וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל המערכת הפיננסית המערבית - הונאת פונזי"

איתן אבריאל

22.12.2008 / 11:04

נסים טאלב, מחבר הספר "הברבור השחור": "אי אפשר ואסור לסמוך על הבנקים ועל בתי ההשקעות"

כל המערכת הפיננסית המערבית היא בעצם משחק פירמידה, הונאת פונזי", כך אמר נאסים ניקולס טאלב, מחבר הספר "הברבור השחור", בראיון בלעדי ל-TheMarker שנערך כמה ימים לפני חשיפת הונאת הפונזי שניהל ברנרד מאדוף.

ספרו של טאלב עוסק בפילוסופיה של האקראיות ובתפקידה המרכזי של האי ודאות במדע ובחברה. הוא שם דגש מיוחד על חשיבותם של מקרים אקראיים ורבי השפעה ­שאותם הוא מכנה "ברבורים שחורים" ­ לקביעת מהלך ההיסטוריה. "אי אפשר ואסור לסמוך על הבנקים ובתי ההשקעות", אמר טאלב, "אסור לתת לבנקים לקחת סיכונים, כי כלקוח אני צריך אותם ואת השירותים שלהם כאשר אני נוחת בניו יורק וזקוק למעט מזומנים וקצת אשראי. בנקים צריכים להיות חברות שירותים, בדיוק כמו חברת החשמל או חברת המים. משהו משעמם ובטוח".

לפי טאלב, "במערכת הפיננסית אנשים יכולים להרוויח הרבה כסף על בסיס קבוע, במשך זמן די ארוך. האנשים שם טוענים שהם לא לוקחים סיכונים מוגזמים, והם בונים מודלים שגויים שלכאורה מראים שזה כך. אבל פעם בכמה שנים הכל מתפוצץ והם מפסידים את כל הכסף, ופי כמה יותר ממה שהם עשו בכל השנים הטובות. אלא שזה מעולם לא היה הכסף שלהם. בשנות היציבות הם שילמו לעצמם בונוסים ענקיים, והם אף פעם לא מחזירים אותם כאשר העסק נופל. אני עבדתי במשך שנים כסוחר ני"ע, והוויכוחים שלי היו עם אותם אנשים שהתעקשו להצמיד הסתברויות לאירועים שונים ולחשוב שיש בזה משהו אמיתי או מדעי. התוצאה היתה שהם לקחו כמות עצומה של סיכון מבלי שהם אפילו הבינו את זה".

באופן מעט מפתיע על רקע טענות אלה, טאלב אינו חושב שיועצי ההשקעות הם רמאים ­אבל הוא בהחלט חושב שהם טיפשים, ושאין להם שום דרך לקיים את ההבטחות שהם נותנים ללקוחות. "אני לא חושב שיועצי השקעות הם רמאים. אנשים רוצים ומבקשים הסברים ותחזיות, ואף אחד לא ייתן מיליון דולר למנהל השקעות שאין לו הסברים ודברים מעניינים להגיד על השוק. יש ביקוש להסברים ולבירבורים של יועצי ההשקעות ­ולכן הם מספקים את זה".

"בעבר הייתי מאוד שלילי כלפי יועצי השקעות, לאחר שהתברר לי באופן חד-משמעי שכקבוצה הם מספקים תוצאות פחות טובות מהתוצאות של תיק השקעות מקרי לחלוטין. היום אני חושב שאפשר לסלוח להם: הם הרי רק מספרים סיפור. הם לא שונים מאוד מאסטרולוגים, ואף אחד לדעתי לא ממש מאמין להם, כמו שאתה לא באמת מאמין לאסטרולוג שלך. מי שצריכים להרגיש אשמה הם הלקוחות ­שנתנו ונותנים להם את הכסף".

  • עוד באותו נושא:
  • מאדוף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully