וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת המושל מאילינוי: אובמה יצא נקי

טלי גולדשטין

24.12.2008 / 10:27

דו"ח פנימי מצא כי לנשיא הנבחר ולצוותו אין שום קשר עם פרשת השחיתות בה מעורב מושל אילינוי. עם זאת, הפרשה רחוקה מסיום

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הנשיא הנבחר של ארצות הברית ושניים מעוזריו הבכירים הפגשו בשבוע שעבר עם החוקרים הפדרליים הבונים תיק שחיתות נגד מושל אילינוי רוד בלגוג'ביץ', המואשם בניסיון למכור את כסאו של אובמה בסנאט בעבור מזומן או משרה רווחית.

האם המושל אשם?

תשאול אובמה, ראש סגל הבית הלבן הנכנס רם עמנואל והיועצת ואלרי ג'ארט, נחשפו אמש (שלישי) בדו"ח פנימי שגובש על מנת לברר מה היו קשריו של הנשיא הנבחר עם המושל. ממצאי הדו"ח תמכו בהצהרתו של אובמה משבוע שעבר כי לא היה לו באופן אישי כל קשר עם המושל או לשכתו וכי לא התנהלו מגעים בלתי ראויים בין אנשי צוותו ללשכת בלגוג'ביץ'.

אובמה השהה את פרסום הדו"ח עד שצוות פרקליט המדינה פטריק פיטצג'רלד השלים את תשאול הנשיא ועוזריו, אמר אתמול הפרקליט הנכנס של הבית הלבן גרג קרייג. לאובמה, שלווה על ידי עורך הדין רוברט באואר במהלך התשאול, לא היה שום קשר עם המושל או עוזריו, הצהיר הדו"ח. התביעה הפדרלית הכריזה באופן רשמי כי אובמה אינו קשור לפרשה בשום צורה.

"אנו מרוצים מכך ששום דבר בלתי ראוי לא התרחש, לא מבחינת שיחות או תכתובת אחרת, בין צוות המעבר ולשכת המושל", אמר קרייג לאחר שפרסם את הדו"ח.

עמנואל היה היחיד בצוות אובמה שדן עם בלגוג'ביץ בנושא המושב הריק בסנאט. "שיחות התנהלו בהתאם לחוק והיו מקובלות", אמר קרייג. לאיש בצוות אובמה לא היה מושג על עסקות לא חוקיות כלשהן, נכתב בדו"ח. עמנואל ירש את מושבו של בלגוג'ביץ' בבית הנבחרים ב-2002, כשהלה התמנה למושל אילינוי. כמו כן, כיהן עמנואל כיועץ הקמפיין של המושל.מקורות המקורבים לעניין אמרו כי החוקרים הפדרליים לא שמו "על הכוונת" בהכרח את עמנואל או ואלרי ג'ארט.

מהדו"ח של קרייג עולה כי ידיד קרוב של אובמה, אריק וויטקר, כן ניהל מגעים עם אחד מעוזריו הבכירים של בלגוג'ביץ' במטרה לברר, "האם למישהו יש את הסמכות לדבר בשם הנשיא הנבחר על המינוי לסנאט". אובמה אמר לוויטקר כי "לאיש אין את הסמכות לדבר בשמו" וכי "אין לו שום עניין להכתיב את תהליך הסינון".

המחוקקים ממדינת אילינוי אישרו בתחילת השבוע לפתוח בחקירה לגבי השאלה האם יש להדיח את מושל המדינה רוד בלגוג'ביץ' על רקע אישומי השחיתות והשוחד שהועלו נגדו. בלגוג'ביץ', דמוקרט בן 51, נעצר ביחד עם ראש הסגל שלו ג'ון האריס. בכתב האישום בן 76 העמודים מואשמים השניים בקשירת קשר לביצוע הונאת דואר ובניסיון לשוחד. במדינת אילינוי, המושל הוא האחראי הבלעדי לבחירת יורש לנציג המדינה בסנאט, במקרה שזה עוזב את התפקיד לפני תום כהונתו. אובמה התפטר מהסנאט מיד לאחר בחירתו לנשיאות בנובמבר. פטריק פיטצג'רלד, פרקליט העיר שיקגו, אמר בעת הקראת כתב האישום כי אובמה אינו מעורב בשום צורה בפרשה.

בלגוג'ביץ' הודיע בשבת כי בכוונתו להילחם נגד האשמות שהועלו נגדו, לפיהן ניסה למכור את מושבו של אובמה בסנאט לכל המרבה במחיר. למרות דרישות שהופנו אליו להתפטר מתפקידו, לרבות מצד אובמה עצמו, הודיע בלגוג'ביץ' כי הוא אינו מתכוון להתפטר.

עורך דינו של בלגוג'ביץ', אדוארד מ. גנסון, אמר כי הדו"ח של אובמה מוכיח את טענתו כי המושל אינו אשם: "מהתחלה טענתי שלא היתה כאן התנהלות בלתי ראויה. הדו"ח מאשר את טענתי".

עוד עולה מהדו"ח כי אף אחד מלשכת בלגוג'ביץ' לא יצר קשר עם עוזרי אובמה, למעט המגעים עם וויטקר הוזכרו למעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully