וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסימני המשבר? שפל בהוצאות להורג

טלי גולדשטין

11.12.2008 / 10:43

דו"ח חדש: מספר ההוצאות להורג בארה"ב ירד השנה לשפל של 14 שנים. "בתי משפט והציבור מטילים ספק ביעילות עונש המוות"

מספר ההוצאות להורג בארצות הברית ירד לשפל של 14 שנים בשנת 2008. נתון זה משקף את המגמה הכללית ועולה בקנה אחד עם הירידה במספר המשפטים בהם חבר המושבעים פסק על גזר דין מוות. לפי דו"ח סוף השנה של ה"מרכז למידע על עונש המוות", על 111 נאשמים ייגזר עד סוף 2008 עונש מוות – המספר הנמוך ביותר מאז הושב העונש על כנו ב-1976.

ב-2008 עצמה, הוצאו להורג 37 בני אדם בלבד לעומת שיא של 98 הוצאות להורג שנרשם ב-1999. מדינת טקסס אחראית ל-50% מההוצאות להורג השנה. אוהיו – המדינה היחידה שאינה ממוקמת בדרום ארה"ב – הוציאה להורג שני בני אדם. עד לסוף 2008 לא מתוכננות הוצאות להורג נוספות.

לנתונים הנמוכים השנה סייע מורטוריום של בית המשפט העליון שדחה את כל עונשי המוות שנגזרו במהלך ארבעת החודשים הראשונים של 2008. רק במאי, חודשו כל ההוצאות להורג ברחבי ארה"ב.

"בתי משפט, מחוקקים והציבור מטילים ספק ביעילות עונש המוות וספק זה רק הולך וגובר. זה קשור לחששות מפני ייצוג משפטי לא ראוי, עלויות ותחושה כללית שהמערכת אינה הוגנת או מדויקת", אמר ריצ'רד דיטר, מנכ"ל ארגון DPIC המתנגד לעונש המוות.

באופן כללי, מספר עונשי המוות נמצא בירידה מאז שנות ה-90, כשהמדינות השונות החלו להעביר חוקים המקלים על התביעה לדרוש מאסר עולם ללא חנינה. נכון להיום, עונש המוות חוקי ב-36 מדינות בארה"ב. ניו ג'רסי הוציאה מהחוק השנה את עונש המוות. מרילנד צפויה ללכת בעקבותיה בשנה הבאה. בית המשפט העליון של נברסקה מצא כי תליה, טכניקת ההוצאה להורג המקובלת במדינה, היא "צורת ענישה אכזרית ולא מקובלת". כעת נערך דיון האם להחליף את התליה בזריקות קטלניות או להוציא בכלל מהחוק את עונש המוות.

בניגוד למערכת האזרחית, הצבא האמריקאי דווקא אימץ את עונש המוות בפעם הראשונה מאז 1961. הצבא היה אמור להוציא היום (רביעי) להורג את טוראי רונלד גריי, הממתין לעונשו מאז 1988. בית משפט צבאי פסק פה אחד להרשיע אותו בשתי רציחות וגזר עליו עונש מוות. הנשיא בוש אישר את העונש ביולי. עם זאת, שופט החליט לדחות את ההוצאה להורג על מנת לאפשר לעורכי דינו לערער.

לדברי דיטר, אפשר והמצב הכלכלי הרעוע גורם ליותר ויותר מדינות לבדוק את העלויות הקשורות לעונש המוות. לפי דו"ח שיצא במדינת קליפורניה, 138 מיליון דולר הושקעו בכל שנה בכל הקשור לעונש המוות. 667 נאשמים ממתינים עדיין לעונשם, דבר שהביא לקריסת מערכת הענישה במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully