וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש חנן אדם שהורשע בסיוע לישראל

טלי גולדשטין

24.12.2008 / 11:53

נשיא ארה"ב חנן את צ'רלס ווינטרס, שהואשם ב-1949 כי סיפק נשק לישראל. ווינטרס כבר לא בחיים, אך עדיף מאוחר מאף פעם

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש העניק אתמול (שלישי) חנינה רשמית לצ'רלס ווינטר, אזרח אמריקאי שהורשע ב-1949 בסיוע לישראל ובהפרה של חוק הניטרליות לאחר שתכנן לייצא מטוסי קרב למדינה הצעירה במהלך המאבק לעצמאות ב-1948.

עונשו של ווינטרס היה קנס בסך 5,000 דולר ומאסר של 18 חודשים. בנו ג'ים, איש עסקים ממיאמי, גילה את האמת על גבורתו של אביו ועל תקופת מאסרו רק לאחר שהלה מת ב-1984. הוא החליט לבקש מבוש חנינה נשיאותית יוצאת דופן עבור אביו ובוש הסכים.

"אני מוצף ברגשות", אמר ג'ים ווינטרס בן ה-44, יצרן שלטי ניאון. "הפרשה אירעה 16 שנה לפני שנולדתי. אבי הלך לכלא ולא רצה שילדיו ידעו מדוע. הוא היה אדם גא ובעל ערכים", הוסיף.

צ'רלס ווינטרס היה אחד מבין 19 בני אדם שקיבלו חנינה לפני שבוש עזב את הבית הלבן כדי לבלות את חופשת חג המולד בקמפ דיוויד שבמרילנד.

בקיץ של 1948, צ'רלס ווינטרס, יצואן ממיאמי, פעל בשיתוף עם אחרים, במטרה להעביר שלושה מטוסי B-17 לישראל. הוא בעצמו הטיס את אחד מהמטוסים ממיאמי לצ'כיה, דאז צ'כוסלובקיה, בה עברו המטוסים המדוברים שיפוץ במטרה לשמש כמפציצים.

"הוא ואחרים ברחבי העולם הפרו את האמברגו על הנשק על מנת לספק למדינה הצעירה ציוד הכרחי להגנה מפני התקפות מכל הכיוונים", נכתב בבקשת החנינה, שנשלחה אל בוש. עוד נכתב כי "ללא פעולות אלו של אנשים בודדים, הדמוקרטיה השברירית במזרח התיכון לא היתה שורדת".

שלושת המטוסים היו אז המפציצים הכבדים היחידים בבעלות צה"ל ולדברי היסטוריונים, התקפות המפציצים סייעו להטות את הכף לטובת ישראל. במרץ 1961, ראש הממשלה גולדה מאיר העניקה ציון לשבח לצ'רלס ווינטרס אות הוקרה על תרומתו להישרדותה של המדינה. שני האנשים הנוספים שהורשעו יחד עם ווינטרס לא ריצו עונש מאסר: את הרמן גרינספאן חנן הנשיא ג'ון קנדי ב-1961 ואת אל שווימר חנן הנשיא ביל קלינטון ב-2000.

גם במאי הסרטים סטיבן ספילברג שלח לנשיא בוש מכתב המבקש את חנינת ווינטרס. "צ'רלי ווינטרס הוא גיבור. למרות שהוא לא זכה לראות את היום של החנינה, זוהי מחווה ראויה לזיכרון שלו וברכה למשפחתו", כתב הבמאי היהודי, זוכה פרס האוסקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully