וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות ביוון: גורל הממשלה בסכנה

11.12.2008 / 12:26

השאלה המעסיקה כעת את תושבי יוון היא מה יהיו ההשלכות של גל האלימות על הממשלה, זאת לאור התחייבות המפגינים להמשיך במחאה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

המהומות ביוון נכנסו הבוקר (חמישי) ליומן השישי. סטודנטים שהשתלטו על אוניברסיטת אתונה התעמתו עם המשטרה התחייבו להמשיך בהפגנות גם בימים הקרובים. השאלה המרכזית המעסיקה כעת את תושבי יוון היא מה יהיו ההשלכות של גל האלימות על הממשלה.

צעירים השליכו אבנים ובקבוקי תבערה על המשטרה עם שחר היום השישי של המהומות. ההפגנות פרצו בליל שבת לאחר שהמטרה ירתה באלכסנדרוס גריגורופולוס, נער בן 15 , דבר שהצית זעם בציבור על ברוטליות המשטרה ועל הקשיים הכלכליים הפוקדים את יוון בעקבות המשבר הכלכלי הגלובלי.

למרות האלימות, שבו היום הפועלים לעבודה לאחר שביתה בת 24 שעות ששיתקה אתמול את המדינה כולה. ועדי העובדים הכריזו על השביתה כמחאה נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה השמרנית. עם זאת, אנשים רבים שואלים עצמם כעת מה צפוי לקרות כשהמהומות האלימות ביותר ביוון מאז 1974 ישככו.

סטודנטים בבתי הספר והאוניברסיטאות, יחד עם מורים ומרצים, קראו לערוך מחר עצרת באתונה. הפגנות נוספות מתוכננות כבר לשבוע הבא. "הממשלה הוכיחה כי היא אינה יכולה להתמודד עם המצב. אם המשטרה תתחיל לאכוף את החוק, כולם יגידו שהחונטה הצבאית שבה לשלטון", אמר יאניס קלצקיס בן ה-49 מאתונה. "הממשלה תקועה בין הפטיש לסדן", הוסיף.

אנשים רבים הביעו זעמם על כך שהשוטר שהואשם ברצח הנער לא הביע חרטה בפני חוקריו. לדבריו, הוא ירה יריות אזהרה מתוך הגנה עצמית שפגעו בטעות בנער והרגוהו. "זה כמו לשפוך שמן על המדורה", נכתב בעיתון "אתנוס".

אפמינודאס קורקוניאס ושותפו, המואשם בסיוע לרצח, נשלחו לכלא אתמול עד שיעמדו למשפט. דבר זה עלול לקחת חודשים רבים.

ראש הממשלה קוסטס קרמנליס, שהכריז על סיוע פיננסי למאות בתי העסק שניזוקו במהלך המהומות, צפוי לנסוע לבריסל היום לקראת פסגה של האיחוד האירופי. הוא ומנהיג האופוזיציה ג'ורג' פפנדרו קראו להביא לסיום האלימות. המהומות פשטו ברחבי 10 ערים ביוון וגרמו לנזק ברכוש בסך מאות מיליוני יורו. ההפגנות התפשטו גם מעבר ליוון לאחר שמפגינים יוונים הפגינו בפריז, ברלין, לונדון, רומא, האג, מוסקבה, ניו יורק, איטליה וקפריסין.

בעוד שנראה כי הממשלה, המחזיקה ברוב של מושב אחד בפרלמנט, הצליחה לשרוד את המשבר, תגובתה החלשה למהומות הזיקה לאחוזי התמיכה בה. מפלגת האופוזיציה, המפלגה הסוציאליסטית, קראה לעריכת בחירות חדשות במדינה. "התרחיש הסביר ביותר הוא שקרמנליס יקרא לבחירות בתוך חודשיים-שלושה", אמר ג'ורג' פרבלקיס, פרופסור למדעי המדינה.

אתמול, טיסות מקומיות ובינלאומיות קורקעו, בנקים ובתי ספר היו סגורים ובתי החולים התנהלו במתכונת חירום בעוד מאות אלפי יוונים פתחו בשביתה. לדברי האיגודים המקצועיים, הפרטה, העלאת מיסים ורפורמות כבפנסיה הרעו את התנאים הכלכליים במדינה, במיוחד לאור העובדה שאחד מתוך חמישה יוונים נמצא מתחת לקו העוני.

לפי נתוני פדרציית המסחר היוונית, עלות הנזקים באתונה לבדה הגיעה ל-200 מיליון יורו. 565 חנויות ניזוקו באופן קשה. בנאום טלוויזיוני, הכריז קרמנליס, שנבחר לשלטון במהלך האופוריה ששררה ביוון לרגל האולימפיאדה באתונה ב-2004, על סובסידיות, הלוואות והקלה במיסים לנפגעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully