וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באשדוד כבר מתכוננים לקסאמים

יהושע בריינר

23.12.2008 / 17:15

פיקוד העורף ערך תרגיל המדמה ירי רקטות ופיגועים באשקלון, אשדוד, קריית גת וקריית מלאכי. "אם תחול הסלמה, אלו האזורים המאוימים"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

"אנחנו מתרגלים היום הסלמה בירי לעבר כל מרחב לכיש, כולל הערים אשקלון, אשדוד, קריית גת וקריית מלאכי, כלומר כל הערים בטווח של 30 ק"מ משטח הרצועה, שכן זהו הטווח שאותו אנחנו לוקחים בחשבון". כך אמר היום (שלישי) לוואלה! חדשות אלוף משנה איתן יצחק, מפקד פיקוד העורף בדרום, בהתייחסו לתרגיל שערכו פיקוד העורף ומשק לשעת חירום (מל"ח). התרגיל מדמה שורה של תרחישים אפשריים, כמו ירי כבד של רקטות, ניסיונות חדירה לשטח ישראל, פיגועים בכוחות הביטחון ועוד.

לדברי יצחק, "התרגיל תוכנן כבר לפני ארבעה חודשים מתוך הנחה שבמידה שבעתיד הקרוב נכנס לסבב הסלמה אלו יהיו האזורים המאוימים. יצחק הדגיש כי "אין קשר בין עיתוי התרגיל לדיווחים האחרונים בכלי התקשורת על איום הטילים באשדוד, קריית מלאכי ובאר שבע". יצחק ציין כי זמן התגובה להתרעה הוא חיוני: "מרגע הישמע ההתרעה ועד להתפוצצות באשקלון, יש חצי דקה כמעט כדי לתפוס מחסה. אנחנו מתרגלים את האוכלוסייה בהתנהגות בזמן התרעה. עד היום לשמחתי, הדבר הוכיח את עצמו. אזרח שפעל על פי הנחיות אלו, הציל את חייו".

עם זאת אמר יצחק כי "במרחב של באר שבע, קריית מלאכי ואשדוד לא דולקת המערכת, אבל אנחנו מבצעים תהליכים של הכנת התושבים ורכישת צופרים עד שנביא את העיר למצב של מוכנות להפעלתה". לדבריו, "אשדוד היא כרגע בתמונה, ושם כבר התחלנו בתהליך של חלוקת עלונים לתושבים ופעולות הכנה נוספות. עם זאת מערכת ההפעלה בעיר טרם הודלקה. כרגע באר שבע נלקחת פחות בחשבון, אבל כשנידרש נגיע גם למרחקים האלה. ההחלטה האם להדליק את מערכת ההתרעה היא שלי ביחד עם אלוף פיקוד העורף".

"שולחן חול רב מימדי"

מנהלת התרגיל עושה שימוש במערכת חדישה לבקרה ושליטה על אזורים פגועים, שפיתחה התעשייה האווירית. אל המערכת הוזנו נתוני אוכלוסיית העיר והסביבה וכן נתונים אודות השטח הבנוי ושימושיו השונים (מגורים, תעשייה, מסחר, תרבות וכו'). כך גובשה מפת עיר תלת מימדית שמאפשרת לסרוק כל אזור שנפגע ולדעת מה נמצא בטווח הפגיעה של אמצעי לחימה שונים.

"המערכת מקבלת נתונים ממקורות שונים - אזרחים, חיישנים המוצבים בעיר, גורמי חירום וכדומה - והיא מציגה אירוע עם כל הפרטים, כולל חלוקת פעילויות לבעלי תפקידים" סיפר רליק שפיר ממפעל מל"מ של התעשייה האווירית. לדבריו, "מדובר בעצם ב'שולחן חול' רב-מימדי, הקולט את הנתונים ומציג תמונה מלאה של מצב שטח ברגע נתון. כך ניתן לדעת למשל אילו רחובות צריך לסגור כדי למנוע כניסת סקרנים לאירוע ובמקביל להשאיר ציר תנועה פתוח לתחבורת חירום".

שפיר הסביר כי "המערכת 'מכירה' את האוכלוסייה בשטח ואת המבנים בהם היא מתגוררת או שוהה, כמו למשל אוכלוסיית עולים, אוכלוסייה מבוגרת שגרה בבתי אבות, ילדים במוסדות חינוך וכדומה". מחלקות העירייה השונות מקבלות את המידע מהמערכת המרכזית ויכולות להיעזר בה כדי לתפעל כל אירוע ברמת סמכותן ותחומן. שפיר הציג את המערכת במטה מל"ח של עיריית אשקלון והצביע גם על יכולותיה בתחומים של קליטת נתונים על התפוצצות אמצעי לחימה לא קונבציונליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully