וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה קרא להתפטרות מושל אילינוי

טלי גולדשטין ועידן דורנר

10.12.2008 / 20:22

רוד בלגוג'ביץ' חשוד בניסיון למכור את מושב אובמה בסנאט. אתמול סירב אובמה להגיב, אך היום הוא יצא נגד מקורבו לשעבר

ברק אובמה, הנשיא הנבחר של ארצות הברית, קרא למושל אילינוי רוד בלגוג'ביץ' להתפטר מתפקידו בעקבות מעצרו אתמול באשמה כי ניסה למכור את מושבו של אובמה בסנאט. כזכור, אובמה נאלץ לפרוש מתפקידו כסנאטור אילינוי לאחר שנבחר לנשיא. מתוקף תפקידו כמושל המדינה, בידי בלגוג'ביץ' יש את הסכמות לבחור את יורשו של אובמה בסנאט.

התובע הכללי פטריק פיצ'ג'רלד דאג להבהיר כי אובמה לא קשור בשום אופן לפרשה. גם בלגוג'ביץ' בעצמו אמר בשיחות שהוקלטו כי אובמה לא יועיל לו, גם אם ימנה במקומו אדם המקורב לצוות של אובמה. דוברו הרשמי של אובמה רוברט גיבס אמר כי הנשיא הנבחר רוצה שהמושל יתפטר. "תחת הנסיבות הקיימות, קשה יהיה למושל למלא את תפקידו בצורה יעילה ולשרת את תושבי אילינוי", אמר הדובר. עוד הוסיף הדובר כי אובמה מעוניין שאילינוי תערוך בחירות מיוחדות על מנת למנות את מחליפו. על פי המחוקקים באילינוי, כנס מיוחד בנושא ייערך ביום שני הקרוב.

אובמה התייחס לפרשה אתמול והיה קצר ותמציתי: "לא היה לי כל קשר למושל או למשרדו, לכן לא הייתי מודע למתרחש". אובמה הוסיף: "כמו יתר תושבי אילינוי, אני הופתעתי והצטערתי לשמוע על החדשות שהגיעו ממשרד התובע הכללי. אבל זוהי חקירה שעדיין נמשכת ואני לא חושב שזה יהיה ראוי שאגיב לפרשה בזמן הזה".

בלגוג'ביץ' הואשם שביצע שורה של עבירות פליליות, בהן גם ניסיון למכור את תפקיד יורשו של ברק אובמה בסנאט, אותו הוא אמור לבחור מתוקף סמכותו. בלגוג'ביץ' הואשם גם באיום לא חוקי למנוע סיוע כספי לקבוצת "טריביון", המוציאה לאור של ה"שיקגו טריביון", עד שיפוטרו עורכים שנחשבים למבקרים חריפים שלו. בלגוג'ביץ', דמוקרט בן 51, נעצר ביחד עם ראש הסגל שלו ג'ון האריס. בכתב האישום בן 76 העמודים מואשמים השניים בקשירת קשר לביצוע הונאת דואר ובניסיון לשוחד.

מה-FBI, שניהל את החקירה, נמסר כי בית המשפט אישר לצוטט לקו הטלפון של בלגוג'ביץ', והוא הוקלט כשהוא דורש לקבל משכורת "משמעותית" לעצמו מטעם קרן ללא מטרת רווח או מארגון ועד עובדים, תפקיד לאשתו בדירקטוריון, הבטחות לתרומות עבור מסעות הבחירות שלו ואפילו תפקיד בקבינט של אובמה או כשגריר מטעם ארה"ב בתמורה לבחירת היורש בסנאט.

לדברי ה-FBI, חבר הקונגרס ג'סי ג'קסון ג'וניור הציע לבלגוג'ביץ' מזומן עבור מסעות הבחירות שלו. ג'קסון, בנו של מנהיג זכויות האזרח ומועמד לשעבר לנשיאות ארה"ב ג'סי ג'קסון, אמר לרשת ABC כי הוא שוחח עם ה-FBI אך התעקש כי הוא לא מוקד החקירה.

בלגוג'ביץ' שוחרר בערבות עד להופעתו בפני שופט פדרלי. הוא הגיע למשרדו היום כבכל יום. עורכי דינו אמרו כי בלגוג'ביץ' מאמין כי לא עשה שום דבר לא כשורה ואין לו שום תוכניות להתפטר. שני הפוליטיקאים מאילינוי מעולם לא היו קרובים במיוחד, ולמרות ששניהם חברי המפלגה הדמוקרטית, היו להם חילוקי דעות רבים ובלגוג'ביץ' אף מתח ביקורת על אובמה. עם זאת, אובמה שמר על יחסים תקינים עם מושל אילינוי במהלך כהונתו. הוא אף תמך בבחירתו מחדש למשרת המושל בשנת 2006, למרות שבלגוג'ביץ' תמך דווקא במי שהתמודד נגד אובמה על מקום בסנאט בשנת 2004. כמו כן לפחות יועץ בכיר אחד של אובמה עבד בעבר עם בלגוג'ביץ': מייקל סטראוטמניס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully