וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החונטה בגינאה מבטיחה בחירות ב-2010

טלי גולדשטין

24.12.2008 / 12:45

שעות ספורות אחרי מות הנשיא, ניסתה מליציה לבצע הפיכה במדינה האפריקאית. "על הקהילה הבינלאומית למנוע פגיעה בדמוקרטיה"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: בת גולן)

נשיא האסיפה הלאומית של גינאה הפציר היום (רביעי) בקהילה הבינלאומית למנוע את ניסיון ההפיכה הצבאית במדינה. "על הקהילה הבינלאומית לשנס מותניים כדי למנוע מהצבא מלפגוע בתהליך הדמוקרטי המיושם על פי החוקה", אמר אבוכבאר סומפרה. לדבריו, מבצעי ההפיכה מחפשים אחריו אך הוא נמצא במקום בטוח.

אתמול הכריז ארגון מליציה המכנה עצמו "המועצה הלאומית לדמוקרטיה" כי הממשלה והפרלמנט פוזרו והחוקה בגינאה הוקפאה, כל זאת שעות ספורות לאחר שנשיא המדינה לנסנה קונטה הלך לעולמו. הנשיא קונטה, שמת בגיל 74, שלט באגרוף ברזל במדינה המערב אפריקאית מאז 1984 אחר שעלה לשלטון בהפיכה שקטה. הנסיבות המדויקות של מות הנשיא אינן ברורות עדיין, אך הוא סבל ממחלת הסוכרת ונהג לעשן בשרשרת. קונטה היה הנשיא השני בהיסטוריה של גינאה. הרדיו הממלכתי דיווח היום כי החונטה הצבאית הבטיחה לערוך בחירות במדינה עד דצמבר 2010.

"הפרה בוטה של החוקה"

מנהיגי האיחוד האפריקאי ייפגשו היום על מנת לדון במשבר בגינאה. האיחוד גינה את התערבות הצבא וכינה אותה "הפרה בוטה של החוקה". דובר החונטה מוסה דאדיס קמארה אמר כי יקים מועצה לאומית בת 32 חברים שתנהל את המדינה.

עם זאת, ראש ממשלת גינאה אמר כי הממשלה עדיין שולטת במדינה והיא לא פוזרה למרות ניסיון ההפיכה. את הדברים אמר אחמד טידיאן סווארה בראיון לרדיו של רשת צרפתית, "אנו עובדים על מנת לארגן את הלוויתו של הנשיא, ואנו פונים לאזרחים לגלות חמלה וזה כולל גם את הצבא".

שכנותיה של גינאה - סיירה לאון, ליבריה וחוף השנהב – נהנות בשנים האחרונות מיציבות פוליטית לאחר שנים של סכסוכים. עתה עולה החשש פן יתפשט אי השקט בגניאה גם אליהן. לפי דיווח כתב רשת BBC, הקימו חיילים מחסומים לאורך הדרכים הראשיות המובילות לבירה קונקארי. שקט שורר לעת עתה ברחובות. לפי דיווח שגרירות ארה"ב בעיר, חור ודאות שורר בעיר.

מרבית הפרשנים חזו כי הצבא ינסה לבצע הפיכה לאחר מות הנשיא. עם זאת, סומפרה אמר אתמול לרשת הטלוויזיה "פראנס 24". כי אינו חושב שכל הצבא מעורב בהפיכה, אלא רק קבוצה קטנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully