וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האחראים האמיתיים מסתתרים מאחורי הנהג

17.12.2008 / 17:04

גם אם נהג האוטובוס הוא זה שגרם לתאונה אתמול, הקריאות להעלותו על המוקד מסיטות את תשומת הלב מגורמים אחרים שהובילו אליה

תאונת הדרכים שאירעה אתמול היא הקשה ביותר שידעה המדינה. היא היתה אמורה לנער את כל בעלי התפקידים, הנתלים בתארים למיניהם ולגרום להם להפשיל שרוולים ולעשות כל שביכולתם כדי למצות את חקירת התאונה עד תום, ולו כדי למנוע את התאונה המחרידה הבאה.

אולם כל אחד מחברי פאנל המומחים שהתייצבו לצדו של שר התחבורה שאול מופז במסיבת העיתונאים שכינס היום, היה עסוק בשני דברים עיקריים: לרחוץ בניקיון כפיו ולהעלות את נהג האוטובוס על המוקד.

נכון, קשה – ואף אסור – להתעלם מהשתלשלות האירועים שהובילה לתאונה: לא מהוויכוח שהתנהל בין שני נהגי האוטובוסים ולא מכך שהתאונה כנראה אירעה כתוצאה מניסיונו של אחד מהם לעקוף את השני. אבל לתאונה היו פנים נוספות, כאלה שגם מהן אסור להתעלם ובטוח שלא להציגן כעובדות תקינות לכל דבר.

כך, למשל, הזכיר אלכס ויזניצ'ר, מנכ"ל החברה לדרכים (מע"צ), רק את העובדות היבשות מהשטח – "מעקה הבטיחות נמצא תקין, סימון הכביש תקין, השילוט גם כן תקין, רוחב הנתיבים כנדרש". מה שוויזניצ'ר "שכח" להזכיר זה שתקני הבטיחות שעל פיהם נמצא המעקה האמור תקין הם התקנים האמריקאים, שהוחלפו בשנים האחרונות ושכעת שוקדת החברה על החלפת מעקות הבטיחות בישראל לכאלה עם התקן אירופי.

אחריו, הגיע ניצב אבי בן חמו, ראש אגף התנועה במשטרה, עם עובדות משלו: בשעה 15:00 התנהל ויכוח בין הנהגים, נעשו ניסיונות עקיפה עד למקום התאונה ולנהג האוטובוס שהידרדר יש גיליון הרשעות ארוך. יחד עם זאת, הוסיף בן חמו, מדובר בנהג הנחשב לנורמטיבי.

שלישי היה יאיר דורי, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאמור היה לבצע חקירה עצמאית ומהירה של התאונה כדי למנוע את הישנות המקרים. אלא שעד לשעה זו לא הוקמה שום ועדת חקירה עצמאית שכזו ומהתנהלות הדברים נראה כי יותר משהם רוצים לחשוף אי אלו גורמים מערכתיים שיתכן והיו יכולים למנוע את התאונה, מנהלים האחראים מלחמת קיום על תפקידיהם.

אחרון היה אלי בין, מנכ"ל מגן דוד אדום, אשר עסק בעיקר במחמאות עצמאיות אודות הפינוי המהיר. זאת אף שמהשטח הגיעו דווקא דיווחים אחרים.

את דברי כל הנוכחים סיכם שר התחבורה שאול מופז, כאשר פעם אחר פעם דאג להפנות אצבע מאשימה כלפי הנהג מבלי לחכות למיצוי החקירה.

כמה שאלות

אולם גם לאחר כל הדברים הללו, מרבית השאלות הנוקבות שהועלו בפני האדונים הנכבדים שכינסו את מסיבת העיתונאים נותרו ללא מענה. מדוע, למשל, סומן הכביש במקום התאונה בקו הפרדה מקווקו, המתיר עקיפה, למרות שיש בו עיקול חד ימינה?

כמו כן, משנת 2003 ישנה חובת התקנה וחגירת חגורת בטיחות באוטובוסים, אך בידי הנוכחים לא היו תשובות אודות מידת האכיפה של תקנה זו ומספר הדוחות שנרשמו בעניינה בשנה האחרונה.

לבסוף, נהג האוטובוס אמנם צבר 22 עבירות תנועה, אבל איש לא מסר מאיזה סוג הן, מה מידת החומרה שלהן ומתי הן נצברו? הרי ראש אגף התנועה טען בדבריו כי למרות הכול מדובר בנהג נורמטיבי.

בסיכום מסיבת העיתונאים, הבטיח מופז כי עד סוף החודש תגיש המשטרה את מסקנותיה הראשוניות אודות התאונה. ייתכן מאוד שהנהג אכן אשם בגרימתה, אך הקולות הקוראים להעלותו על המוקד עלולים להסיט את תשומת הלב הציבורית משאר הגורמים שייתכן כי הובילו אליה. אלה לא פחות חשובים, אפילו אם יותר קשה לטפול את האשמה על האחראים להם.

  • עוד באותו נושא:
  • אוטובוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully