וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסד ראשון מזה 67 שנים ל"טויוטה"

טלי גולדשטין

22.12.2008 / 12:28

זוהי הפעם השנייה בפחות מחודשיים שיצרנית המכוניות הורידה את תחזית הרווח שלה. הורדת התחזית תזעזע את עולם הפיננסים

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: ענת ברק)

רווחי ענקית המכוניות היפנית "טויוטה" צפויים לצנוח אל מתחת לקו האדום בפעם הראשונה מאז 1941, זאת על רקע ההאטה בהיקף הייצוא והייסוף במטבע הין. ההפסד השנתי של "טויוטה" – נתון חסר תקדים מאז הפסיקה החברה לייצר נולים והחלה לייצר מכוניות – צפוי לזעזע את אמות הספים של עולם הפיננסים היפני.

נשיא טויוטה קטסוקי ווטנבי אמר היום (שני): "המשבר שפקד את הכלכלה הגלובלית הוא במימדים קריטיים. משבר שנרשם פעם במאה שנים".

"משנה את העולם"

זוהי הפעם השנייה בפחות מחודשיים שיצרנית המכוניות הורידה את תחזית הרווח שלה. משרד הכלכלה היפני חשף באחרונה כי הירידה השנתית החדה של 26.7% בהיקף הייצוא של ענקית המכוניות, תרמה לגירעון התקציבי הראשון בנובמבר שנרשם ביפן במשך 28 שנים, המסתכם ב-223 מיליארד ין. נתון מדאיג נוסף: היקף הייצוא היפני הכולל לאמריקה נפל אף הוא בנובמבר בשיעור החודשי החד אי פעם – 33.8%. ירידה נוספת של 24.5% נרשמה בייצוא לסין ולמדינות אחרות באסיה.

הורדת התחזית של "טויוטה", הנחשבת ליצרנית המכוניות המנוהלת בצורה הטובה ביותר בעולם, צפויה לזעזע את תעשיית המכוניות ואת הכלכלה היפנית כולה. "טויוטה" הודיעה כי היא, ככל הנראה, תרשום הפסד בסך 150 מיליארד ין בשנה הפיסקלית הנוכחית – ניגוד מדהים לרווח שיא בסך 2.2 טריליון ין שנרשם בשנת הכספים של 2007.

"חיינו כל חיינו מתוך ידיעה ש'טויוטה' מייצרת רווח", אמר אחד האנליסטים. "דבר זה משנה את העולם כולו", הוסיף.

חומרת המשבר הכלכלי בארה"ב משפיע אף הוא לרעה על הנתונים: מעולם לא נרשמה ירידה כה חדה וכה פתאומית בביקוש הצרכנים למכוניות כמו בתקופה הנוכחית. "טויוטה", יחד עם יצרניות המכוניות היפניות, האירופאיות והאמריקאיות, היו עדות לעלייה חסרת תקדים במלאים – מכוניות שלא נמכרו הולכות ונערמות במחסניהן בקצב מסחרר. "טויוטה" צופה כי תמכור השנה 8.96 מיליון מכוניות – ירידה של 4% לעומת 2007.

לא רק תעשיית המכוניות היפנית מראה סימני קריסה. בארצות הברית ובריטניה מצב חמור אף יותר. ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון החליט להתערב ולמנוע את קריסת "יגואר לנד רובר", יצרנית מכוניות היוקרה. הוא צפוי להכריז על תוכנית חילוץ ממשלתית בשווי מיליוני לירות שטרלינג בימים הקרובים.

בשבוע שעבר, נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש הכריז על תוכנית חירום בסך 17.4 מילירד דולר לשלוש יצרניות המכוניות הגדולות במדינה, ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully