וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד: "מו"מ ישיר לאחר הבהרות מישראל"

טלי גולדשטין

24.12.2008 / 11:22

נשיא סוריה התראיין ל"וושינגטון פוסט" והביע תקווה למעורבות גדולה יותר של הממשל האמריקאי במו"מ. "לגבש לוח זמנים לנסיגה מהגולן"

לפני שש שנים, ערך כתב ה"וושינגטון פוסט" דיוויד איגנשיוס ראיון עם נשיא סוריה, דאז יורשו הצעיר של אביו חאפז אל-אסד. היום (רביעי) פורסם בעיתון ראיון שני ונדיר עם הנשיא, המנוסה יותר. בשאר אל-אסד הביע תקווה לגבי מדיניות הממשל החדש בארצות הברית בסוגיית המזרח התיון:

בראש ובראשונה, אסד מקווה שהנשיא הנבחר של ארה"ב ברק אובמה לא יפתח "במלחמה נוספת בשום מקום בעולם, ובמיוחד לא במזרח התיכון". לדבריו, הוא סמוך ובטוח כי הדוקטרינה הדוגלת במלחמת מנע, בה דגל הממשל האמריקאי הנוכחי, תסתיים עם סוף כהונתו של בוש.

הדבר השני לו מקווה אסד הוא "מעורבות כנה של הממשל האמריקאי החדש בתהליך השלום". אסד אמר כי הוא מצפה מאובמה שיתמוך במשא ומתן העקיף שמנהלת סוריה עם ישראל וטען כי על הממשל החדש להשמיע קולו בנוגע למסלול הלבנוני והפלסטיני גם יחד. כנשאל הנשיא האם משנה לו האם ההתמקדות תהיה קודם כל על השיחות בין ישראל לסוריה, ענה אסד: "כמובן שלא. כל מסלול מסייע למשנהו".

אסד הוסיף כי הוא רוצה לראות את סוריה וארה"ב פועלות בשיתוף פעולה על מנת לייצב את המצב בעירק אחרי עזיבת הכוחות האמריקאים. "איננו יכולים להשיב את השעון לאחור", אמר. "המלחמה קרתה. כעת עלינו להתמקד בעתיד. עלינו לגבש תהליך, חזון פוליטי ולוח זמנים לנסיגה", אמר.

נראה כי אסד מבקש לפתוח בדף חדש עם הנשיא אובמה לאחר שנים של יחסים קרירים עם הנשיא בוש. לדברי אסד, הוא אינו מכיר את אובמה או את המדיניות שלו, אך שמע שהוא מתחבר לאנשים הפשוטים בצורה טובה יותר מאשר עשה בוש – דבר שיעניק לאובמה, לדברי אסד, הבנה טובה יותר של אמריקה כולה.

במהלך הראיון, שארך כמחצית השעה, דיבר אסד באנגלית. הוא היה נינוח ואף פרץ בצחוק מספר פעמים, הבדל משמעותי מהנשיא הרשמי והנוקשה שראיין כתב העיתון ב-2003. התנהלותו הנינוחה מרמזת כי הוא נמצא כיום יותר בשליטה. ניסיון ממשל בוש לבודד את סוריה נכשל ודבר זה הותיר את אסד בכסאו, מחוזר על ידי אומות אירופאיות וערביות ומנהל ערוץ עקיף של שיחות עם היריבה הנושנה ישראל, בתיווך טורקיה.

אסד אמר כי הוא מוכן לעבור לשיחות ישירות עם ישראל ברגע שיקבל הבהרה בנוגע לשתי נקודות עיקריות: הראשונה, הוא רוצה הבטחה שהישראלים ייסוגו באופן מלא מהגולן. לשם כך, הוא שלח "מסמך גבולות" החודש לישראל. לדבריו, הוא עדיין לא קיבל תגובה ישראלית. התנאי השני שהציב אסד לשיחות ישירות היה שארה"ב תצטרף למאמץ.

לגבי עתיד יחסיה של סוריה עם אירן, סירב אסד להעניק תשובה ישירה. לדבריו, מערכת היחסים עם אירן אינה מתמקדת בקשרים תרבותיים או מדיניים, אלא סובבת סביב רצונה של סוריה להגן על עצמה מול שכנה עוינת. "זה לא כל כך מסובך", אמר. אסד נשאל גם לגבי מוכנותה של סוריה לרסן את חיזבאללה בלבנון. לדבריו, זהו נושא שעל ישראל לברר במהלך משא ומתן עם לבנון.

"ככל שהגבול יהיה ארוך יותר, כך יהיה השלום גדול יותר", אמר. "חיזבאללה נמצא על גבול לבנון ולא סוריה. חמאס נמצא על הגבול הפלסטיני. הישראלים צריכים לבדוק אפיקים אלו. אם אתה רוצה שלום, עליך לבדוק אפשרות של שלום משולש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully