וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואנדה: המראות ששלחו את אדריכל הרצח לכלא

טלי גולדשטין

18.12.2008 / 11:52

תאונסטה בגוסורה, קולונל בצבא רואנדה, הואשם בכך שהורה לשבט ההוטו לטבוח בשבט הטוטסי. 800 אלף איש נספו במלחמת האזרחים

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו וקריינות: גדי וינסטוק)

בית הדין הפלילי הבינלאומי לרואנדה גזר היום (חמישי) מאסר עולם על פושע המלחמה, שתכנן את רצח העם ב-1994, במהלכו נהרגו כ-800 אלף בני אדם. תאונסטה בגוסורה, קולונל בצבא רואנדה, הואשם בכך שהורה למליציה של שבט ההוטו לטבוח בשבט הטוטסי היריב במהלך 100 ימים תמימים של אלימות נוראית. על פי התביעה, בגוסורה היה דמות מפתח בתכנון הפשע.

ההחלטה על הקמת בית הדין התקבלה במועצת הביטחון של האו"ם ב-8 בנובמבר 1994. מקום מושבו הוא בעיר ארושה שבטנזניה. לבית הדין ניתנה הסמכות לדון בעבירות של רצח עם, פשעים נגד האנושות וכן פשעי מלחמה מסוגים מסוימים, שבוצעו נגד רואנדים ברואנדה עצמה או על ידי רואנדים במדינות השכנות לה, במהלך 1994.

שבטי ההוטו והטוטסי היריבים חתמו על הסכם חלוקת סמכויות ב-1993, אך הסכם השלום לא ארך ימים על רקע סירובם של קיצוניים בשבט ההוטו לחלוק את השלטון. הרצח עצמו החל ב-7 באפריל 1994, יממה אחרי שמטוס שהטיס את נשיאי רואנדה ובורונדי יורט באמצעות טיל בעודו מתכונן לנחיתה בבירת רואנדה קיגלי. היה זה הרגע לו המתינו חברי ההוטו – הגפרור שהצית את רצח העם.

בגוסורה, בן שבט ההוטו, הכריז מיד כי הצבא הוא השולט במדינה. בתוך מספר שעות, כוחות ביטחון ממשלתיים ויחידות מוות אזרחיות החלו לטבוח בבני הטוטסי. רומאו דלאייר, האחראי על כוחות האו"ם באזור, הזהיר את הממונים עליו מפני הטבח.

למרות שלממשלת ההוטו היה צבא גדול יותר ברשותה, הטוטסי הצליח להשיב את השליטה ברואנדה ובסופו של דבר הכריז על ניצחון ביולי 1994.

בגוסורה הורשע ברצח עם ובביצוע פשעים נגד האנושות. יחד עמו הורשעו עוד שלושה קצינים בכירים נוספים. כל הארבעה לא הודו באשמה. לדברי האו"ם, רצח העם ברואנדה היה פעולה מאורגנת ומתכוננת היטב בה מילאו תפקיד מרכזי בכירים בצמרת השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully