וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר רומז: נמשיך להפחית את הריבית

טלי גולדשטין

21.12.2008 / 16:15

נגיד בנק ישראל התחייב לעשות הכל כדי למנוע מהכלכלה לשקוע למיתון. על הבחירות הקרובות: "היה עדיף אם המצב הפוליטי היה שונה"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר התחייב לנקוט בכל פעולה אפשרית על מנת להימנע ממצב של דיפלציה וכדי להציל את הכלכלה הישראלית משקיעה למיתון, בדומה לכלכלות ארצות הברית ואירופה. "נעשה כל שביכולתנו", אמר פישר בראיון טלפוני לסוכנות הידיעות "בלומברג" שפורסם היום (ראשון). לדבריו, כישלונו של אהוד אולמרט לזכות באישור הכנסת לתקציב 2009 , משמעותו "שהנטל המוטל על המדיניות המוניטרית יגבר. ננסה להקל מעט על המעמסה", אמר.

מדברי פישר משתמע כי הוא עדיין לא סיים עם הפחתות הריבית לאחר שבנק ישראל הוריד את הריבית ארבע פעמים במהלך עשרת השבועות האחרונים. בעקבות הורדות הריבית, בהן שתיים לא מתוכננות, עומדת כעת הריבית במשק בשפל של 2.5%. בנק ישראל רוכש, בנוסף, מדי יום מטבע זר בשווי 100 מיליון דולר. זאת כדי לסייע בפיחות השקל ולהוזיל את עלויות הייצוא.

שותפות הסחר העיקריות של ישראל הן ארה"ב ואירופה, שכלכלותיהן שקעו למיתון. לפיכך, בנק ישראל צופה גידול של 1.5% בתמ"ג ב-2009, קצב הצמיחה האיטי ביותר מאז 2002. פישר סירב לומר האם הוא צופה שינוי בתחזית לתחזית נמוכה יותר – צעד שירמז על שקיעה למיתון.

"בנקודה זו בזמן, קשה לצפות מה יקרה. האם הכלכלה תשקע למיתון", אמר פישר. "לאור העובדה שהעולם כולו נפל לתהום, אנחנו בוודאי נושפע", הוסיף. לפי הערכות אנליסטים, פישר צפוי ללכת בעקבות מדיניות הבנק הפדרלי ולהוריד את הריבית פעם או פעמיים עד סוף החודש על מנת להימנע מהורדות ריבית עתידיות.

על המצב הפוליטי, התקציב ל-2009, הבחירות הקרבות וההשלכות על הכלכלה, אמר פישר: "היה עדיף אם המצב הפוליטי היה שונה והממשלה היתה בעמדה של אישור חבילות סיוע נוספות. אך היא לא. לכן עלינו לקבל את הדברים כמות שהם ולהתמודד איתם באותו רגע". פישר הוסיף כי המערכת הבנקאית הישראלית כיום "מרשימה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully