וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין חוגגת 30 שנה ל"מהפכה החדשה"

טלי גולדשטין

18.12.2008 / 11:26

30 שנה עברו מאז החלה המדינה ברפורמות כלכליות שפתחו אותה למערב והביאו לשגשוג. הו ג'ינטאו: "דמוקרטיה אינה אפשרית בסין"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק. קריינות: אילן שניג)

היום לפני 30 שנה, השיקה סין רפורמות כלכליות חסרות תקדים שהפכו מדינה עניה ומבודדת למעצמת על ולכלכלה הרביעית בגודלה כיום. ב-18 בדצמבר 1978 נפתחה בבייג'ינג המליאה השלישית של הוועדה המרכזית של המפלגה הקומוניסטית הסינית. כל אותו חודש התקשורת הממלכתית חגגה את ניצחונו של דנג שיאופינג על פני השמרנים המאואיסטים. דנג עלה לשלטון בעזרת מצע הקורא להשקת רפורמות כלכליות שמטרתן היתה לשנות את סין לבלי היכר ולחלצה מהעוני אליו הידרדרה.

סין היא כיום מעצמה כלכלית משגשגת, המתגאה באינספור כבישים מהירים, ערים גדלות, תעשייה מתפתחת ושוק הולך וגדל מוצרי יוקרה. במהלך שלושת העשורים האחרונים, כלכלתה צמחה ב-9.8% בממוצע בשנה. 80% מהצעצועים בעולם ו-60% מהביגוד מיוצרים בסין.

הישג מרשים לאור העובדה שבתחילת הדרך, השווה דנג את תהליך הרפורמות ל"חציית נהר מלא באבנים". בתחילה יישום הרפורמות היה מורכב וסבוך והונע על ידי צרכי העם במקביל להתנגדות ההנהגה הפוליטית. באותו זמן, סין החלה להתאושש מהמהפכה התרבותית, תקופה של שינויים חברתיים ופוליטיים ביוזמת המנהיג המהפכן מאו. במקביל, סבלה המדינה מרעב מתמשך.

"המהפכה החדשה" החלה באזורים הכפריים של סין. הרשויות המקומיות החלו לפרק את הקומונות ולחלק את האדמות המשותפות. רפורמה זו התפשטה במהירות גם לערים. על פי ד"ר הונגיי לאיי, מומחה לרפורמות, פירוק המדיניות הכלכלית של מאו נבעה ממספר גורמים. "הרפורמה החלה מיוזמות מקומיות באזורים החקלאיים אך כללה גם את מעורבות מנהיגים רפורמיסטיים שאפשרו לה להתרחב ולהתפשט למרות המחלוקת העזה שהתעוררה בצמרת השלטון".

"לא נסבול גילויים של התנגדות"

נשיא סין הו ג'ינטאו התחייב היום (חמישי) שסין לעולם לא תפנה שוב את גבה למדיניות הדוגלת בפתיחת שעריה למערב. את הדברים אמר ג'ינטאו במהלך החגיגות ה-30 לרפורמות המפורסמות. בנאום ארוך בפני אלפי חברי המפלגה הקומוניסטית, הילל ג'ינטאו את צמיחתה של סין מעוני עמוק לשגשוג כלכלי ולמעצמה פוליטית כנקודת מפנה היסטורית. "אין לנו שום דרך לשוב על עקבותינו", אמר ג'ינטאו, שנשא את נאומו בכיכר טיאנאנמן – המרכז הפוליטי של סין. "הפיתוח העתידי של סין תלוי ברפורמות ובמדיניות של פתיחות", הוסיף.

עם זאת, ג'ינטאו הבהיר כי המפלגה הקומוניסטית תישאר בשלטון ולא תסבול גילויים של התנגדות והתקוממות. "ללא יציבות, איננו יכולים לעשות דבר ונפסיד את כל מה שהשגנו", אמר. "המפלגה שלנו תמשיך להיות עמוד השדרה של האומה בעודה מתמודדת עם אתגרים פנימיים וחיצוניים. היא תישאר בלב ליבו של בתהליך ההיסטורי של הפיתוח החברתי". אי לכך, דמוקרטיה מערבית אינה אפשרות בת קיימא בעבור סין. "עלינו להשתמש בהישגים הפוליטיים של החברה האנושית, אך לא להעתיק את המערכת הפוליטית המערבית", הדגיש ג'ינטאו.

ג'ינטאו הודה כי בפני סין עומדים עדיין מכשולים רבים. "עלינו לעבור דרך ארוכה לפני שנשיג את היעד הסופי. לכן אין לנו שום סיבה להפגין יוהרה מיותרת. עלינו להבין כי המדינה שלנו עדיין נמצאת בשלב התחלתי של סוציאליזם ותישאר במצב זה זמן רב", דברי ג'ינטאו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully