וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מושל אילינוי עלול להתפטר מחר

טלי גולדשטין

14.12.2008 / 14:50

על רקע ההאשמות כי ניסה למכור את כסאו של ברק אובמה בסנאט והקריאות לסילוקו, עשוי להודיע רוד בלגוג'ביץ' על התפטרותו

ברק אובמה, הנשיא הנבחר של ארצות הברית, הזהיר את הצוות שלו כי יפטר כל אחד שיהיה אחראי לעירוב הממשל החדש בפרשיות שחיתות שנויות במחלוקת. את הדברים אמר אובמה לצוותו שבועות לפני שפרצה שערוריית המושל מאילינוי.

איום הפיטורים מרחף מעל ראשיהם של בכירים בצוות אובמה, המעורבים בפרשייה. מושל אילינוי רוד בלגוג'ביץ' נעצר ביום שלישי שעבר והואשם שביצע שורה של עבירות פליליות, בהן גם ניסיון למכור את תפקיד יורשו של ברק אובמה בסנאט, אותו הוא אמור לבחור מתוקף סמכותו, לכל המרבה במחיר. בלגוג'ביץ' הואשם גם באיום לא חוקי למנוע סיוע כספי לקבוצת "טריביון", המוציאה לאור של ה"שיקגו טריביון", עד שיפוטרו עורכים שנחשבים למבקרים חריפים שלו.

בלגוג'ביץ' עשוי להודיע כבר מחר (שני) על התפטרותו מהתפקיד, כך מסרה היום (ראשון) התובעת הכללית של מדינת אילינוי ליסה מדיגן בתוכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC.

מקור במפלגה הדמוקרטית, המקורב לצוות אובמה, אמר ל"סאנדיי טלגרף" כי אובמה הבהיר מיד אחרי היבחרו לנשיא ברביעי בנובמבר כי יפטר כל אחד מאנשי צוות תקופת המעבר, ללא קשר למעמדו, אם אלו לא ימלאו את התחייבותו לשנות את "הפוליטיקה המושחתת בוושינגטון".

גורמים פנימיים סבורים כי התחייבות אובמה לטהר את מסדרונות גבעת הקפיטול והבית הלבן עלולה לעמוד עתה במבחן. הלחץ המוטל על אובמה לחשוף את הקשרים הקיימים בין צוותו לבין בלגוג'ביץ', הולך וגובר. "אובמה הבהיר מהתחלה כי אחרי הבחירות הוא לא יפחד לזרוק אנשים אם אלו יכפישו את שמו או יערבו אותו בפרשיות מוטלות בספק. לא משנה כמה חשוב אתה, אם תפשל – תעוף. עם זאת, קל יותר להגיד את זה מאשר לעשות זאת. מדובר כאן באזורים אפורים. זה יכול להיות המבחן לאכזריות של אובמה", אמר אסטרטג דמוקרטי.

ביום חמישי האחרון אמר אובמה כי הוא רואה בכל הפרה של האתיקה על ידי צוותו, כ"הפרה של כל מה שהקמפיין סימל". הוא הוסיף: "זוהי לא הדרך בה אנו עושים עסקים". עתה מופנית תשומת הלב לעבר רם עמנואל, ראש הסגל בבית הלבן שמינה אובמה, שתפס את מושבו של בלגוג'ביץ' בקונגרס אחרי שהלה התמנה למושל אילינוי ב-2003.

לפי הדיווחים, עמנואל שוחח מספר פעמים עם בלגוג'ביץ' לגבי תוכניותיו למנות יורש לאובמה בסנאט. אובמה אמר כי הוא בטוח שאיש מצוותו לא היה מעורב בשום עסקה עם מושל אילינוי. עם זאת, דבר זה לא פוסל את האפשרות שעמנואל עלול להיקלע לצרות עתה מאחר שלא דיווח על השיחות שערך עם בלגוג'ביץ', תאב הבצע, למשטרה.

פרשיית בלגוג'ביץ' מעלה שלוש סוגיות מפתח עבור אובמה: האם הוא או צוותו מעורבים? האם הם הכתימו את המערכת שהעלתה אותם לגדולה? והאם הם יצליחו לנווט בהצלחה ולשרוד את המשבר הפוליטי הראשון מולו עומד אובמה? כושר השיפוט הפוליטי של אובמה כבר ספג ביקורת על רקע תגובתו הזהירה והעדינה באופן יחסי לשערורייה.

אובמה פירסם בתחילה תגובה מעורפלת לפרשייה, בה הביעה צער על התגלגלות האירועים – תגובה זו עוררה את זעם הציבור. יממה חלפה לפני שקרא אובמה לבלגוג'ביץ' להתפטר מתפקידו. רק ביום חמישי האחרון, התחייב אובמה לחשוף את כל התכתובות שהתקיימו מאז היבחרו בין אנשיו לבין לשכת המושל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully