וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק: "דרישות סוריה - גחמה בלתי מציאותית"

17.12.2008 / 20:20

שר הביטחון התייחס לדרישות שהועברו מסוריה ואמר: "אף ממשל לא יוכל לקבל את הדרישות". בנוגע לעזה: "אנו שומעים דיבורים פופוליסטיים מאנשים שלא ראו מעולם מלחמה"

ניר לנדאו, מערכת וואלה!

(צילום: נעם כהן, עריכת וידאו: איילת שולמן)

שר הביטחון אהוד ברק כינה הערב (רביעי) את דרישות סוריה במשא ומתן עם ישראל "גחמה בלתי מציאותית". לדבריו, הבעיה עם המשטר הסורי היא "הקושי שלו להתאפק מלקבל את כל דרישותיו". לדבריו, "שום ממשל לא יכול לקבל את הדרישות שהסורים הציגו השבוע. יש על הפרק כל כך הרבה נושאים נוספים כמו מים, התרעה ופירוז. אי אפשר שלא לדון בכל הנושאים האלה עם או אפילו לפני הדיון בקו הגבול". ברק אמר כי "אסד הצעיר נתן מכה אחורה". הדברים נאמרו בכנס הבינלאומי השני השנתי לביטחון לאומי שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב.

סוריה העבירה לישראל, בתיווך טורקי, מסמך שעוסק בסוגיית הגבול וסידורי הביטחון ומכונה "מסמך שש הנקודות". מקורות סוריים אמרו כי "המסמך שם אותנו על המים", בהתייחסם לכנרת.

"הידרדרות בינינו לבין הסורים תצית את חיזבאללה" אמר ברק וציין כי גם פעולה נגד אירן, "אם תתרחש, עשויה להדליק את חיזבאללה וגם את הסורים אל תוך מאבק". לדבריו, הסלמה בכל אחת מהזירות, הצפונית והדרומית, עלולה לגרור תגובה בגזרה השנייה. "קיים סיכון של הסלמה שיכול להוביל מפעולה מוגבלת להדרדרות אזורית כוללת ואת זה צריך לקחת בחשבון", אמר ברק. "יחד עם זאת, צריך לחפש את ההזדמנות לשלום עם סוריה. הדבר הזה ישנה את המאזן האסטרטגי באזור. בהיעדר הקשר עם סוריה אירן היא מעצמה מוחלשת".

בנוגע להתחמשות הגרעינית של אירן אמר ברק כי "הפריצה של מערכת הפיקוח עם מה שקורה באירן יכולה להביא למצב שתוך עשור פצצות גרעיניות יכולות להגיע לארגוני טרור. כרגע יש חלון קצר והדוק לפעולות דיפלומטיות ובלבד שהן נחרצות, אך הוא הולך ונעלם. יש הרבה מה לעשות בתחום המודיעיני והמדיני. הדיבור הנרחב שלנו בנושא הוא מיותר אבל אנחנו אמרנו את האמת - אנחנו לא מורידים שום אופציה מהשולחן ואנו מתכוונים לכך. כך אנו ממליצים גם לאחרים לעשות".

"לא נרתעים מפעולה נרחבת בעזה"

בנוגע למצב בעזה אמר ברק כי "אנו לא נרתעים מפעולה רחבה בעזה אבל גם איננו רצים אל פעולה כזאת". ברק תיאר את המצב בעוטף עזה כ"מצב שקשה להשלים עמו" ואמר כי הנחה את צה"ל והמודיעין "לבחון את המשמעויות של המציאות הזאת ולגבש את מה שצריך לעשות". לדבריו, "אנו שומעים דיבורים פופוליסטיים מאנשים שלא ראו מעולם מלחמה ועד היום אנו פועלים לתיקון התוצאות שהם גרמו".

"אני מציע לכולנו להעריך שאני, כשר ביטחון שמכיר את התחום הצבאי, מעוניין לא פחות מאזרחי המדינה ומחלק מהדוברים להשיג את התוצאות הנכונות לישראל", אמר ברק. "אנו שומעים הרבה דיבורים על מה שצריך לעשות בעזה. אלו דיבורים שבאים מלב כואב, חלקם מאזרחים דואגים וכנים. אנו שומעים דיבורים מאנשים שראו מלחמה אבל היום לא נושאים באחריות וזה מאפשר להם להגיע למסקנות אחרות שלא היו מגיעים אליהם אילו נשאו באחריות".

ברק הדגיש כי "כשהמצב יחייב לפעול אנו נפעל ונחליט מהי הדרך הנכונה בכל שלב ומהו המקום ומהו הזמן הנכון ואני מציע להשאיר את השיקולים הללו לדרג המקצועי". בנוגע לגלעד שליט טען ברק כי "יש יותר מדי דיבורים לאחרונה בעניינו. אני חוזר ואומר שיש לנו אחריות מוסרית עליונה לעשות כל מהלך אפשרי וראוי להביא אותו הביתה. זה יהיה כרוך בהחלטות קשות שיתקבלו ואני לא אירתע מלקבל אותן. אני מציע וממליץ להוציא את שליט מהפוליטיקה כדי שנוציא אותו בהקדם האפשרי משביו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully