וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמת הבטיחות בתעופה בישראל - כמו בקונגו

זוהר בלומנקרנץ

21.12.2008 / 8:36

רשות התעופה של ארה"ב הכניסה את ישראל לקטגוריית העולם השלישי בבטיחות הטיסה בשמי הארץ

מעמד התעופה האזרחית בישראל נפגע פגיעה קשה עם הכרזתה שלשום של רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב (FAA), על הורדת רמת בטיחות הטיסה בינלאומית של ישראל בדרגה, לקטגוריה של מדינות עולם השלישי (מקטגוריה 1 לקטגוריה 2). זאת, עקב ליקויי בטיחות טיסה ופיקוח שלא תוקנו עד היום, גם בנתב"ג. הורדת הדרגה מכניסה את ישראל ל"מועדון" לא מחמיא של 10-20 מדינות: מדינות עולם שלישי, אוקראינה, ומדינות כמו הונדורס והאיטי.

איגוד הטייסים בישראל הודיע אתמול שהוא רואה במשרד התחבורה אחראי להחלטה האמריקאית, וקרא לממשלה להכיר באחריותה להורדת הדירוג. "כחלק מהכרה זו, הצעד המיידי המתבקש הוא השתתפות הממשלה במלוא הוצאות הביטחון של התעופה הישראלית", קבע האיגוד. מפקד חיל האוויר לשעבר, עמוס לפידות, שעמד בראש הוועדה הציבורית לבטיחות טיסה בישראל, מתח ביקורת חריפה על משרד התחבורה, שאזלת ידו, כהגדרתו, הביאה להורדת הדירוג.

כנגזרת מההחלטה, ארה"ב תגביל מעתה את פעילות חברות תעופה ישראליות בתחומה. הביקורת של הרשות הפדרלית על התעופה בישראל נחשפה ב"TheMarker" ב-15 ביולי.

המשמעות המעשית של ההחלטה האמריקאית היא פגיעה בחברות ישראליות בטיסותיהן לארה"ב, ובמיוחד באל על, היחידה שטסה לשם בסדירות. ההחלטה מקפיאה את המצב הקיים: חברות ישראליות כמו אל על לא יוכלו להוסיף יעדים או קווים לארה"ב, או לשנות דגמי מטוסים. תהיה לכך גם השלכה כלכלית, העלולה לייקר את כרטיסי הטיסה. האמריקאים גם יגבירו את הפיקוח על הטיסות של חברות ישראליות שנוחתות בתחומן. ההשלכות יהיו מרחיקות לכת עוד יותר, שכן גם אירופה תחמיר את דרישותיה ועלולה להטיל מגבלות על חברות ישראליות.

כבר בספטמבר 2007 קבעו מומחי הרשות הפדרלית שיש סכנה לתאונה בשמי נתב"ג בשל ליקויי בטיחות טיסה חמורים. הבעיה העיקרית היתה העדר תיאום ושיתוף פעולה בין גופי התעופה האזרחית לחיל האוויר, ובין גופי התעופה האזרחית עצמם - רשות התעופה האזרחית (רת"א) ורשות שדות התעופה (רש"ת). המומחים קראו לאמץ תוכנית חדשה לשיפור בטיחות הטיסה בישראל ולמנות מינהל מיוחד שירכז את הטיפול בנושא, שהיה מבוזר בין רשויות השונות.

עברנו להקבצה ב'

ממצאי האמריקאים עלו בקנה אחד עם מסקנות ועדת עמוס לפידות. דו"ח לפידות הצביע בעיקר על אוזלת יד בהקמת רשות תעופה אזרחית חדשה, שתהיה בעלת עוצמה, סמכויות ומשאבים, לפיקוח על הענף ופעילות חברות התעופה. באביב 2008 התפטר לפידות מראשות ועדה של משרדי התחבורה והביטחון, שהוקמה בעקבות מסקנות אלה, ונועדה לקדם את בטיחות הטיסה. לדבריו לא נעשה דבר ליישום המלצותיו.

ל"הארץ" אמר אתמול לפידות כי "הכתובת היתה על הקיר, כבר שנים. מוקד הבעיה הוא רשות התעופה האזרחית (רת"א) שלא מתפקדת כלל. לא עשו כלום. עברו חודשים עד שהתחילו במשרד התחבורה לטפל בכל מה שקשור לרשות האזרחית. הורדת הדירוג היא דבר חמור מאוד, במובן זה שהוא מציג קבל עם שהעולם וארה"ב מתייחסים כך לתעופה בארץ".

פגישה בין המשלחת האמריקאית למנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, שהתקיימה בחודש שעבר, התמקדה באי שביעות הרצון האמריקאית מרמת הפיקוח של הרשות התעופה האזרחית. רום הביע שלשום את ביטחונו, כי בתוך שנה ניתן יהיה להחזיר את דירוג הבטיחות לרמה שהיתה בה. "אני צריך לדאוג שהכנסת תחוקק חוק טיס מעודכן, שיותקנו תקנות טיס, והכל בתהליך עבודה של צוות מיוחד", אמר.

שר התחבורה, שאול מופז, מינה באחרונה צוות מיוחד בראשות מנכ"ל משרדו, גדעון סיטרמן, לבחינת מעמד רשות התעופה האזרחית, כדי להגביר את עצמאותה ויכולתה המקצועית לפקח על כל גורמי התעופה, להרחיב את עצמאותה המשפטית ואת סמכויות הענישה והאכיפה שלה. בעקבות הודעת הרשות הפדרלית שלשום, הנחה אמש מופז את אנשי משרדו ואת רת"א "להיערך בהקדם להחזרתה של ישראל לדירוג הגבוהה של הבטיחות ב-2009".

קברניט ליאור יבור, מ"מ מנכ"ל אל על, אמר שלשום בתגובה, ש"זהו יום שחור לתעופה הישראלית. באל על מתייחסים במלוא הרצינות להחלטת הרשות הפדרלית והשלכותיה. באל על מצפים מהממשלה והכנסת לשאת באחריות ולהשתתף מיידית במלוא ההוצאות שייגרמו לחברות הישראליות בעקבותיה. נמשיך להפעיל את הטיסות לארה"ב כמתוכנן".

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, אמר בתגובה להחלטה האמריקאית, כי "כל הסוגיות העולות מהדו"ח הפכו לתוכנית עבודה של רת"א ומיושמות הלכה למעשה. עם כניסתו לתפקיד פעל מופז להדביק פער של עשרות שנים בהשקעות בבטיחות טיסה. אנו בעיצומו של גיוס כוח אדם איכותי שיאפשר להגביר את רמת הפיקוח".

מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) אמר, לפני ההכרזה האמריקאית, ש"רש"ת השקיעה בשנה האחרונה משאבים רבים בשיפור הבטיחות בנתב"ג. הביקורת שעליה מדובר נעשתה ברשות התעופה האזרחית ולא אצלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully