וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-2008 לא המציאו את הגלגל

טלי גולדשטין

25.12.2008 / 16:11

מהמשבר הכלכלי דמוי השפל הגדול, ועד לניצחון אובמה שהעלה על נס את המאבק לזכויות האדם בשנות ה-60, ל-2008 יש ניחוח מוכר

שנות ה-30

המשבר הכלכלי, שהחל לתפוס תאוצה בחצי השנה האחרונה, הוגדר פעמים רבות בתקשורת ועל ידי מנהיגים בארה"ב ובעולם כ"משבר החמור ביותר מאז השפל הכלכלי הגדול ב-1929". הכותרות לא מפסיקות לאיים במיתון נוסף כדוגמת אותו מיתון נורא. השפל הגדול, שנמשך מ-1929ועד 1939, היה המשבר הכלכלי החמור ביותר שידעה התקופה המודרנית עד כה. השפל הגדול התחיל בארה"ב, אך מהר מאד, ודי דומה למצב כיום, התפשט למיתון עולמי.

בחלקו, נגרם השפל הגדול מחולשה וחוסר איזון בתוך הכלכלה האמריקאית, שהוסתרו היטב על ידי תחושה של אופוריה ופריחת הספקולציות בשנות ה-20. השפל חשף את החולשות הללו, כמו גם את חוסר היכולת של המוסדות הפוליטיים והכלכליים של המדינה להתמודד עם צניחה אכזרית במחזור העסקים. לא בשונה מהמצב כיום, הסתבר כי כוחות השוק אינם מסוגלים לבדם להשיג את ההתאוששות בשנים הראשונות של השפל והבנה החלה לחלחל כי יש מקום גם להתערבות ממשלתית.

שנות ה-60

בחירתו של הנשיא השחור הראשון בארה"ב היתה, ללא ספק, הסיפור החדשותי של 2008 ורגע היסטורי בעבור קהילת השחורים בארה"ב, בדומה לשנות ה-60 הסוערות. גזעו והמסר של ברק אובמה, שייכהן כנשיא ה-44 של ארה"ב, גרמו לכך שכבר מתחילת הקמפיין הושווה הסנאטור השחור בתקשורת ללוחם זכויות השחורים בארצות הברית, הד"ר מרטין לותר קינג.

בצירוף מקרים מוזר, נפל גם נאום קבלת המועמדות של ברק אובמה במפלגה הדמוקרטית על התאריך המדויק בו לפני 45 שנה, נשא מרטין לותר קינג את נאומו המפורסם "יש לי חלום" בוושינגטון. היו שכינו את נאומו של אובמה באותו הלילה כנאום "יש לי חלום 2".

שנות ה-70

ב-7 באוגוסט פרצה מלחמה בין רוסיה וגאורגיה, לאחר שהאחרונה הכניסה כוחות למחוזות הבדלנים בשטחה, השומרים אמונים לרוסיה. במהלך שבועיים של לחימה כבשה רוסיה את דרום אוסטיה ואבחזיה, ופלשה לשטחים גאורגים נרחבים, כאשר הצבא הגאורגי נמצא בנסיגה מתמדת. אלפי אזרחים גאורגים ותושבי דרום אוסטיה נהרגו, ומאות אלפים הפכו לעקורים.

ארה"ב ואירופה ראו ברוסיה כאשמה במשבר ובפלישה לגאורגיה. סין ומדינות אסיאתיות נוספות הביעו, אף הן, את חששן מהמתיחות באזור. לרגע קט נזכר העולם בתקופה בה שררה המלחמה הקרה בין מערב למזרח ומסך הברזל חילק את העולם לשניים.

בשלהי 1979, פלשה ברית המועצות לאפגניסטן בעקבות מרידות של מוסלמים מתנגדי השלטון הקומוניסטי. 25 בדצמבר 1979 החלו כוחות צבא רוסים גדולים בלחימה פעילה במורדים. האו"ם גינה את הפלישה והצהיר כי על ברית המועצות להסיג את כוחותיה מאדמת אפגניסטן. הממשל האמריקאי תמך במורדים וסיפק להם אימון ונשק ברית המועצות יצאה סופית מאפגניסטן ב-1989, אך אז השתלט האיסלם הקיצוני על המדינה.

שנות ה-80

העולם כולו יצא נגד סין באוגוסט לקראת האולימפיאדה בבייג'ינג. הזרקור הופנה אל מדינה, המפרה במשך עשורים זכויות אדם, במיוחד בטיבט הכבושה. מנהיגים רבים החרימו את אולימפיאדת בייג'ינג והחליטו שלא להגיע לטקס הפתיחה. הסערה סביב האולימפיאדה השנה הזכירה את האולימפיאדה ה-22 שנערכה ב-1980 במוסקבה - הידועה בעיקר בשל החרם שהוטל עליה - המשמעותי ביותר שהוטל על המשחקים האולימפיים במהלך ההיסטוריה.

בעקבות פלישת ברית המועצות לאפגניסטן בדצמבר 1979, החליטו ארצות הברית ו-61 מדינות נוספות להחרים את האולימפיאדה, למורת רוחם של הסובייטים שהתגאו בכך כי היתה זו האולימפיאדה הראשונה שנערכה אי פעם במזרח אירופה. בין המדינות הבולטות שהצטרפו לחרם האמריקאי היו יפן, מערב גרמניה, סין, הפיליפינים, קנדה וישראל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

שנות ה-80

המצב הכלכלי העגום השנה גרר בעקבותיו עליות חדות בשוקי האנרגיה. מחיר הנפט הגולמי זינק ל-150 דולר לחבית ביולי. בארה"ב, מחיר גלון דלק עלה לשיא של 4.11 דולר. ברחבי העולם יצאו הנהגים להפגנות מחאה בכבישים נגד התייקרות הנפט וארגון אופ"ק איים שוב ושוב להגביל את יצוא הנפט במטרה להוריד בכוח את מחיר הנפט, שבסופו של דבר צנח בחדות.

משבר האנרגיה ב-1979, פרץ עם התהוותה של המהפכה האיסלמית, שגררה, אף היא, עלייה במחירי הנפט. לאחר עלייתו של חומייני לשלטון באירן ופריצת המלחמה בין עירק לאירן, ייצור הנפט בשתי מדינות אלה כמעט והופסק. ערב הסעודית ומדינות נוספות ניסו להגביר את ייצור הנפט על מנת לבלום את עליית המחירים, אולם אלו האמירו ושברו שיאים. בעקבות משבר האנרגיה מספר מדינות בארה"ב אף הגבילו את מינון הביקורים המותרים לאוכלוסייה בתחנות דלק, בעוד שתעשיית המכוניות בדטרויט נפגעה.

תחילת שנות ה-2000

הוריקן "אייק" פקד את חופי ארה"ב בתחילת ספטמבר אך רק שלוש שנים מוקדם יותר ניזוקה קשות ניו אורלינס מהוריקן "קתרינה", הוריקן מדרגה חמש שגרם למותם של 1,500 בני אדם, הציף כ-80% משטחה של ניו אורלינס וגרם לנזק בעלות של 80 מיליארד דולרים.

גורמים פדרליים טוענים שהסכרים חוזקו מאז, אך עדיין קיימות פרצות שמסכנות דווקא את השכונות שנפגעו באופן הקשה ביותר. ההרס שגרמה קטרינה חשף עוני קשה ומתיחות על רקע גזעי. ביקורת חריפה נמתחה על ממשל בוש והאופן בו טיפלו הוא והרשויות המקומיות במשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully