעי כבר הגיב השוק בירידות של 3% לאור ההערכות כי התקיפה בעזה נדחתה לאיזור יום שבת בשל מזג האוויר. האירועים הללו מגיעים בתקופה בה השוק ממילא במצב רגיש לאור ההאטה בעולם", מציין אותו פעיל.

"כאשר נורו רקטות לאיזור שדרות בלבד, הפעילים פחות או יותר התעלמו שכן הדבר הפך לשגרה אולם כעת התרחב הירי וזהו נתון חדש שנכנס למערכת", אומר הפעיל ומוסיף כי "בשגרה, השאלה העיקרית היא האם המשקיעים הזרים יושפעו מהמצב אולם כיום, לאחר מהלך אגרסיווי של ירידות שערים ומשיכת כסף, לא ברור כמה כסף זר נותר בבורסה כך שההשפעה תהיה בשוליים. מרכז הכובד עובר לציבור הישראלי והשאלה היא הוא יגיב בהיסטריה".

הכלכלן הראשי בקבוצת הראל, ד"ר מיכאל שראל, מעריך כי תגובת השווקים תלויה בשאלה כיצד יתפתח המבצע הנוכחי: "מלחמת התשה ממושכת עשויה לגרור הוצאות ממשלתיות גבוהות ולפגוע במחירי איגרות החוב הממשלתיות ובהשקעות זרות. מנגד, סיום מוצלח ומהיר של המבצע יכול לגרום לשווקים אפילו לעלות".

הבורסה של תל אביב תפתח את שבוע המסחר על רקע ההתפתחויות בזירה הביטחונית ולאחר שבוע של ירידות: מדד תל אביב 25 יפתח ברמה של 634.93 נקודות לאחר שאיבד 7.7% בשבוע האחרון ומדד תל אביב 100 יפתח ברמה של 552.36 נקודות לאחר שאיבד 8.3% בשבוע האחרון. מאז תחילת השנה איבדו שני המדדים המובילים בתל אביב קרוב ל-50%.

המסחר בוול סטריט הסתיים בעליות שערים: מדד נאסד"ק התחזק ב-0.3% לרמה של 1,530 נקודות, דאו ג’ונס עלה ב-0.6% לרמה של 8,515 נקודות ומדד S&P 500 הוסיף 0.5% לרמה של 872 נקודות. בסיכום שבועי איבד נאסד"ק 2.2%, דאו ג'ונס נחלש ב-0.7% ומדד S&P 500 השיל 1.7%.

ביום שבת בבוקר החל חיל האוויר במתקפה נרחבת ברצועת עזה אותה אישר הקבינט הבטחוני ביום רביעי. המתקפה הגיעה לאור התגובה לירידה הרקטות על דרום הארץ בשבועות האחרונים. מקורות בעזה דיווחו על כ-200 הרוגים נכון ליום שבת אחר הצהריים. דובר צה"ל הוציא הודעה רשמית על תחילת התקיפה, לפיו המבצע "יימשך, יורחב ויועמק" ככל שיידרש. על פי ההודעה, התקיפות מתבססות על מודיעין שנאסף בחודשים האחרונים, וכוללות מגוון רחב של מטרות ובכלל זה פגיעה בראשי חמאס. מערכת הביטחון צופה כי בתגובה לפעולה יהיה ירי נרחב של רקטות, גם לאזורים שלא הותקפו עד כה.

הנשיא, שמעון פרס אמר בריאיון שהעניק לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי "ישראל תנקוט בכל הצעדים הדרושים להפסקת הטילים", אולם אמר כי, "לא צפויה מלחמה חדשה באזור".

הורדה היסטורית של הריבית?

ביום שני צפוי בנק ישראל להכריז על גובה הריבית במשק וההערכות הן כי הבנק יוריד את הריבית ב-0.5%-0.75%. כלכלנים אחרים סבורים כי הריבית תרד בשיעור חד במיוחד של 1%. כיום עומדת ריבית בנק ישראל על רמתה הנמוכה אי פעם: 2.5%. בינואר 2008 – רק לפני שנה - היתה ריבית בנק ישראל 4.25%.

בבנק ישראל קיים כעס רב על הבנקים המסחריים שאינם מגלגלים את הורדות הריבית האחרונות גם לצרכנים וגורפים את פירות הריבית הנמוכה לקופתם. בבנקים טוענים שוב ושוב כי הסיכון בעסקי האשראי עלה ולכן על הבנקים לגבות ריבית גבוהה יותר. עם זאת, לא ברור האם רמת הסיכון של מרבית משקי הבית אכן עלתה והראיה היא שבנק ישראל כנראה סבור שלא כך הם הדברים.

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, נזף השבוע בראשי הבנקים ואמר להם כי "בתקופה האחרונה הוריד בנק ישראל את הריבית בצורה אקטיווית ומשמעותית במטרה לתרום להוזלת האשראי לסקטור העסקי ולמשקי הבית. בפועל, הבנקים כמעט ולא תרגמו את ההורדות האלה בעלות האשראי שהם מעמידים".

מחיר הנפט הגולמי זינק בקרוב ל-7% לכמעט 38 דולר לחבית ונסגר בעלייה לראשונה זה ארבעה ימים, בעקבות הודעת איחוד האמירויות הערביות על צמצום תפוקת הנפט בהתאם להחלטת ארגון אופ"ק.

המדד המשולב המשקף את פעילות הסקטור העסקי בישראל ירד ברציפות במשך 4 החודשים האחרונים ובבנק לאומי בדקו כמה פעמים ב-30 השנים האחרונות קרה דבר דומה. מסקנת הבנק היתה שכאשר הפעילות במשק יורדת למשך 4 חודשים ברציפות, נמשכת ההאטה לתקופה של 16 חודשים בממוצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully