וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינאה: הנשיא מת, חשש מהפיכה צבאית

טלי גולדשטין

23.12.2008 / 11:03

נשיא המדינה המערב האפריקאית לנסנה קונטה הלך לעולמו ומיד הודיע הצבא על פירוק הממשלה והקפאת החוקה. קונטה שלט מ-1984

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

גינאה עומדת בפני הפיכה צבאית. הממשלה והפרלמנט פוזרו והחוקה הוקפאה, כך הודיע היום (שלישי) דובר ארגון מליציה המכנה עצמו "המועצה הלאומית לדמוקרטיה", שעות ספורות לאחר שנשיא המדינה לנסנה קונטה הלך לעולמו. הנשיא קונטה, שמת בגיל 74, שלט באגרוף ברזל במדינה המערב אפריקאית מאז 1984 אחר שעלה לשלטון בהפיכה שקטה. הנסיבות המדויקות של מות הנשיא אינן ברורות עדיין, אך הוא סבל ממחלת הסוכרת ונהג לעשן בשרשרת. קונטה היה הנשיא השני בהיסטוריה של גינאה.

ראש ממשלת גינאה אחמד סוארה קרא מוקדם יותר לשמור על השקט במדינה והכריז על 40 ימי אבל לאומי. דובר האסיפה הלאומית אבובכאר סומפאר הכריז על מות הנשיא אמש בנאום טלוויזיוני. "מוטלת עלי המשימה הקשה ליידע אתכם בעצב רב על מות הגנרל לנסנה קונטה, נשיא הרפובליקה של גינאה, ראש המדינה, ב-22 בדצמבר לאחר מחלה ממושכת", אמר. "הנשיא הסתיר את עובדת היותו חולה במטרה להמשיך ולשמח את המדינה", הוסיף.

ראש הממשלה והרמטכ"ל הגנרל דיארה קמארה אישרו את החדשות. הדובר סומפאר ימלא את כס הנשיא במשך 60 ימים במהלכם ייערכו בחירות לנשיאות.

כן דמוקרטיה, לא דמוקרטיה

הנשיא קונטה עלה לשלטון ב-1984 כשעמד בראש הפיכה צבאית כדי למלא ואקום שלטוני שנותר במדינה לאחר המוות המפתיע של קודמו, סקו טורה, שכיהן כנשיא מאז קיבלה גינאה עצמאות מצרפת ב-1958. קונטה השיב למדינה את השלטון האזרחי ונבחר שלוש פעמים לכהן כנשיא.

הוא דגל במסלול פוליטי שהזכיר את המדיניות הוותיקה של מנהיגי אפריקה – הבטחה לדמוקרטיה ואז נסיגה. קונטה איפשר למספר מפלגות לפעול במדינה אך יישם קמפיין הפחדה נגד כמה ממנהיגי האופוזיציה ואף כלא אותם.

במשך תקופת כהונתו כנשיא, קונטה הצליח לשמור על מדינתו מאוחדת למרות מלחמות במדינות שכנות כגון סיירה לאון, ליבריה וחוף השנהב.

גינאה, מדינה המונה שמונה מיליון בני אדם, עשירה במינרלים ומבורכת באדמות פוריות, עם זאת היא מעולם לא הצליחה להגשים את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בה. משמעות שלטון הדיכוי של קונטה היה שגינאה לא הצטרפה לדור החדש של המדינות האפריקאיות שהתגאו בפלורליזם פוליטי. לפי פרשנים, ככל הנראה, אין באופק מועמד ודאי לרשת את כס הנשיא.

אג'נדה סוציאליסטית

תושבי גינאה הם מהעניים במערב אפריקה. לאחר שקיבלה המדינה עצמאות מצרפת ב-1958, היא פנתה לברית המועצות לסיוע. הנשיא הראשון אחמד סקו טורה דגל באג'נדה סוציאליסטית מהפכנית ודיכא כל אופוזיציה פוליטית. עשרות אלפי בני אדם נעלמו, עונו והוצאו להורג במהלך 26 שנות כהונתו.

מדיניות כלכלית לקויה ודיכוי פוליטי הביאו ב-1977 לפריצתן של מהומות במדינה. בעקבות אי השקט החברתי, פחתה במקצת שליטת המדינה בכלכלה. עם זאת, רק לאחר מותו של טורה ותפיסת השלטון על ידי קונטה נזנחה האג'נדה הסוציאליסטית לחלוטין. העניים נותרו עניים.

ב-2000 הפכה גינאה לביתם של כחצי מיליון פליטים שנמלטו מסיירה לאון וליבריה. הגעת הפליטים הכבידה על הכלכלה ויצרה מתיחות על רקע אתני במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully