וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריקוד הראשון של ירון

ירון שוורץ

11.12.2008 / 12:50

במסעו אחר מרכזים רוחניים בגליל הגיע י. שוורץ למעלה צביה, שם רקד את ריקוד החיים וגילה את כוחה המרפא של התנועה. הגליל עליון

בנהיגה בגליל מרגישים לפעמים כמו מסע לאינסוף. רצף מסחרר של הרים ועמקים, והכבישים כמעט תמיד ריקים, בלי פקקים או רמזורים. כזו היא הדרך מצומת המוביל דרך הכפרים מנדא ומורשת, משם פונים ימינה בצומת משגב לכיוון סכנין. הכביש ממשיך להתפתל ובאופק במרכזו של העמק האחרון, בין החלק התחתון לעליון של הרמה הגלילית, נמצאת גבעה קטנטונת ועליה גגות בתים צבעוניים. כביש הגישה מעוטר בעצי זית וכרמים, עוד חמש דקות נסיעה ומגיעים לפתחו של הישוב מעלה צביה.

אנשי היישוב התמקמו על אדמתו לפני 22 שנה, מתוך מטרה לקיים מערכת חיים שלמה, צורת מגורים, מחייה ותרבות על פי עקרונותיה של דרך רוחנית בשם ה"א?ימ?ן". בהתאמה, במעלה צביה מתקיימות פעילויות אלטרנטיביות רבות, אחת מהן היא "תדרים בתנועה - אומנות ריקוד החיים", שיטת מחול אלטרנטיבית שפיתחה רוית יסעור.

הריפוי הוא בתנועה

רוית תמיד רקדה, אך בגישה המרפאת של התנועה נפגשה לראשונה לפני 25 שנה, כשבמסעה הרוחני התוודעה לדרך ה"אימן". היא מספרת : "גיליתי שלכל תנועה יש השפעה, תדר אנרגטי וצבע. אפשר לומר שהתאהבתי מחדש בריקוד והאהבה הזו הפכה למחקר על תנועה, על ריקוד ועל ריפוי. למדתי להכיר את אלו כפי שהיו בתרבויות העתיקות, ברפואת המזרח ובתרפיה. מתוך כך פיתחתי שיטת טיפול בתנועה וצבעים שיכולה לשמש ככלי לריפוי רב עוצמה ולצמיחה אישית".

לפי הפילוסופיה הזו, בעזרת תנועה אפשר להעניק לחיינו כל סוג של אנרגיה או כוח שנזדקק לו. בהתחלה, התנועה והריקוד מאפשרים שינויים מינוריים, כמו להתעורר אחרי עייפות גדולה, אבל בהמשך אפשר לתעל אותם ליצירת שינויים של ממש בהלכות החיים ופריצות דרך בנוגע לצלקות, פצעים נפשיים ודפוסים מנטליים שמונעים מהאדם להתפתח. "גיליתי שכשהגוף נע הרעש הפנימי פוחת, המערכת הרגשית, המנטלית והאנרגטית מתעוררות ומצטרפות, הרוקד מגלה את כוחותיו ויכול למצות את הפוטנציאל האישי והאנושי הטמונים בו", אומרת רוית .

ב"תדרים בתנועה" מחברים בין צבע, קצב ותנועה. למשל, לתדר הצבע האדום יצרפו תנועות זוויתיות ואת הצבע הכחול ילוו תנועות גליות. פענוח התנועות בכלים האלו מאפשר לשים לב להשפעתן על מערכת הגוף ושינוי המצב הפנימי המתלווה אליהן.
המטרה של השיטה היא לאפשר לאדם ליצור עבורו את הריקודים הנדרשים לו על מנת לרפא את עצמו. אפשר לטפל כך בבעיות תקשורת, בטחון עצמי, היכולת לפתוח את הלב ולדברי רווית גם בפצעים הרבה יותר עמוקים.

"אחרי מקרה הרצח הנורא של הילדה תאיר ראדה בבית הספר בקצרין, התבקשתי ליצור סדנת טיפול למורים ולילדים שהיו קשורים לאירוע. העבודה שלנו הייתה בעצם למצוא את הריקוד שיעזור בשחרור הפחד ובחיזוק וחיבור מחדש לביטחון הפנימי ולאמונה שאבדו. הריקוד למעשה מחולל תנועה של תדרים פנימיים בתוך הגוף ומזרים אנרגיית ריפוי לכל תא ותא, לכן אפשר גם להיעזר בו בתהליך החלמה ממחלות קשות מחלת הסרטן למשל". כדי לאפשר צמיחה אישית שכזו, התהליכים ב"תדרים בתנועה" נעזרים במודלים מהטבע, משום ששם, לדברי רוית, "לא נמצא עכברים אנורקסיים, ג'ירפות עם רגשי עליונות או היפופוטמים עם רגשי נחיתות".

מתביישים לזוז

באופן טבעי רוב הפעילות מתרחשת במעלה צביה, אבל במקביל מתקיימים סדנאות וקורסים בכל רחבי הארץ ובאירופה. מעבר לכך, חוץ מקורסי התנועה השנתיים, רווית מלמדת את "תדרים בתנועה" גם בבצלאל, במכללת רידמן, בmosaic academey - בלונדון ובמכללת תל-חי כחלק מהתוכנית להכשרת מנחים לילדים עם לקויות למידה. בנוסף, מתקיימות סדנאות למורים ואנשי חינוך, סדנאות לנשים, עובדי רווחה ותרפיסטים. הסדנאות נותנות כלים בתנועה שעוזרים למשתתפים בעבודתם במגזרים השונים.

ומה עם מי שמתבייש לרקוד? בצד המכורים לריקוד באים אנשים רבים שהערוץ התנועתי נחסם בהם. "כולנו זקוקים לחסד ומגע, אבל לכולנו גם יש את היכולת והרצון להיות כוכבים-רקדנים משוחררים מעכבות. עבודה בקבוצה מאפשרת לעזור אחד לשני, להיפתח ולהתחבר למין ילד פנימי שכזה, חסר מעצורים. לרבים יש את התחושה המפחידה הזו בהתחלה, שאחרים רואים את הדפוסים התנועתיים שהם נתקעו איתם.

אפילו אנשים שהיו 'חיות מסיבות' מספרים שהם חשים בהתחלה חשופים וערומים. אז מתחילים לרקוד לבד, בעיניים עצומות, במדיטטיביות, אחר כך בזוג, אחר כך בקבוצה. ברגע שהאדם טועם מתחושת השחרור העמוק כשהוא רוקד, נוצרת בו תחושת ניצחון עזה כל כך, שמיד הוא רוצה ליהנות מכך עוד ועוד. החופש שביכולת לצאת מעורך, להיות כלי, לתת ביטוי, לרקוד כל דבר ולנוע מתדר לתדר משליך על האפקטיביות בחיי היומיום ובסופו של דבר משנה אותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully