וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: מחנה מופז הפסיד פעם נוספת

פנחס וולף

18.12.2008 / 5:14

לבני קיבלה רשימה נוחה מבחינתה. בניגוד לליכוד לא צפויה היו"ר להיתקל במורדים על ימין ועל שמאל - רק 3 ממקורבי מופז במקומות ריאליים

תוצאות הפריימריז מאתמול גרמו הפסד נוסף למופז בתוך שלושה חודשים. מרשימת המומלצים שלו, רק שלושה הגיעו למקומות ריאליים. בעשירייה הראשונה נכנסו שניים – השרים זאב בוים (מקום 6) ורוחמה אברהם (מקום 8). ח"כ רונית תירוש היא נציגת מחנה מופז לעשירייה השנייה. עתניאל שנלר, שהיה בטוח שיגיע למקום בתוך 15 המקומות הראשונים נדחק למקום ה- 27, שלפי שעה ספק אם הוא בכלל ריאלי. ראש מטה מופז לשעבר, יובל צלנר, הגיע רק למקום 36. לטענת אנשי מופז, "הרכב הרשימה היא הוכחה שלא היה דיל של מופז".

הרשימה שנבחרה תהיה נוחה מאוד ליו"ר המפלגה ציפי לבני. מרבית הנבחרים שייכים למחנה שלה ותמכו בה למרוץ לראשות קדימה לפני שלושה חודשים. החברים שנבחרו לרשימה לא צפויים להפתיע את לבני עם מרידות. לפחות לא בשלב זה. האקשן שמתרחש בליכוד רחוק בינתיים מהשקט התעשייתי לו תזכה לבני.

מלבד המריבות בין המחנות, אפשר לציין את המנצחים והמפסידים הגדולים. דליה איציק וצחי הנגבי לא הפתיעו. הציפייה מההתחלה הייתה שהם ייבחרו למקומות הראשונים. בוחרי קדימה נתנו אמון ברוב המוחלט של חברי הכנסת המכהנים.

רוני בר און הצליח להתברג מצוין ברשימה, למרות היותו שר אוצר, תפקיד שלרוב לא עוזר במבחן הפופולריות. ההערכות דיברו על כך שהשר לביטחון הפנים, אבי דיכטר, יתמקם באמצע העשירייה השנייה והוא הצליח להשתחל לסוף העשירייה הראשונה. גם יו"ר הקואליציה יואל חסון שפותח את העשירייה השניה, יכול לחגוג עם השדרוג במעמדו, לעומת סוף העשירייה השלישית בה הוא היה בכנסת היוצאת.

חיים רמון נדחק הצידה

אבל יש גם מפסידים ומאוכזבים. המשנה לראש הממשלה, חיים רמון, שהיה מיוזמי קדימה נדחק למקום ה-17. רמון בלט בהיעדרותו מחגיגת סיום הפריימריז בגני התערוכה הלילה. לדברי יאיר אולמרט, אחד מהפעילים הבולטים בקדימה, "יש בהיעדרותו של רמון משום אמירה שאינני יודע מהי. אני בטוח שללא מעורבותו בקמפיין, עם ניסיונו ועם המשקל הציבורי שיש לו בקהלים מסוימים, לקדימה תהיה בעיה. במיוחד אם המקום שהוא הגיע אליו יביא אותו לקבל החלטות דרסטיות".

השר אלי אפללו קיווה להגיע לעשירייה הראשונה, אבל הוא ממוקם רק באמצע העשירייה השניה. עתניאל שנלר שכנראה לא ישוב לכנסת ה- 18 היה נשמע עם תום הקראת התוצאות מאוכזב מאוד. השאלה היא כיצד הוא יתברג – אם בכלל – בקמפיין הבחירות של קדימה.

בניגוד לליכוד שהצליח להכניס כמה כוכבים – אם כי לא את כולם – למקומות ריאליים, בקדימה הכוכבים נדחקו לפינה. ב- 20 המקומות הראשונים נבחרו שניים מהם בלבד: זאב ביילסקי במקום 15 ונחמן שי במקום 18. בעשירייה השלישית יש גם את אריה ביבי (מקום 26) ונינו אבסדזה (מקום 30).

רשימה חילונית למהדרין

בכנסת ה- 17 בקדימה כיהנו ארבעה חברי כנסת דתיים: שנלר, מנחם בן ששון, דוד טל וזאב אלקין. בוחרי קדימה החליטו לעצב רשימה חילונית לחלוטין ללא חובש כיפה במקומות הריאליים. אלקין נטש זה מכבר את הספינה ונדד למחוזות בטוחים יותר בליכוד – שם הוא ממוקם במקום ה- 20. בן ששון נדחק למקום ה- 35, שאין כל סיכוי שיהיה ריאלי. ארבעה מקומות אחריו הגיע דוד טל שכמעט סוגר את העשירייה הרביעית. אגב, שלושה מבין הארבעה השתייכו למחנה מופז.

לטענת יאיר אולמרט עוד מוקדם מידי לנבא כיצד תסייע הרשימה ללבני, ויידרשו מספר ימים עד שהמאוכזבים יעכלו את הפסדם ויחליטו על המשך דרכם.

ובכל הקשור למלחמת המינים, נראה שבקדימה ישנו ייצוג נשי מכובד. בעשירייה הראשונה נבחרו ארבע נשים: ציפי לבני, דליה איציק, רוחמה אברהם ומרינה סולודקין. בעקבות כך ייתכן שבדומה לליכוד חלק משריוני הנשים יבוטלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully