וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: שוק המניות הישראלי עדיין לא הגיע לתחתית

21.12.2008 / 14:15

בדומה לתקופות של ירידות שערים בעבר, גם השנה ניכרת עלייה בכמות הצעות הרכש העצמי של חברות - השוואה למספר הצעות הרכש במשבר של 2002 עולה כי באותה שנה היה מספר הצעות הרכש גבוה בכ-50% ממספרן השנה

בדומה לתקופות של ירידות שערים בעבר, גם השנה ניכרת עלייה בכמות הצעות הרכש העצמי של חברות, ומספרן גדל השנה בכשליש לעומת שנת 2007. גם בשנת 2007 חל גידול במספר הצעות הרכש לקראת סוף השנה, בתקופה בה החלו הירידות בשווקים. השוואה למספר הצעות הרכש במשבר של 2002 עולה כי באותה שנה היה מספר הצעות הרכש גבוה בכ-50% ממספרן השנה.

להערכת כלכלני בנק לאומי הדבר עשוי לנבוע מאחת משתי סיבות. הראשונה היא כי יתכן שקיימות הערכות כי טרם הגענו לרמת השפל. סיבה נוספת היא כי הדבר נובע מאופיו של המשבר הנוכחי המתאפיין בעיקר במחסור בנזילות המקשה על המשקיעים לנצל את רמות המחירים הנוכחיות לביצוע רכישות גם אם אלו נראות אטרקטיוויות.

בשונה משנים קודמות בהן עיקר הצעות הרכש היו למניות, כיום רבות מן ההצעות מתייחסות לרכישה של אגרות חוב קונצרניות, אפיק שצמח רק בשנים האחרונות, בשל התשואות הגבוהות בהן הן נסחרות.

שבוע המסחר בשוק המניות המקומי התאפיין במגמה מעורבת. בראשיתו גברו המימושים על רקע העליות שנרשמו בתקופה האחרונה. בהמשך התהפכה המגמה בעקבות עליות השערים בארה"ב. הפחתת הריבית הדרמתית של הפדרל ריזרב לצד פירסום מדד המחירים השלילי לחודש נובמבר הגבירו את הציפיות להפחתה חדה גם בריבית בארץ, דבר שתמך בשוק המקומי.

בתקופה האחרונה מתאפיין המסחר בתנודתיות יתרה. עם זאת, מתחילת החודש ניכרת מגמה של התמתנות בה. כך לא חל שינוי משמעותי ברמות המחירים של מניות מדד ת"א 100 בתקופה זו וכן חלה ירידה בסטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף. גם במחזורי המסחר חלה בתקופה האחרונה ירידה.

המחזור היומי הממוצע השבוע עמד על כ-1.2 מיליארד שקל בהשוואה למחזור ממוצע של כ-1.9 מיליארד שקל מתחילת השנה. להערכת כלכלני בנק לאומי, רמת התנודתיות הנוכחית תמשיך ללוות את המסחר בתקופה הקרובה ומחזורי המסחר יוותרו נמוכים יחסית.

בסיכום שבועי רשמו מדדי המעו"ף ות"א 75 ירידות שערים של כ-1.6% וכ-5.4% בהתאמה. מדד הבנקים חתם את השבוע עם ירידה של כ-3.2% ומדד הנדל"ן 15 רשם ירידה של כ-3.7%.

על אף ירידות השערים, בלטו בעליות מניות כי"ל והחברה לישראל. אלו נהנו מהמגמה החיובית שנרשמה במניות הדשנים בעולם. העלייה באה בעיקר בעקבות עלייה חדה במחירי הסחורות החקלאיות שהתחדדה על רקע היחלשות משמעותית של הדולר בעולם.

מנגד, במניות הבנקים נרשמו מימושים. אלה באו לאחר העליות החדות בהן במהלך השבוע שעבר ונתוני מאקרו שליליים. גם פרסומו של דו"ח ראשוני לגבי הכלכלה הישראלית של קרן המטבע הבינלאומית העיב על מניות הענף.

מהדו"ח עולה כי חשיפתו הגבוהה של המשק לכלכלה העולמית תגרור לחצים על המגזר הפיננסי הן בשל ההיחלשות בפעילות המקומית והן בשל בעיות נוספות במגזר הפיננסי בחו"ל. בתוך כך, פירסמו חלק מהבנקים כי בכוונתם לגייס הון משני נוסף, דבר שיתרום לחוסנם אך עלול להגדיל את הוצאות המימון שלהם, בפרט על רקע פרמיית הסיכון הגבוהה הנדרשת כיום בשוק ההון.

בין מניות המעו"ף בלטו השבוע לשלילה מניות בז"ן וקבוצת דלק. הראשונה רשמה ירידה דו ספרתית בעקבות אזהרת רווח שפרסמה חברת הבת כאו"ל והחשש מכניסתם של שני בתי זיקוק הודיים גדולים לאזור.

קבוצת דלק איבדה כרבע משווייה על רקע יציאתה הצפויה ממדד המעו"ף בעדכון המדדים הקרוב. לא זו בלבד, אלא שגם חברת הבת דלק רכב תאבד את מקומה במדד היוקרתי. יציאת המניות מהמדד נובעת מהיותן בעלות שווי השוק הנמוך ביותר במדד לאחר וריפון שתצא גם היא ממנו. שלושת המניות יעברו להיסחר החל מראשית השנה הבאה במדד ת"א 75 ויוחלפו במניות מגדל ביטוח, שופרסל והראל השקעות שתיכנסנה למעו"ף.

במועד עדכון המדדים הקודם שחל ביולי האחרון יצאה מן המדד מניית כלל ביטוח, שהייתה אז אחרונת הנציגות של חברות הביטוח במדד לאחר יציאה הדרגתית של חברות הענף בשנים האחרונות. כעת תיכנסנה למדד בחזרה שתי חברות ביטוח על רקע שווי שוק, זאת על אף הנזק שנגרם להן כתוצאה מהירידות החדות בשווקים.

להערכת כלכלני בנק לאומי, חברות רבות נסחרות במחירים המשקפים ערך נמוך מערכן הכלכלי. יחד עם זאת מדגישים בבנק כי, התנהגות השוק המקומי בטווח הקצר תושפע מנתוני מאקרו ומיקרו שהשפעת ההאטה העולמית ניכרת בהם וכן מעוצמת הפחד בשווקים. משקיע בעל אופק השקעה ארוך טווח (מספר שנים), יוכל למצוא ניירות ערך במחירים מעניינים. מנגד, בשל התנודתיות הרבה, אין השוק מתאים לשונאי סיכונים או למי שיידרש לכספו בטווח הקצר.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully