וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי גרם להתמוטטות ממשלת בלגיה

אשר שכטר

20.12.2008 / 17:11

רה"מ הציע להתפטר יחד עם שריו לאחר שביהמ"ש העליון מצא כי ניסו להשפיע שלא כחוק בהליכי החילוץ של חברת פורטיס

ראש ממשלת בלגיה, איב לטרם, הודיע היום כי הוא וכל שרי ממשלתו החליטו להתפטר מתפקידיהם לאחר שבית המשפט העליון במדינה מצא כי הממשלה ניסתה להשפיע שלא כחוק בהליכי החילוץ והמכירה של חברת השירותים הפיננסיים פורטיס.

שר המשפטים הבלגי, יו ואנדורצן, הודיע לפני הודעתו של לטרם על התפטרותו, לאחר שבית המשפט העליון קבע כי הממשלה ניסתה להשפיע על החלטת בית המשפט בנוגע למכירת נכסיה הבלגיים של פורטיס לבנק הצרפתי BNP פאריבה. ממשלת בלגיה נמצאת כיום בעיצומו של סכסוך משפטי על חלק מבעלי המניות של פורטיס, המתנגדים למכירת הבנק הגדול במדינה ל-BNP.

לפני כשבוע זכו בעלי המניות בערעור שהגישו נגד פיצול הזרוע הבלגית של החברה מהזרוע ההולנדית שלה ומכירת החלק הבלגי ל-BNP פאריבה, ומשרדו של לטרם ניסה להשפיע על החלטת בית המשפט ולחסום את ההחלטה על עיכוב המכירה. הפרשה, שזכתה לכינוי "פורטיס גייט" בבלגיה, עוררה סערה ציבורית במדינה והובילה מבקרים רבים לטעון כי הממשלה מערערת את יסודות הדמוקרטיה.

כעבור שעות מהתפטרותו של ואנדורצן הצביעה ממשלתו של לטרם בחיוב על הצעתו כי תתפטר מתפקידה. כעת, על המלך הבלגי אלברט השני להחליט האם הוא מקבל את התפטרות הממשלה. המלך עצמו דחה את ההחלטה כדי להיוועץ עם אנשיו בנוגע לתגובה הטובה ביותר.

ממשלת בלגיה הלאימה את נכסיה הבלגיים של פורטיס וממשלת הולנד השתלטה על נכסיה של החברה בהולנד, בעקבות המשבר העולמי בשווקים הפיננסיים שכמעט הוביל לקריסתה של החברה ולאחר שסיוע מוקדם בסך 11.2 מיליארד יורו מצד ממשלות בלגיה, לוקסמבורג והולנד לא הצליחה לייצב את מצבה של החברה ופורטיס התקשתה לקבל הלוואות.

ממשלת בלגיה מיהרה גם למכור את השליטה בנכסיה הבלגיים של פורטיס ל-BNP פאריבה, הבנק הגדול בצרפת, תמורת 14.5 מיליארד יורו, בטענה כי רק כך ניתן להגן על החברה מקריסה.

אולם בעלי המניות של פורטיס התנגדו למכירה והצביעו נגדה, ובשבוע שעבר החליט בית הדין לערעורים בבלגיה לאשר את תביעתם של חלק מבעלי המניות להקפיא את המכירה ל-BNP פאריבה. מניות פורטיס איבדו בתגובה יותר מ-30% ביום אחד, לאחר שהעסקה הוקפאה ל-65 יום לפחות – עד אמצע פברואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully