וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמות הארץ קודמת לרווחת העם?

ד"ר עמיר לוי

11.12.2008 / 12:43

בחירות הן מלחמה של דימויים, ולכן מזרחיים ותושבי פריפריה מצביעים לליכוד, למרות שמדובר במפלגה אשכנזית שאינה דואגת לחלשים

כל מי שמביט ברשימת מועמדי הליכוד לכנסת צריך לשאול עצמו את השאלה הפשוטה: מדוע דווקא השכבות החלשות, יוצאי עדות המזרח, תושבי הפריפריה, הם הנוהרים בהמוניהם אחרי מפלגה וראשיה הרחוקים מלייצג או לענות על צרכיהם ומאווייהם של תומכיהם. כיצד קרה שבנימין נתניהו, ונבחרת השמות שלו כמו גדעון סער, גלעד ארדן, בני בגין, לימור לבנת, דן מרידור, בוגי יעלון, סילבן שלום, לימור לבנת, בני בגין, דן מרידור, ואחרים הם הנתפסים כמושיעים של השכבות שהם מנותקים מהן. הנבחרת של הליכוד מתגוררת בבתים מרווחים במרכז הארץ וירושלים. הנבחרת הזו מאופיינת באנשים שעניינם העיקרי הוא שלמות הארץ ופחות שלמות או רווחת העם. זוהי נבחרת של מדיניות ביטחונית ופחות מדיניות חברתית.

מדיניותו הכלכלית של הליכוד בראשות נתניהו ידועה לכל, כלכלה חופשית וליברלית, הפרטת המגזר הציבורי, לעידוד ההון ולא העבודה. שיטת העסקת עובדים באמצעות קבלנים וחברות כוח אדם תמשיך להעשיר מעטים ולעשוק רבים. גם בחלוקת העוגה הלאומית לא ישתנה סדר העדיפויות. המשך ההשקעות המסיביות בפיתוח ההתיישבות ביהודה והשומרון והזנחת הפריפריה. השיח הציבורי יתמקד בביטחון ובאיומים מבית ומחוץ. עימותים אלימים עם הפלשתינאים ידחקו את הבעיות של האיש הקטן הצידה. ולמרות כל זאת רבים בשכבות החלשות ימשיכו לתמוך וללכת אחר הליכוד וביבי ומדיניותו הפוגעת בהם.

לחידה הזו ישנם כנראה הסברים רבים ומורכבים. ההסברים המקובלים מתגלים כלא סבירים. הסבר אחד קשור לשנאה של השמאל המצטייר בעיניהם כאשכנזי ומתנשא. אבל זה נכון גם לגבי הליכוד. בליכוד אין מזרחיים וודאי שאין צניעות. הסבר אחר קשור ביחסם השלילי של יוצאי עדות המזרח לערבים מהם סבלו השפלות בעבר. גם הסבר זה הינו חלש בהתחשב בעובדה שבמרבית ארצות האיסלם יחסם של השלטונות ליהודים היה סביר. הסבר אחר מתמקד בנטייתם של המזרחיים למסורת היהודית והליכוד נתפס בעיניהם כפחות חילוני מהשמאל. גם הסבר זה חלש כיוון שמרבית הנבחרת של הליכוד חילונית.

ההבדל בין קיסריה למגדלי אלרוב

ההסבר נעוץ כנראה במישור הדימויים והתדמיות ולא במישור המציאות האמיתית. מאז ימי מנחם בגין ז"ל הצליח הליכוד במה שלא הצליח השמאל לבנות דימוי ותדמית של מפלגת המונים הפונה לשכבות החלשות ולפריפריה. המציאות האובייקטיבית אינה זו הקובעת את התנהגות המצביעים אלא המציאות המדומה כפי שנתפסת על ידם. אנשים בונים לעצמם תמונת מציאות הקשורה בסיטואציות מהעבר המוכר להם וממשיכים לחיות במציאות מדומה. באופן כזה הופך ביבי, אביר הכלכלה הליברלית, לאביר השכבות החלשות. ביבי הלחוץ שהמשיך בויתורים על חלקי ארץ, הופך להיות ביבי המנהיג החזק והבלתי מתפשר. ביבי המשקיע סכומי עתק בהתנחלויות הופך לפתע לאיש שיושיע את הפריפריה. ביבי המתגורר בבתי פאר בקיסריה הופך להיות האיש שיבין את מצוקתם של החלשים. ביבי החילוני הופך להיות מגן המסורת. הליכוד על נציגיו, שמרביתם אינם ממוצא מזרחי, המתמקדים בביטחון ובשלמות הארץ הם הנתפסים כנציגי השכבות החלשות.

הרבה מלל ורטוריקה נזרקו לחלל האוויר כדי ליצור דימוי זה. אכן ניראה כי לנציגי הימין תמיד היה כושר מילולי טוב יותר מזה של השמאל. נואמים כמו בגין או ביבי לא היו מעולם לשמאל. גם אבא מיטיב כמו שרון החזק לא היה לשמאל. הליכוד ידע תמיד לפרוט על המיתרים הנכונים של השכבות החלשות. הוא סיפק להם גאווה, זקיפות קומה, דיבר בשפתם פנה לרגשות הקיפוח שלהם ולשנאת הממסד הישן של מפא"י. הוא ידע לפרוט על נימי המסורת וחשיבותה. העוולות והקיפוח הוסטו תמיד בכישרון רב לעבר השמאל. שחיתות ממסד הליכוד ומדיניותו הכלכלית הבוטה הביאו לנפילתו. אולם זו הייתה נפילה זמנית. הדימוי הישן חזק מכל מציאות.

דימויים ותדמיות מתפתחים באיטיות ובטפטוף קבוע. אבל כאשר דימוי נקבע בתודעה קשה לנפצו. ברק שגר בבית מפואר נתפס כמרוחק מהעם, ביבי הגר בבית כזה נתפס כקרוב לעם. מלחמת בחירות הנה על כן, מלחמה של דימויים. הטלוויזיה מעצימה מאד את הדימוי והתדמית של קבוצות ופוליטיקאים, החרצוף של דן מרידור טבע לנצח את תדמיתו כנבך, ואשת הברזל הקשוחה את דימויה של לימור לבנת. המסקנה יכולה להיות שמה שקובע אצל הבוחר זאת לא המציאות שהוא חווה אותה יום יום אלא המציאות המדומה שהוא בונה ומטפח לעצמו. מציאות מדומה שיש בה סדר הגיוני עבורו, טובים מול רעים נכון מול לא נכון. וכל זאת על מנת להתחמק מהמציאות המורכבת וההפכפכה, המשברית, שאין בה צודקים וטועים מוחלטים, שאין בה פתרונות קסם למצוקות האדם והחברה.

* ד"ר עמיר לוי הוא מרצה בכיר למנהיגות במרכז ללימודים אקדמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully