וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו על המפה

אייל דץ

22.12.2008 / 15:22

על פי דו"ח מוקדי הזיהום שמפרסמת עמותת "צלול", לא בטוח שניתן לדעת מי מהגורמים מזהם מעבר להיתר שניתן לו. המשרד להגנת הסביבה טוען לשקיפות מלאה מצדו

עמותת צלול מפרסמת היום (שני) את מפת המזהמים העדכנית לשנת 2008. מפת המזהמים, המפורסמת זו השנה השנייה, מכילה מידע אודות הגופים והגורמים המזרימים שפכים בהיתר אל חופי הים בישראל. המידע כולל את כמות החומרים, כפי שאושרו להזרמה לים על ידי הועדה הבין משרדית למתן היתרים, הנמצאת תחת חסותו של המשרד להגנת הסביבה, וכן מתייחס לסיכונים הבריאותיים והסביבתיים הטמונים בהזרמתם. יש לציין כי החל מסוף שנת 2008 מונה מנכ"ל עמותת "צלול", יריב אברמוביץ, כנציג הארגונים הירוקים בוועדה.

לטענת העמותה, המידע המוצג נועד בכדי לסייע למקד מאמצים להפחתת הזיהום ולהגנה על בריאות הציבור וכן על מנת לחשוף לטובת ציבור את המידע החשוב בדבר עומסי החומרים המזהמים שאושרו להזרמה לים.

במפת 2008 ניתן למצוא חמישה מוקדי זיהום מרכזיים לאורך חופי הים התיכון: מפרץ עכו, מפרץ חיפה, תלאביב - גוש דן, פלמחים ואשדוד. בין החומרים המוזרמים לים (ע"פ המפה) ניתן למצוא כמויות גדולות של מתכות כבדות ובהן, כספית, עופרת, ארסן, ניקל, נחושת, אבץ ועוד. כמו כן, חומרי הדברה, אמוניה, מזהמים אורגנים, זרחן, סוגי חנקן שונים ועוד.

דורשים שקיפות

העמותה מדגישה כי הנתונים המוצגים במפת המזהמים מתייחסים לכמויות המותרות להזרמה ולא בכמויות שהוזרמו בפועל. זאת, מכיוון שנתוני הזרמה בפועל אינם מפורסמים לעיון הציבור ושמורים בידי המשרד להגנת הסביבה. כלומר, השקיפות אודות נתוני ההזרמה בפועל אינה קיימת ונדרשת הגשת בקשה ספציפית על פי חוק חופש המידע על מנת לקבל את החומר וזאת לאחר בירור להסכמתו של בעל ההיתר. כך, לא ניתן לדעת האם מפעל הזרים חומרים לים תוך חריגה או אפילו פחות מהכמות המותרת.

עמותת "צלול" טוענת "שעל הוועדה למתן היתרים והמשרד להגנת הסביבה מוטלת אחריות מוסרית וציבורית לאפשר לציבור לעיין בנתוני ההזרמות לים, כפי שבוצעו בפועל. לשם כך, יזמה 'צלול' את נוהל "המזהם מפרסם", לפיו כל בעל היתר הזרמה יהא חייב לפרסם ברבים את דבר ההזרמה, פירוט החומרים המוזרמים, מיקום ההזרמה לים, כמו גם הכמות המאושרת להזרמה ונתוני ההזרמה בפועל".

תגובת המשרד להגנת הסביבה

במשרד להגנת הסביבה דוחים את האשמות החריפות של עמותת צלול. לדבריהם, "פעילות הוועדה שקופה לציבור וניתן לעיין בה. היתרי ההזרמה מפורסמים באופן שוטף באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה מזה כשנתיים ואינם בגדר סוד. יש לציין, כי היתרי ההזרמה מפוקחים ומבוקרים באופן רציף על ידי מפקחי המשרד להגנת הסביבה" לטענתם, הסיבה שנתוני ההזרמה בפועל אינם מפורסמים לעיון הציבור היא כי מדובר בנתונים שזהים לנתונים של הכמויות המותרות להזרמה שכאמור מפורסמות באתר המשרד. "במידה ומפעל מסוים מזרים מעל ההיתר אנו פותחים נגדו בתהליכי אכיפה" הם טוענים, "בכל און, נשמח אם לעמותת צלול יש הוכחות שמפעלים מסוימים מזרימים מעל היתר שיעבירו לנו אותם… השאלה היא האם יש להם בכלל נתונים כאלה או שהם רק תוקפים בלי סיבה". עוד אמרו במשרד להגנת הסביבה לוואלה! ירוק כי הם מופתעים מהביקורת של "צלול", זאת בשל העובדה כי בוועדה הבין משרדית ישבה עד כה נציגה של הארגונים הירוקים. כמו כן הדגישו במשרד כי יוזמה דומה ליוזמת "המזהם מפרסם" של "צלול", נמצאת כרגע בחקיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully