וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: מצפים מישראל להפגין איפוק

ניר יהב ופנחס וולף

25.12.2008 / 12:14

שרת החוץ לבני הבהירה למובארק כי ישראל לא תבליג על ירי הרקטות אל שטחה: "מספיק זה מספיק". שר החוץ המצרי: "מצרים אינה המקור לנשק בעזה"

(צילום: רויטרס ואיתי חסיד, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

שרת החוץ ציפי לבני נועדה הבוקר (חמישי) במצרים עם הנשיא חוסני מובארק. מובארק ביקש מלבני להגיע לפגישה דחופה בעקבות הפסקת הרגיעה ברצועה והאיתותים על תקיפה ישראלית בעזה. בפגישה בין השניים דרש מובארק מישראל לשמור על איפוק ולא להיכנס לפעולה צבאית בעזה. בהמשך היום תיוועד לבני עם ראש המודיעין המצרי עומאר סולימאן ועם שר החוץ המצרי אחמד אבו ריט.

"חמאס צריך להבין שהשאיפה הבסיסית של ישראל לחיות באזור של שקט לא אומרת שישראל תקבל מצב של ירי מתמשך על אזרחיה", אמרה לבני במסיבת עיתונאים עם עמיתה המצרי אחמד אבו ריט שנערכה בתום הפגישה עם מובארק, "מספיק זה מספיק". לדבריה, "איננו יכולים לקבל את המצב הזה והמצב הזה ישתנה. למצב בעזה יש כתובת אחת אחראית – החמאס והוא צריך להבין שיש מחיר להחלטות שלו".

השרה הוסיפה כי "חמאס טועה אם הוא חושב שבשל שיקולים פנימיים או בשל רצוננו בשקט ישראל לא תגיב. כשיורים מגיבים. כך כל מדינה הייתה נוהגת". לדבריה, "אם החמאס חושב שבשימוש בטרור הוא ישפר תנאי רגיעה הוא טועה. החמאס מוליך שולל את אזרחי עזה כשהוא חושב שבטרור הוא ישיג משהו מישראל ומוטב שהוא יבין שהוא ישלם מחיר על השימוש בכוח".

שר החוץ המצרי אחמד אבו ריט אמר במסיבת העיתונאים כי מקור הנשק המוברח לרצועת עזה אינו במצרים. "אין שום נשק שמגיע ממצרים לעזה", אמר אבו ריט, "אני לא יודע מאיפה הנשק מגיע, אבל הוא לא מגיע ממצרים". הוא הוסיף כי הוא מצפה ששני הצדדים לא ימשיכו להסלים את המצב.

"מצרים יכולה למנוע מבצע בעזה"

.גורם מצרי בכיר מסר הבוקר לעיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון, כי ביכולתה של מצרים למנוע פעולה צבאית רחבה של ישראל ברצועת עזה. "אנו מסוגלים לעצור מבצע מסוג זה משום שהוא אינו האינטרס של ישראל", אמר. "מבצע כזה יכול ליצור נטל מדיני ומוראלי כבד על מדינות ערב".

לדברי הגורם, קיים תיאום ביטחוני מצויין בין ישראל למצרים, ואם ישראל תערוך מבצע בעזה, "יהיו לו השלכות רעות", כלשונו. הגורם הבהיר כי ישראל זקוקה מאוד לתיאום הביטחוני עם המצרים אשר "ייפגע מאוד אם היא תחליט לקיים מבצע צבאי נרחב ברצועה".

הגורם המצרי הבכיר אמר ל"אל-חיאת" כי מלבד לבני, גם ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון אהוד ברק ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו, צפויים לבקר בקהיר בקרוב ולהיפגש עם מובארק. הגורם שיבח את לבני ש"הייתה הראשונה שתמכה ברגיעה ובמאמצי התיווך המצרים", ועל נתניהו הביע ביקורת משום שיש לו, כלשונו, "רעיונות מסוימים לפיהם הפלסטינים אינם צריכים מדינה אלא לשפר את מצבם הכלכלי".

אתמול אמרה לבני כי "המשוואה בעזה צריכה להשתנות והיא עומדת להשתנות", בכינוס של מפלגת קדימה בבנייני האומה בירושלים הוסיפה לבני כי "אני מציעה לחמאס לא להשלות את עצמו: הרצון שלנו בשקט לא מחליש את היכולת שלנו לפעול כשצריך, ועכשיו צריך".

צה"ל יכנס בעוצמה לעזה

שר הביטחון אהוד ברק אמר הבוקר כי ישראל לא תעבור בשתיקה על ההסלמה בירי הרקטות בדרום. בפתח ישיבת סיעת העבודה שהתכנסה היום אמר ברק כי "את המצב שנוצר שם אנחנו לא נקבל והדבר היחיד שאני יכול לומר גם הבוקר הוא שכל מי שפוגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל ישלם את המחיר ובגדול".

חבר הכנסת אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) הגיב הבוקר על נסיעתה של שרת החוץ ציפי לבני לפגישה עם נשיא מצרים חוסני מובארק. לדברי ליברמן, "ממשלת ישראל צריכה להפסיק את הנוהג הפסול לעלות לרגל למובארק. אם למובארק יש מה לומר שיואיל לעלות לרגל לירושלים".

גם יו"ר ועדת חוץ וביטחון צחי הנגבי שלח איומים לעבר חמאס, "אם לא יעצרו את ירי הרקטות, צה"ל יכנס לעזה באותה עוצמה שבה לחם בלבנון במלחמת לבנון השנייה". בראיון לגלי צה"ל אמר הנגבי כי "אני מציע להיזכר בראיון של נסראללה לפני שנתיים. נסראללה הודה כי אילו שיער בנפשו את העוצמה של תגובת ישראל אחרי חטיפת החיילים הוא היה מבטל את הפעולה". לדברי הנגבי, ביכלתם של אנשי חמאס להפוך את ההחלטה לצאת למבצע בעזה, אם יעצרו את מטחי הרקטות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully